Zoeken

Event BiFFF 2017

BiFFF 2017
Alle hoogtepunten van het recente BiFFF? Check dan deze door onze vliegende reporter ter plaatse én horror- en sf-aficionado Art Vereecke samengestelde bilan!

BiFFF-Bilan 2017

Dit artikel is opgedragen aan Casimiro, Bingo & Tengie, de ster-honden van het 35e BiFFF!

Het zit er weer op: de laatste Troll is uitgeschonken, het laatste “Chanson” gezongen, de schade in Bozar is opgemeten & “la porte” is gesloten. Het 35e BiFFF bleek een ware succeseditie met meer dan zestigduizend bezoekers, meer dan honderdvijftig films en talloze gasten waaronder Park Chan-Wook en Alejandro Amenabar. Maar was deze editie ook op filmisch gebied een succeseditie? Cinevision zocht het voor u uit en maakt na meer dan vijftig films de balans op.

 

De Cinevision BiFFF top 10

10. en 9. “The Night” met “Don’t kill it” en “The Night of Something Strange”: hulde aan de programma-samensteller(s) van het Bifff, die deze er dit jaar in slaagden om nog eens een geslaagde nacht te brengen op het BiFFF. “Don’t kill it” is een heerlijk B-filmpje, waarin een zowaar goed acterende Dolph Lundgren het opneemt tegen een demon die bezit neemt van eenieder die zijn gastheer-lichaam vermoord. Dat regisseur Mike Mendez vermakelijke B-films kon maken wisten we al sinds “The Convent”, en wordt hier weer bevestigd dankzij enkele leuke setpieces en een korte speelduur. “The Night of Something Strange” was dan weer de goorste horrorkomedie in tijden. De inventiviteit waarmee regisseur Jonathan Straiton hier het ene gore setpiece na het andere tevoorschijn tovert kent werkelijk geen grenzen en doet wel eens denken aan de vroege films van Peter Jackson.

8. “Forgotten Scares”: een bijzonder geslaagde documentaire over de Vlaamsche horrorfilm. Regisseur Steve de Roover laat hier in chronologische volgorde alle griezelprenten van eigen bodem de revue passeren. Daarbij kan hij rekenen op enkele zeer leuke vertellers waaronder Jan Verheyen (kwatongen zullen beweren dat hij altijd al beter over film kon vertellen dan er zelf één maken), Jonas Govaerts, Johan van de Woestijne, Pieter van Hees enzovoort. Ook leuk: het stukje op het einde dat gaat over de toekomst van de Vlaamse horrorfilm, met oa een Vlaamse “Hardcore Henry”-variant. Je krijgt er zowaar goesting van om naar “Maniac Nurses” te gaan kijken. Voor de geïnteresseerden: de prent wordt op woensdag 21 juni nogmaals vertoond in Cinemazuid te Antwerpen. Niet te missen!

7. “Safe Neighborhood”: de Gouden Raaf-winnaar van dit jaar, die in tegenstelling tot de gouden raaf–winnaar van vorig jaar (het geweldige “I am a Hero” – we zeggen het nog eens, die is minstens even goed als “Train to Busan”!) misschien wel een release zal krijgen want uitgebracht door een Amerikaanse major – Universal in dit geval. “Safe Neighborhood” handelt over een puber die terwijl moeder- en vaderlief van huis zijn zijn bevallige babysitter probeert te versieren. Tot blijkt dat er buiten iemand zich met geweld een toegang tot het huis probeert te verschaffen. Regisseur Chris Peckover slaagt erin om met dit klassieke gegeven een verrassende film te maken, dankzij een plotwending halverwege de film. En de alomtegenwoordige Jason Blum is nergens op de aftiteling te bekennen!

6. “Bad Black”: in Oeganda is er een dorp, Wakali genaamd, waar de inwoners de kost verdienen door het maken van actiefilms. Het gebrek aan middelen compenseren ze met een ongelofelijk enthousiasme en grote inventiviteit (getuige het machinegeweer gemaakt van oud ijzer dat tijdens de vertoning op schoolse wijze in het publiek werd doorgegeven). “Bad Black” is één van de films die in Wakaliwood gedraaid werden en is in tegenstelling tot veel van dergelijke ultra-goedkope films (en ultra-goedkoop is hier 65 dollar, waarvan 40 dollar gespendeerd werd aan de aankoop van een tent die in de film zit!) een fantastisch leuke en grappige prent geworden. Helemaal geniaal is de commentaarstem die de hele film continu begeleidt. Een zogenaamde VJ (ofte Video-Joker) geeft gedurende heel de film enthousiast commentaar op hetgeen zich op het scherm afspeelt en dat levert het ene grappige na het andere grappige moment op, waarvan vooral “Subaru! Subaru!” ondergetekende is bijgebleven.  In een rechtvaardigere wereld zou “Bad Black” op zijn minst een prijs moeten gekregen hebben op dit BiFFF. Na afloop werden de toeschouwers van “Bad Black” nog getrakteerd op een Skype-sessie met de Oegandezen van “Bad Black” en werd er met het publiek een scene opgenomen voor een volgende film uit Wakaliwood. Supa-action!

5. “The Tunnel”: gedurende een uur is deze (van waar anders) Zuid-Koreaanse prent de meest verrassende rampenfilm ooit met zijn cynische kijk en held gevangen in een ingestorte tunnel onder een berg. Na dat uur gaat hij de iets traditionelere toer op alvorens op het eind weer wat meer weerhaakjes te krijgen.

4. “Director’s Cut”: hoe deze geschifte prent uitleggen? “Knocked Off” is een film van Adam Rifkin die dankzij crowdfunding tot stand gekomen is met Missi Pyle (“Galaxy Quest”) en Harry Hamlin (“Clash of the Titans”) in de hoofdrollen. Eén van de crowdfunders is echter niet zo opgezet met de volgens hem incompetente Rifkin die zijn favoriete actrice niet de waardering geeft die ze verdient. Hij besluit daar dus gelijk iets aan te doen, en maakt zijn eigen versie van de film, de director’s cut uit de titel. Gedurende heel de film krijgen we daarbij zijn sarcastische director’s commentary te horen. Zo origineel als het klinkt, met een opvallende hoofdrol voor Penn Jillette (de helft van het goochelaars duo Penn & Teller, in een ver verleden ook nog bij ons op de televisie te zien).

3. “Saving Sally”: een ultra-charmant liefdesverhaal over een striptekenaar die gevangen zit in de “friendzone” van het meisje waar hij verliefd op is. Verpakt in een mix van prachtige animatie en live-action. Niet direct het soort film dat je associeert met de Filipijnen, maar dat is toch het geval.

2. “Luck-Key”: verfrissend ouderwetse komedie over verwisselde identiteiten. Wanneer een huurmoordenaar door middel van een stuk zeep zijn geheugen verliest, besluit een derderangs acteur zijn identiteit aan te nemen omdat daar nogal wat materiële voordelen aan verbonden zijn. Lang geleden dat ondergetekende nog eens zo heeft gelachen met deze pastiche op zowel de filmwereld als de gangsterfilm, met enkele momenten die neigen naar regelrechte slapstick en zonder ook maar de minste vulgariteit.  De film is overigens een remake van een Japanse film (“Key of Life” getiteld). Daar zijn ze dus in Azië ook niet vies van.

1. “Vanishing Time: the Boy who returned”: en tot slot was er deze verrassing, alhoewel verrassing…De Zuid-Koreaanse film blijkt zoals in deze top tien te zien is nog altijd in een blakende gezondheid te verkeren, en dan waren er nog een aantal films die zeer de moeite waren. Zoals het tijdreis-verhaal “Will you be there?” of “Sori: Voice from the Heart”, waarin een R2D2-achtige robot de hoofdrol opeist. In “Vanishing Time” ontdekken een aantal kinderen een mysterieus groen ei dat als het breekt de tijd volledig stilzet. De kinderen moeten nu dus voortleven in een wereld die volledig stilstaat, terwijl zij wel ouder worden. Tot nader bericht een volledig origineel gegeven dat ook nog eens bijzonder fijn is uitgewerkt.

 

De Cinevision BiFFF flop 3!

3. “Therapy”: pijnlijk ongriezelige found-footage film met tal van jump-scares van het “plotse heel luide soundeffect”-genre. Maar niet getreurd, de regisseur van dit onding is zestien jaar en heeft dus nog progressiemarge!

2. “Monolith”: “Monolith” begint alvast veelbelovend met een reclamefilmpje waarin een Elon Musk-lookalike een ultra-geavanceerde auto voorstelt, die dan ook nog eens spreekt met een vrouwelijke computerstem. Fijn, denk je dan, eindelijk nog eens een film over op hol geslagen technologie, dat zal met al die nieuwsberichten over verongelukkende zelfrijdende auto’s tijd gaan worden. Helaas, de film blijkt echter de verfilming van het achtergelaten kind op de achterbank. Tot overmaat van ramp geeft de film zijn eigen einde al prijs vijf minuten na het begin van de film, dankzij een tekenfilm die de heldin ziet terwijl ze aan het winkelen is…

1. “The Void”: na de niet onaardige giallo-parodie “The Editor” speelt het Canadese collectief Astron 6 het serieus met een film die Lovecraft’s Cthulhu-verhalen vermengt met “Assault on Precinct 13” & “The Thing”. Helaas wringen de acteurs weggeplukt uit het amateurtoneel en de donkere cinematografie “The Void” (leuk hoor om nog eens met monsters in latex te werken – je ziet ze alleen nooit volledig in beeld) volledig de nek om. De grootste teleurstelling van het 35e BiFFF.

 

De Cinevision BiFFF-awards!

De trend van het BiFFF 2017! De politieke actualiteit verwerken in films. Bijna ieder belangrijk politiek heet hangijzer zat in een film op het BiFFF. De muur van Trump op de grens van Mexico? Zit in “Hunting Party”! Hommeles vanwege de zuid-Koreaanse vrouwelijke premier? Zit in “The Tunnel”! Wir schaffen das? Zit in “Call of Heroes” uit Hong-Kong. Tegen de doodstraf? Zit in “ Johnny Frank Garrett’s last Word”! Voor de doodstraf? Zit in “Missing You”. De ongelijkheid tussen man en vrouw? Zit in “Dead man tells his own Tale”! En we kunnen zo nog even doorgaan!

Goorste trend op het BiFFF! Scènes met gebruikte tampons…

De “Chewie, we’re Home”-award voor het blijste weerzien: “In from Vegas to Macau 2” zien we Andy Lau en Chow Yun-Fat nog eens samen optreden net zoals in “God of Gamblers”. Dat zegt u waarschijnlijk niets, maar bij de auteur van dit artikel zorgde dit voor een brede grijns!

De “Ta Gueule!”-award voor de leukste BiFFF-toeschouwer: zoals algemeen geweten heeft het BiFFF een zeer vocaal publiek en enkele zeer kleurrijke toeschouwers. Hulde dit jaar aan de toeschouwer ergens op de eerste rijen vooraan die tijdens de voorstellingen creatief omgaat met een luchthoorn.

De “Une Chanson, une chanson!”-award voor de best zingende acteur-regisseur-producent: de bezoekende filmmakers zijn duidelijk al op de hoogte van de trend om tijdens de voorstelling van een film een liedje te moeten zingen. De regisseur van “This Papier Mache Boulder is actually really heavy” had zelfs zijn gitaar meegebracht en bracht twee zelfgeschreven nummers. Maar dat was niet zo charmant als de regisseuse van “Egomaniac” die “Happy Birthday” zong op een ukelele voor een toeschouwer.

De “Attention, spoilers!”-award voor de beste twist van het festival:...gaat naar “Safe Neighborhood”…

De “I’m all out of Bubblegum”-award voor de beste oneliner van het festival: gaat naar “The Night of Something Strange” voor deze frase: “Earth just Googled hero and I came up no. 1”.

De “Alle treinen in Korea rijden naar Busan”-award: gaat naar “Will you be there?”, een alweer niet onaardige Koreaanse tijdreis-film waarin het hoofdpersonage de trein neemt naar…Busan.

De “Long time no see”-award voor de beste comeback: wordt dit jaar gedeeld door Annette O’Toole en Virginia Madsen want die zaten in respectievelijk “We go on” en “Safe Neighborhood”.

De “Is er dan geen één serieuze award?”-award: een poging alvast, in “Tarde para la Ira” (nu ook bij ons de zalen) zat alvast het betere in de hand gehouden camerawerk.

 

En volgend jaar op het 36e BiFFF (van 3 tot 15 april 2018)…

SuperLopez: de regisseur van “Spytime” en “Promocion Fantasma” brengt dit jaar nog een nieuwe film uit, deze keer gebaseerd op een Spaanse komische superheldenstrip.

Perfectos Desconocidos. De nieuwe Alex de la Iglesia! Zelf was ondergetekende nogal teleurgesteld in mans laatste, “El Bar” die het festival mocht afsluiten, maar geen nood, De la Iglesia heeft alweer een nieuwe klaar, een remake dan nog wel van het Italiaanse “Perfetti Sconosciutti” (net uitgebracht op DVD bij ons). Niet echt heel “fantastisch” qua verhaal, maar goed, dat was “Mi gran Noche” ook niet…de rehabilitatie van De La Iglesia?

En tot slot wordt er zowaar binnenkort een vervolg gemaakt op “Nattevagten” oftewel “Nightwatch” uit 1994, een fel gesmaakte thriller met de piepjonge Sofie Gråbøl en Nikolaj Koster-Waldau in de hoofdrollen, en misschien ook wel het begin van de Nordic Noir rage. Naar het schijnt keren alle acteurs uit de originele film ook terug.

 

Art Vereecke 

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray