Zoeken

Leonera

  • Cinevision.be/nl quoteert Leonera met een 4/5
  • Regisseur: Pablo Trapero
  • Cast: Martina Gusman, Elli Medeiros, Rodrigo Santoro
  • Genre: Drama
  • Duur: 108 minuten
  • Releasedatum DVD: 14-05-2009
  • Distributeur DVD: A-Film HE
Bekijk de cover van de film "Leonera"

De beste filmmakers zijn diegene die indruisen tegen de clichés. Die de regeltjes aan hun getalenteerde laars vegen om ze slechts toe te passen waar het hun verhaal dient, en niet waar de conventies erom vragen. Pablo Trapero (‘Familia Rodante’) behoort tot dat selecte clubje dat zich niet bekommert om filmische wetmatigheden. ‘Leonera’ is daarvan het bewijs, een melodrama die voor het leeuwendeel gesitueerd is in een vrouwengevangenis.

De vrouw rond wie het allemaal draait, luistert naar de naam Julia (Martina Guzman). Aan het begin van de film zien we haar met bloed aan de handen, en kneuzingen op het lichaam. Met rondom haar twee levenloze mannenlichamen. Pas later, wanneer de politie haar arresteert, dringt haar actie door. Ze is geen slachtoffer die haar vrijlating zal bevechten, maar een dader, die niet heel onterecht achter slot en grendel belandde. Maar ook is ze een jonge, onzekere studente, die zich afzet tegen haar bolle buik, iets waar ze niet om gevraagd heeft. Tevens iets dat haar leven, haar karakter zal bepalen, net zoals haar nieuwe omgeving dat zal doen.

In ‘Leonera’ neemt Trapero heus wat hooi op zijn vork, ondanks de minimalistische en daardoor ook realistische cinema vérité-uitstraling. Hij onderzoekt het effect van een ongewenste zwangerschap op een jonge meid, die na de bevalling niet langer een meisje, maar een moeder is. Ook brengt hij het effect van die gevangenschap op dat vertwijfelde individu in kaart, en toont hij dat daar lang niet zoveel platitudes mee gemoeid zijn als in een Amerikaanse blockbuster. Geen voice-overs ook à la ‘The Shawhank Redemption’, maar een zeer sobere aanpak, waarbij de beelden veel meer vertellen dan de dialogen.

Veel meer dan een gevangenisdrama (het is weliswaar de setting van het gros van de actie) is dit een coming of age-drama over een vrouw die haar moederinstinct in zich voelt wakker worden. De kleine telg waartegen ze zich zo verzette, wordt plots haar levensdoel. Niet verwonderlijk dus dat ze haar horens opzet wanneer haar ma de jonge spruit niet terugbrengt na een dagje amusement, omdat die laatste vindt dat haar zoontje niet eenzelfde lot moet beschoren zijn. Het is alles wat Julia heeft. Tenminste, tot hij vier jaar oud wordt, want daarna mag ze haar zoontje niet langer opvoeden in de gevangenis. Dat levert de voeding voor een interessant sociologisch dilemma: is dit wel de geschikte plaats om hem op te voeden?

Toegegeven, de kracht van het ijzersterke eerste deel kan Trapero niet tot het einde aanhouden en af en toe steekt de voorspelbare melo-factor iets te prominent de kop op, maar de aandacht van de kijker verliest hij nooit. Dat dankt hij in de eerste plaats aan zijn knappe karakterschetsen die nooit verglijden in stereotiepen, maar eveneens aan de fenomenale hoofdrol van Martina Guzman, in het echte leven zijn wederhelft. Hij gunt haar de ruimte om haar personage volwassen te laten worden. En zo gunt hij de kijker de tijd om haar te leren kennen. En om haar te geven.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray