Zoeken

Federico Fellini Box

  • Cinevision.be/nl quoteert Federico Fellini Box met een 4/5
  • Regisseur: Federico Fellini
  • Cast: Marcello Mastroianni, Anthony Quinn, Anita Ekberg, Giulietta Masina
  • Genre: Drama
  • Duur: 505 minuten
  • Releasedatum DVD: 24-11-2009
  • Distributeur DVD: Homescreen
Bekijk de cover van de film "Federico Fellini Box"

Het artistieke bloed kruipt waar het niet gaan kan. De jonge Federico Fellini liep op 10-jarige leeftijd al van huis weg om zich aan te sluiten bij een rondtrekkend circus. Later zou hij zich ontwikkelen tot een meer dan verdienstelijk tekenaar (van o.a. karikaturen tot wervende cinema-affiches) en scenarist voor films en radioshows. Dat dit manusje-van-alles uiteindelijk ook achter de camera zou behandelen, was voor niemand die hem van dichtbij kende een verrassing. Beïnvloed door z’n omgeving (onder andere Rosselini en Visconti) waagde hij zich ook op het neorealistische pad.

Hij zou zich voor een eerste maal laten opmerken met ‘I Vitelloni’ (1953), de eerste van vier klassiekers die in deze verzamelbox huizen. Daarin richt hij zijn camera op een groep bevriende twintigers die de Adriatische badplaats waar ze resideert, wil inruilen voor de grote stad, maar het ontbreekt ze aan lef. In de jaren vijftig al zette de Italiaanse filmmaker de deur van zijn ziel op een kier, maar pas later zou hij ze verder openen (in de jaren zestig); het stadje dat hij in deze film afbeeldt, is er evenwel net zo eentje zoals Fellini zelf in zijn jeugd meemaakte. De humor waarin hij de film laat baden is dus vooral uit het eigen leven gegrepen.

Wie anno de jaren vijftig met oogkleppen rondliep en bij het horen van de naam Fellini eerder aan een Italiaans pastagerecht dan aan een getalenteerd regisseur dacht, wist vanaf 1954 (het jaar van de grote doorbraak) wel beter. Toen kwam ‘La Strada’ in de zalen, een iconische classic waarmee hij op internationale erkenning kon rekening. Ondermeer een Oscar sleepte hij in de wacht met dit prachtige verhaal over een simpel meisje dat door haar moeder aan een boeienkoning verkocht wordt, die haar vervolgens meeneemt op zijn tocht langsheen jaarmarkten en kermissen. In de vrouwelijke lead schittert Fellini’s echte vrouw, Giuletta Masina.

De jaren zestig kenmerkte een kentering in de stijl van de meester: het neorealisme ruimde plaats voor surrealisme. Met als één van de bekendere voorbeelden ‘La Dolce Vita’, waarin Marcello Mastroianni aantreedt als een journalist die zich in Rome onder de high society mengt, op zoek naar een scoop. Hij droomt er wel van een ernstige schrijver te worden, maar laat die droom finaal varen. Wellicht de best ontvangen Fellini-film en de prent die z’n legendestatus bijna twee uur lang onderschrijft. Met als kers op de taart de beroemde scène met Mastroianni en Ekberg in de Trevifontein. Het woord mijlpaal was niet vaak zo toepasbaar.

Een laatste film in deze collectie, die amper tien jaar uit zijn veel langere en indrukwekkende palmares omvat (1953-1963), is ‘8 ½’ (‘Otto E Mezzo’), wellicht Fellini’s meest persoonlijke film, over een cineast - Guido (alweer Mastroianni) - die niet goed weet welke kant op te gaan met zijn volgende filmproject. Maar zijn gedachten verglijden naar herinneringen aan zijn jeugd. Een gewaagde, moeilijke, maar ook uitdagende film en algemeen beschouwd als één van de beste films die over het vak zelf gaan. Zonder twijfel een invloed geweest op o.a. Truffaut (‘La Nuit Américaine’) en Allen (‘Stardust Memories’). En op Rob Marshall, die anno 2010 een musicalversie van deze film uitbrengt (‘Nine’).

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray