Zoeken

Partir

  • Cinevision.be/nl quoteert Partir met een 3/5
  • Regisseur: Catherine Corsini
  • Cast: Kristin Scott Thomas, Sergi Lopez, Yvan Attal
  • Genre: Drama
  • Duur: 85 minuten
  • Releasedatum DVD: 06-01-2010
  • Distributeur DVD: Lumière
Bekijk de cover van de film "Partir"

Wordt de Britse filmster Kristin Scott Thomas - waarom staat er nog geen Oscar op haar schouw? - in Tinseltown veelal gecast in futiele bijrolletjes in dito projecten als ‘Confessions Of A Shopaholic’, ‘The Other Boleyn Girl’ of ‘Easy Virtue’, dan weet men de Engelse met vlekkeloze Franse tongval in Europa wél naar waarde te schatten. Getuige daarvan haar gelauwerde optreden in ‘Il Y A Longtemps Que Je T’Aime’, dat ze nog eens dunnetjes overdoet in het eveneens Franse ‘Partir’. Pas op: La Thomas weet nog steeds als geen ander hoe emoties geloofwaardig op het scherm te toveren, maar het script laat her en der wel een paar steken vallen.

Thomas kruipt in de huid van Suzanne, schijnbaar gelukkig getrouwd met de veel aanzien genietende chirurg Samuel (Yvan Attal) en trotse moeder van twee schatten van kinderen. Gezien de welvarende status van hun gezin - een dokter verdient nu eenmaal een pak duiten, wat zich vertaalt in een mooie woning en een plaatsje binnen de ‘hogere kringen’ - heeft ze bovendien niet veel kopzorgen. Toch wil ze zich niet zomaar schikken in een rol als huismoeder; veel liever wil Suzanne haar vroegere baan als fysiotherapeute weer uitoefenen, waarop manlief prompt een praktijkruimte in huis laat aanmaken.

Het vuur dat diep in Suzanne brandt voor het herbeoefenen van haar oude job, laait echter erg gauw in een andere richting op wanneer ze kennismaakt met één van de klusjesmannen die in haar huis de verbouwingen komt uitvoeren: Yvan (Sergi Lopez). De twee storten zich in een passionele relatie, die meer blijkt te zijn dan een simpele flirt. Suzanne voelt gevoelens opborrelen die ze in tijden niet meer heeft ervaren, wat de beslissing om haar luxebestaan om te ruilen voor een armoedig leventje van de liefde er flink op vergemakkelijkt. Al kan je niet stellen dat haar vertrek zonder slag of stoot verloopt. Samuel pikt het niet dat zijn eega hem achterlaat en deinst nergens voor terug zijn ‘eigendom’ terug te krijgen.

Catherine Corsini doet haar relaas vakkundig uit de doeken, maar kan niet beletten dat de kijker vlug in de gaten heeft dat hij/zij het allemaal al eens eerder gezien heeft. De conventies der melodrama’s worden - als had de regisseuse-scenariste een checklist bij de hand - stuk voor stuk doorlopen en dat maakt het niet eenvoudig om je echt te laten meeslepen door de sowieso al voorspelbare meanders van het scenario. Tevens bezondigt routinier Corsini zich aan een aantal beginnersfouten: haar opzet om het verhaal als een raamvertelling uit de doeken te doen, blijkt een misser en ook overstijgen de karakters nauwelijks de stereotiepen.

De acteurs mogen dan prachtig werk afleveren en de hoofdreden vormen waarom deze film je alsnog aan het scherm te kluisteren, het valt moeilijk te ontkennen dat hun personages niet allemaal even uitgewerkt zijn. Attal zet het schoolvoorbeeld van een bourgeois bastard neer en doet dat met zichtbaar gemak en plezier, terwijl Lopez erg ingetogen, maar even geloofwaardig zijn rol inkleedt. Al verbleken beide heren tegenover Thomas, die de show steelt met alweer een vooral subtiel optreden waarbij het fijne spel vooral in de details schuilt. ‘Partir’ had bijzonder makkelijk kunnen ontaarden in een flets zondagsmiddag tv-filmpje, maar de uitstekende acteurs tillen het zonder uitzondering naar een hoger niveau.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray