Zoeken

La Siciliana Ribelle

  • Cinevision.be/nl quoteert La Siciliana Ribelle met een 4/5
  • Regisseur: Marco Amenta
  • Cast: Veronica D'Agostino, Gérard Jugnot, Marcello Mazzarella
  • Genre: Misdaad
  • Duur: 109 minuten
  • Releasedatum DVD: 19-01-2010
  • Distributeur DVD: Homescreen
Bekijk de cover van de film "La Siciliana Ribelle"

Portretteerde Francis Ford Coppola de Corleone-clan als een hechte gemeenschap, dan verplicht de nieuwe golf Italiaanse filmmakers ons om dat geromantiseerde beeld van de maffia bij te spijkeren. Het op ware feiten gebaseerde ‘La Siciliana Ribelle’ toont namelijk hoe - in dit geval - de Cosa Nostra een benauwend effect kan uitoefenen op je bestaan. In navolging van instant-classics ‘Gomorra’ en ‘Il Divo’ is ook dit debuut van regisseur Marco Amenta geen poëtische weergave van de maffiawereld en worden er geregeld rake klappen uitgedeeld.

“In mijn dorp was praten met smerissen erger dan het vermoorden van je beste vriend”, aldus hoofdpersonage Rita Atria (Veronica D’Agostino). En zij kan het weten. Als jong meisje was ze getuige van de moord op haar vader, die vanwege een strijd binnen de Cosa Nostra neergeschoten werd. Rita en haar familie krijgt bescherming van een andere Don, maar uitgerekend die blijkt haar vaders bloed aan de vingers te hebben. Wanneer enkele jaren later ook Rita’s broer dood wordt aangetroffen, lapt de inmiddels 17-jarige maffiadochter de omerta - de zwijgplicht - aan haar laars, daarmee haar eigen doodvonnis tekenend.

De feiten zijn dan wel bekend, maar zelfs wie niet vertrouwd is met het ware verhaal van de moedige Rita Atria - aan wiens durf deze film een ode brengt - heeft al vlug in de smiezen dat dit niet goed kan aflopen. Regisseur Amenta maakte ruim tien jaar geleden reeds een documentaire over de Siciliaanse tiener, waardoor je normaliter zou mogen besluiten dat-ie z’n onderwerp door en door kent. Vreemd dus dat hij hier en daar een zijspoor in het echte verhaal (ondermeer Rita’s schoonzus die samen met haar onderdook) uit het script weerde én dat-ie bij momenten iets te nadrukkelijk de emotionele dan wel sensationele (een ontsnapping per helikopter valt uit de toon) toer opgaat.

Toch blijft ‘La Siciliana Ribelle’ aan de ribben kleven. De intense vertolking van Veronica D’Agostino vormt het hart van de film. Subliem weet ze emoties als gedrevenheid en angst, waartussen haar karakter schippert, in één enkele gelaatsuitdrukking te vatten. D’Agostino krijgt gepast weerwerk van een bijna onherkenbare Gérard Jugnot (‘Les Choristes’), die aantreedt als de onderzoeksrechter aan wie Rita Atria haar dagboeken vol namen, plaatsen en details over de praktijken van de lokale maffia toevertrouwt. Het knappe acteerwerk doet je erg met de lotgevallen van de karakters meeleven, wat maakt dat hun lot eens zo hard aankomt.

Let overigens ook op Amenta’s beeldtaal. Het geïdealiseerde (Amerikaanse) maffiabeeld sijpelt in het begin ook nog door, maar ruimt - samen met de volwassenwording van een meisje dat zich tegen een wereld wil afzetten waaraan ontkomen onmogelijk lijkt - gaandeweg plaats voor een realistischere en rauwere stijl. De constant dreigende sfeer doet je haren rechtop staan. ‘La Siciliana Ribelle’ weet je al van bij de baldadige opening bij de lurven te grijpen en laat je niet meer los tot de eindgeneriek inzet na het onthutsende einde. Naar verluidt was de Atria-familie niet blij met deze verfilming, en dat is te begrijpen als je ziet hoe Rita’s moeder omgaat met haar dochters ‘verraad’. Sterke cinema.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray