Zoeken

The Tribunal

  • Cinevision.be/nl quoteert The Tribunal met een 2/5
  • Regisseur: Hans-Christian Schmid
  • Cast: Kerry Fox, Anamaria Marinca, Stephen Dillane
  • Genre: Thriller
  • Duur: 99 minuten
  • Releasedatum DVD: 18-02-2010
  • Distributeur DVD: A-Film HE
Bekijk de cover van de film "The Tribunal"

Op de 2009-editie van het Filmfestival van Berlijn dong ‘The Tribunal’ net als de twee vorige films van Duits cineast Hans-Christian Schmid (‘Lichter’, ‘Requiem’) mee naar een Gouden Beer voor beste film, maar voor de derde maal op rij bleef het bij een nominatie. Sleepten Schmids vorige worpen evenwel steeds minstens één belangrijke prijs in de kantlijn in de wacht, moet zijn nieuwste het stellen met de Amnesty International Award. Een logische prijs, als je ‘r even over nadenkt. ‘The Tribunal’ is Schmids minste film, maar de boodschap die hij verkondigt, verdient wel aandacht.

Schmid plaatst immers het internationale rechtsapparaat zelf op de beklaagdenbank bij dit relaas van een procureur bij het Internationale Gerechtshof in Den Haag, die een zaak tegen war criminal Goran Duric leidt, een voormalige commandant van het Joegoslavisch nationale leger die beschuldigd wordt van de deportatie van en moord op Bosnische moslims. Hannay Maynard (Kerry Fox) - zo heet de juriste die zich in de zaak vastbijt - is er vast van overtuigd dat haar dossier tegen Duric waterdicht is. Het (papieren) bewijsmateriaal stapelt zich op én daarnaast beschikt ze over een kroongetuige die zijn verhaal zelf in Den Haag komt vertellen.

Het loopt echter mis wanneer die laatste verklaringen aflegt die niet in overeenstemming zijn met de werkelijkheid en nader onderzoek ter plaatse uitwijst dat zijn beweringen inderdaad gelogen zijn. Om te beletten dat Duric binnen de kortste keren weer op vrije voeten is - de man zat bij aanvang van het proces al drie jaar vast - bijt Maynard zich vast in de zaak. Wanneer de ‘getuige’ zelfmoord pleegt en ze later diens zus Mira (Anamaria Marinca) ontmoet, ruikt Maynard een waterkans om Duric aan het kruis te nagelen. Ondanks haar vrees voor Servische nationalisten stemt Mira, die intussen een veilig leven in Berlijn heeft opgebouwd, in om te getuigen.

Regisseur Hans-Christian Schmid is er de man niet naar om sensatie op te zoeken. Net zoals hij bij zijn adaptatie van de Anneliese Michel-historie ‘Requiem’ de horror van zijn bronmateriaal bewust uit de weg ging - de Amerikaanse horrorthriller ‘The Exorcism Of Emily Rose’ pakte diezelfde thematiek heel anders aan - manoeuvreert Schmid hier weeral omheen de gruwel van zijn verhaal. Je kan die aanpak bewonderen, maar ze zorgt er tegelijk voor dat ‘The Tribunal’ net zoals de vorige films van de Duitser een zekere klinische afstandelijkheid uitstraalt. Op emotioneel vlak word je nooit knock-out geslagen, terwijl het onderwerp je in wezen niet onberoerd laat.

De documentarische manier waarop-ie de huiver van de oorlog blootlegt, past Schmid ook toe bij het uittekenen van zijn personages. We krijgen puik inkijk in het leven van een juriste bij het Den Haagse tribunaal, dat synoniem blijkt te staan aan lange dagen kloppen, eenzame avonden slijten in vreemde hotelkamers en politieke robbertjes uitvechten aan het hof. Het is opmerkelijk hoe scherp Schmid z’n hoofdpersonage definieert terwijl hij vergeet er een mens van vlees en bloed van te maken. Gelukkig kan dat niet gezegd worden van de door Anamaria Marinca (‘4 Months, 3 Weeks & 2 Days’) ijzersterk neergezette Mira, de ster (zowel karakter als actrice) van deze iets te steriele film.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray