Zoeken

Razzia (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Razzia (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Roselyne Bosch
  • Cast: Mélanie Laurent, Jean Reno, Gad Elmaleh
  • Genre: Oorlog
  • Duur: 130 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 01-03-2011
  • Distributeur Blu-ray: Dutch FilmWorks
Bekijk de cover van de film "Razzia (Blu-ray)"

De omvang van Wereldoorlog II en de vele slachtoffers die ze maakte, is amper te bevatten. Er zijn al meters aan pellicule geschoten die de horror van de oorlog in - al dan niet nagespeelde - beelden in kaart brengen, maar nog altijd zijn er tragedies die doorheen de jaren onderbelicht zijn gebleven. ‘Razzia’ (originele titel: ‘La Rafle’) doet één van die tragedies uit de doeken: de razzia van 16 juli 1942 in Parijs, bevolen door het Vichy-regime. Na ‘Les Guichets Du Louvre’ en ‘Monsieur Klein’ – beide uit de jaren ’70 – is dit zelfs nog maar de derde film die dit Holocaustdrama als onderwerp heeft.

De gruwelijke gebeurtenissen volgen we door de ogen van de 11-jarige Joseph, die met z’n familie en vrienden een onderkomen in het bezette Parijs vindt nabij Montmartre. Ze proberen er het beste van te maken, ook al zijn ze verplicht met een ster om de arm te lopen en wordt hen de toegang ontzegd tot ondermeer parken en kermissen. In de nacht van 16 juli 1942 houdt de Franse politie – 9.000 man sterk – een groots opgezette raid waarbij 13.000 Joden samengedreven worden in het Vélodrome d’Hiver, waar ze vijf dagen lang zonder voedsel vastgehouden worden, wachtend op hun deportatie naar de Duitse concentratiekampen.

Hoewel regisseuse Roselyne Bosch zich hoofdzakelijk baseerde op de verhalen van Joseph Weismann beperkt ‘Razzia’ zich niet tot één centraal personage, wat het voor de kijker iets makkelijker maakt om zich met één van de karakters te vereenzelvigen. Zo is er ook nog de gewetensvolle verpleegster die de gruwel niet langer onder ogen kan zien (Mélanie Laurent), de dokter die een mogelijkheid om te ontsnappen weigert om voor zijn lotgenoten te zorgen (Jean Reno), Josephs vader die de moed er tracht in te houden (Gad Elmaleh) en de schattige 6-jarige Nono wiens naïeve optimisme ieders hart zal doen smelten (Romain Di Concerto en Mathieu Di Concerto).

Bosch schenkt veel aandacht aan de portrettering van deze diverse personages die door het lot bij elkaar gebracht worden. De film is zeker al een halfuur bezig vooraleer de bewuste inval plaatsgrijpt, wat ons toestaat om in de aanloop daar naartoe uitgebreid kennis te maken met enkele Joden die de huiver van de oorlog niet lang daarna aan den lijve zullen ondervinden. Door de karakters zo sterk uit te werken geeft ze de slachtoffers een gezicht, waardoor de sowieso al door merg en been snijdende gebeurtenissen je nog meer uit je lood slaan. Het helpt ook dat in de puike ensemblecast niemand uit de toon valt – zelfs Reno niet, die je een rol als deze niet meteen zou toeschrijven.

Dit pakkende relaas van één van de zwarte bladzijden in de Franse geschiedenis wordt her en der de Franse ‘Schindler’s List’ genoemd, maar Spielbergs meesterstuk sneed toch nog net iets dieper. Enige emotionele manipulatie is een niettemin goedbedoelende Bosch niet vreemd (de jonge Nono die zich tijdens de gevangenschap in de Vélodrome luidop afvraagt wanneer de koers begint) en tevens heeft ze tijdens het tweede deel de neiging te vaak de melodramatische toer op te gaan. Ook is de vijand traditiegetrouw nogal karikaturaal voorgesteld (de door en door slechte bewaker, een Hitler die over de top gaat). Maar dat neem je er maar voor lief bij. Dit verhaal verdiende het immers om verteld te worden.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray