Zoeken

Los Abrazos Rotos

  • Cinevision.be/nl quoteert Los Abrazos Rotos met een 2/5
  • Regisseur: Pedro Almodovar
  • Cast: Penélope Cruz, Blanco Portillo, Lluis Homar
  • Genre: Drama
  • Duur: 122 minuten
  • Releasedatum DVD: 10-03-2010
  • Distributeur DVD: Twin Pics
Bekijk de cover van de film "Los Abrazos Rotos"

Al dan niet raar, maar degelijk waar: creatievelingen hebben af en toe de neiging of zin om werk af te leveren onder een pseudoniem. In literaire kringen zijn er ettelijke voorbeelden te vinden van auteurs die (tijdelijk) kozen voor een schuilnaam. Stephen King (die zelf een tijdje als Richard Bachman schreef) verhaalde in ‘The Dark Half’ zelfs over een pseudoniem dat in opstand kwam tegen zijn schepper. Een lange intro-omweg om te duiden dat ook in de filmwereld het pseudoniemschap niet vreemd is. Zo kiest Mateo Blanco, de scenarist-regisseur in Pedro Almodovars romantisch drama ‘Los Abrazos Rotos’ (‘Broken Embraces’ heet-ie internationaal) op een gegeven moment ook voor een alias, het weinig Spaansklinkende Harry Caine om precies te zijn.

Toch is er een wezenlijk verschil tussen Caine en Blanco: al was het maar omdat Harry Caine blind is. Het resultaat van een ongeval dat halverwege de film in een lange flashback uit de doeken wordt gedaan. Mateo valt tijdens de audities voor zijn komedie ‘Chicas E Maletas’ als een blok voor aspirantactrice Magdalena Rivas (Penélope Cruz). Enig probleem: Magdalena is de minnares van Ernesto Martel, producent van de film. Door de opnames die Ernesto’s zoon op de set maakt, ontdekt hij de affaire tussen zijn Magdalena en Blanco. Het duo besluit Martel te ontvluchten en een nieuw leven te beginnen, meteen de reden dat Blanco zich het pseudoniem Harry Caine toe-eigent. Gaandeweg ontdekken Blanco en Magdalena echter dat het niet altijd mogelijk is aan het noodlot te ontsnappen… 

Het duurt een tijdje eer ‘Los Abrazos Rotos’ in de juiste versnelling raakt. Eigenlijk is het pas bij aanvang van de flashback dat Almodovar een gebalanceerde toon en het juiste ritme vindt. Daarvoor is het moeilijk te ontsnappen aan de matte acteerprestatie van Lluis Homar en de nogal sputterende verhaallijn. Gelukkig is Penélope Cruz uitstekend op dreef als het kloppend hart van deze gebroken omhelzing: geen wonder dat Almodovar haar een paar iconische poses laat aannemen (de scène met de platinablonde pruik of de retrogetoucheerde blik die de filmposter siert).

Almodovar trekt voor ‘Los Abrazos Rotos’ de passionele amour fou-kaart, maar drijft het drama geregeld het noirpad op. Het dubbele leven van de hoofdpersonages, Cruz’s status van femme fatale en de plots de kop opstekende thrillertoon die het frappanst zichtbaar is tijdens een cruciale trappenscène geven het geheel een duistere tragiek mee die jammer genoeg nooit volledig ontbolstert.

Daarnaast is ‘Los Abrazos Rotos’ een onverbloemde hommage aan de cinema. Niet alleen is Blanco/Caine werkzaam in de branche, er is ook de film in de film. En die film zet Almodovar zowaar aan tot een overdosis navelstaarderij. ‘Chicas E Maletas’ blijkt immers niets anders te zijn dan een remake van zijn eigen megahit ‘Women On The Verge Of A Nervous Breakdown’ uit 1988. Een leuke knipoog voor de fans van het eerste uur. En misschien moet je dat wel zijn om ‘Los Abrazos Rotos’ volledig naar waarde te schatten. Want zelfs al bevat deze prent heel wat mooie momenten, we hebben toch de indruk dat de Spaanse cineast aan metaalmoeheid leed tijdens het inblikken van deze te mechanisch aanvoelende tearjerker.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray