Zoeken

Wolf

  • Cinevision.be/nl quoteert Wolf met een 1/5
  • Regisseur: Stef Desmyter
  • Cast: Axel Daeseleire, Pieter Embrechts, Gene Bervoets
  • Genre: Thriller
  • Duur: 90 minuten
  • Releasedatum: 24-03-2010
  • Distributeur: KFD
Bekijk de cover van de film "Wolf"

Een mens is een wolf voor een ander, klinkt de tagline van deze nieuwe Vlaamse thriller. Maar een nieuwe ‘Dossier K.’ is dit niet. Net als ‘Vermist’ twee jaar terug moet deze langspeelfilm - in feite twee episodes die in elkaar gevloeid zijn - een nieuwe Vlaamse serie inleiden bij het bioscooppubliek. Of er na deze film, die titel onwaardig, nog veel mensen uitkijken naar het nieuwste paradepaardje dat zondagavond het tijdslot van ‘Heterdaad’, ‘Flikken’ en ‘Witse’ moet innemen (pas in 2011 volgens de geruchten), valt echter te betwijfelen.

Zowel reeks als film draaien rond Ecofin, de antifraudedienst van de Federale Gerechtelijke Politie die zich vooral bezighoudt met economische en financiële zaken. Klinkt niet bepaald sensationeel, zou je denken, maar nochtans onderscheiden de avonturen van hoofdcommissaris Steven (Gene Bervoets) en z’n team zich amper van wat de andere flikkencorpsen meemaken in gelijkaardige films en feuilletons. Zo wordt in ‘Wolf’ jacht gemaakt op een Slavische vrouwenhandelaar die dealt in paspoorten (er moet toch een link met Ecofin zijn!), op een hologram met compromitterende inhoud dat de hele monarchie dreigt onderuit te halen én op een geheimzinnige ontvoerder die de vrouw (Sandrine André) van agent Thomas (Axel Daeseleire) geschaakt heeft en haar wil ruilen tegen dat hologram.

De ideale voedingsbodem voor een snel van baanvak wisselende thriller (ja, al deze plotlijnen nestelen zich in een film die nog niet eens anderhalf uur duurt)? Vergeet het maar! Het warrige script raakt kant noch wal en weet door z’n gebrek aan focus, z’n droevig uitgewerkte karakters en - de doodsteek - z’n oeverloos slechte dialogen nergens te bekoren. De personages spuwen oneliners uit die een schrijver in de dop op z’n tiende al aan het papier toevertrouwde, waardoor je de acteurs ei zo na zou vergeven dat ze zonder uitzondering acteren alsof ze herstellende zijn van een voedselvergiftiging.

De tronie van Axel Daeseleire spreekt alvast boekdelen wanneer we hem in één van de eerste scènes in de film van een balkon zien turen: er is storm op komst. Of hij daadwerkelijk dacht aan de rampspoed die de karakters te wachten stond of aan de onophoudelijke set lamlendige dialogen die hij uit de strot zou moeten krijgen, is evenwel niet duidelijk. De rest van de cast brengt het er nauwelijks beter vanaf, met als absoluut dieptepunt Pieter Embrechts in de rol van kidnapper en crimineel meesterbrein, die in het midden van een gijzelingssituatie zijn slachtoffer het belang van een goede nachtrust uit de doeken doet en haar en passant nog een tip meegeeft (sst, niet voortvertellen: in appels zit naar verluidt kalium!). En wat is precies het aandeel van Carry Goossens’ personage in het geheel?

Kortom, ‘Wolf’ is een aanfluiting. Net wanneer je dacht dat de Vlaamse cinema definitief het stadium van volwassenheid had bereikt, komt tv-cineast Stef Desmyter met een film op de proppen die je weer even met beide voetjes op de grond zet. De beeldvoering is misschien nog de enige plus die we de film kunnen geven (het ziet er allemaal blits uit, maar ‘CSI’ of ‘24’ it ain’t), al levert de pikdonkere finale waarbij je flik niet van schurk kan onderscheiden een erg droef slotgevecht op. Huilen als een wolf dus, maar wel met de pet op.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray