Zoeken

Le Concert

  • Cinevision.be/nl quoteert Le Concert met een 3/5
  • Regisseur: Radu Mihaileanu
  • Cast: Aleksei Guskov, Mélanie Laurent, Dmitri Nazarov
  • Genre: Muzikale komedie
  • Duur: 119 minuten
  • Releasedatum DVD: 16-06-2010
  • Distributeur DVD: Twin Pics
Bekijk de cover van de film "Le Concert"

In onze recensie van het miskende ‘Va, Vis Et Deviens’ schreven we dat we toen reeds watertandden naar nieuw werk van Frans-Roemeens filmmaker Radu Mihaileanu. Vijf jaar verder trakteert de in 1980 van Roemenië naar Frankrijk gevluchte cineast ons pas op een nieuw exploot: het muzikale melodrama ‘Le Concert’, waar zwarte humor, stereotiepe karaktertyperingen, een aartsmoeilijk Tsjaikovski-vioolconcert en een geheim uit het verleden de voornaamste ingrediënten van zijn. “Too many notes”, horen we keizer Josef II nog tegen Mozart zeggen in Milos Forman’s Oscarbekroonde pareltje ‘Amadeus’. Die vlieger gaat deels ook op voor dit tjokvol geladen relaas over een Bolsjoi-orkest dat dertig jaar na dato nog een allerlaatste keer op de bühne terechtkomt.

Hoe dat exact in elkaar zit? Onder het staalharde regime van Brezjnev was Andreï Filipov (Aleksei Guskov) als dirigent van het wereldbefaamde Bolsjoi-orkest één van de meest vermaarde orkestleiders - zowel in Rusland als daarbuiten. Omdat Filipov echter weigerde om de Joodse muzikanten uit het muziekgezelschap te ontslaan, werd hij op het absolute hoogtepunt van zijn carrière zelf aan de kant geschoven. Het zeer complexe vioolstuk van Tsjaikovski dat hij toentertijd met zijn orkest inoefende, werd uiteindelijk nooit opgevoerd.

Dertig jaar later is de voormalige topdirigent nog steeds actief bij het Bolsjoi-orkest, zij het een postje in de schoonmaakploeg bekledend. Samen met z’n oude makkers, die soortgelijke baantjes bekleden, jammert hij over de tijd van toen. Wanneer Filipov op een avond een fax onderschept waarin de Théâtre du Châtelet het Bolsjoi-orkest officieel inviteert voor een concert in Parijs, krijgt-ie plots een waanzinnige inval. Hij besluit zich uit te geven als concertmeester en samen met zijn vroegere collega-muzikanten naar de Franse lichtstad te trekken, waar ze zich voordoen als het Bolsjoi-orkest. Na ruim drie decennia ruikt Filipov eindelijk de kans om zijn gram te halen.

‘Le Concert’ schiet uit de startblokken als een zachte satire waarin Mihaileanu toont hoe een oude generatie zijn plaats probeert te zoeken in een postcommunistisch Rusland. In z’n personageschetsen laat de scribent-regisseur zich leiden door clichés en stereotiepen. Maar de scherpzinnige grappen die hij eruit puurt, doet je dat al gauw met de mantel der liefde bedekken. Halverwege, wanneer het zootje ongeregeld (Russen, joden, Roma-zigeneurs, etc) naar Parijs trekt, slaat de toon om in complete chaos en tovert de film taferelen op het canvas die vaagweg doen denken aan het werk van Emir Kusturica. En in de laatste acte gaat de cineast met Roemeense roots dan weer volop voor oprechte dramatiek.

Het hoeft waarschijnlijk niet gezegd dat deze genremix ervoor zorgt dat ‘Le Concert’ een kakofonische dus weinig gefocuste indruk laat. Toch beroert de film finaal alle juiste snaren: zowel die van het verstand (hier en daar is de sociale commentaar spitsvondig) als van het hart (kippenvel zal zonder twijfel ook je deel zijn tijdens de wondermooie opvoering aan het einde). Veel dankt Mihaileanu tevens aan zijn begenadigde cast, met Aleksei Guskov en Mélanie Laurent op kop. De ‘Inglourious Basterds’-actrice schittert als de begaafde violiste Anne-Marie Jacquet, die specifiek door Andreï Filipov gevraagd wordt om het orkest te begeleiden. Waarom precies zij? Dat is iets wat pas helemaal op het einde duidelijk wordt. Veel noten dus op deze balk, misschien iets te veel, maar de symfonie die ermee gevormd wordt, nestelt zich toch onder de huid.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray