Zoeken

Havana

  • Cinevision.be/nl quoteert Havana met een 3/5
  • Regisseur: Sydney Pollack
  • Cast: Robert Redford, Lena Olin, Raul Julia, Alan Arkin
  • Genre: Drama
  • Duur: 138 minuten
  • Releasedatum DVD: 29-06-2010
  • Distributeur DVD: Video Film Express
Bekijk de cover van de film "Havana"

Vier jaar na het lichtvoetige ‘Legal Eagles’ probeerde Robert Redford in 1990 om opnieuw langs de grote cinemapoort binnen te komen met het ambitieuze ‘Havana’. Ironisch genoeg maakte de film nagenoeg geen brokken aan de bioscoopkassa, zelfs al is het een betere film dan de overgehypte luchtbal ‘Indecent Proposal’ die drie jaar later zou volgen.

‘Havana’ bevat op het eerste zicht nochtans genoeg elementen om het grote publiek te verleiden. Het was de zevende (en laatste) samenwerking tussen Redford en regisseur Sydney Pollack, en een nauwelijks verholen update van de oerklassieker ‘Casablanca’. Zij het uiteraard in een setting in Cuba en niet in Marokko. Een remake is dit niet, maar er zijn genoeg overeenkomsten die laten zien waar Pollack de mosterd haalde in dit verhaal over een Amerikaanse avonturier die in het Cuba van 1958 een romance begint met de echtgenote van een Castrogezinde revolutionair.

Bogart van dienst is de gerimpeld blonde Jack Weill (Redford dus) die (net als veel gegoede Amerikanen trouwens) als bon vivant leeft in de Cubaanse hoofdstad. Hij ziet de stad vooral als een biotoop waarin hij zo snel mogelijk rijk kan worden terwijl hij en passant met hopen vrouwelijk schoon in de koffer duikt en ettelijke liters cocktailvocht achteroverslaat. Weill is een beroepsgokker die in Havana een pokerwedstrijd wil organiseren met invloedrijke spelers die het zich kunnen veroorloven om ettelijke miljoenen te verliezen. Van de gespannen politieke situatie in het land (Castrogezinde rebellen strijden met de legertroepen van de door de Amerikaanse regering gesteunde president/dictator Batista) ligt hij nauwelijks wakker. Zijn ontmoeting met Bobby Duran (Lena Olin) brengt daar echter verandering in. Door haar (her)ontdekt Weill zijn menselijke kant die hem er toe aanzet niet langer enkel maar aan zijn eigen gewin te denken.

Op het vlak van glossy sfeerschepping is er weinig aan te merken op ‘Havana’. Het neon glittert, de cocktails borrelen en het autochroom blinkt. Pollack slaagt erin om de tijdsgeest glinsterend in te kleuren en maakte met Redford een goede castingkeuze voor de opportunistische protagonist. De romance met Olin verloopt helaas iets te stroef om van ‘Havana’ een pakkend romantisch drama te maken. Olin ademt geenszins de erotiek uit waarmee ze in ‘The Unbearable Lightness Of Being’ was doorgebroken. Bovendien bezondigt het scenario zich aan te veel bokkensprongen, terwijl dit een film is die mits met bijschaafwerk korter en gebalder kon zijn. Want hoe mooi ‘Havana’ er ook uitziet, echt meeleven met de personages doe je zelden.

‘Havana’ is zelfs boeiender wanneer Pollack zich concentreert op de niet-romantische verhaallijn dan wanneer Redford en Olin smachtend op het voorplan staan. Misschien was dat wel de hoofdreden dat het publiek dat vijf jaar daarvoor ‘Out Of Africa’ had omarmd, ditmaal massaal thuisbleef. Al is ‘Havana’ een film die beter verdient dan het al te makkelijk stigma van flop: dit is en blijft immers een lekker wegkijkend stuk exotisme, met naast Redford ook nog een opvallende laconieke bijrol van Alan Arkin als casinomanager. Hun gezamenlijke scènes alleen al zijn voldoende reden om ‘Havana’ uit het walhalla der vergetelheid te halen.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray