Zoeken

Inception (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Inception (Blu-ray) met een 5/5
  • Regisseur: Christopher Nolan
  • Cast: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Marion Cotillard
  • Genre: Sciencefictionthriller
  • Duur: 148 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 03-12-2010
  • Distributeur Blu-ray: Warner HV
Bekijk de cover van de film "Inception (Blu-ray)"

Christopher Nolan is op zijn best wanneer hij het verstand van zijn publiek beduvelt. In zijn nieuwste prent, ‘Inception’, misleidt hij echter niet enkel het denkvermogen van die kijker, maar ook dat van zijn karakters. Dat mag niet verrassen als je weet dat het door de ambitieuze Brit zelf gepende verhaal zich overwegend in het menselijke brein afspeelt - een premisse waarmee één van de meest creatieve filmmakers in Hollywood zich andermaal een gewiekst plotter bewijst.

Na topscoorder ‘The Dark Knight’ kreeg de scheppende regisseur - ‘Inception’ is gesitueerd in een ‘wereld’ die we nog niet kenden - vrij spel én 200 miljoen dollar om zijn op papier compleet geschifte intrige tot een nieuwe zomerblockbuster uit te werken; zij het eentje die mijlenver verwijderd is van de eenheidsworst van talentloze explosiemaestro’s zoals Michael Bay of Roland Emmerich. Toch schuwt Nolan ook de populaire publiekscinema niet. Maar wel vraagt hij van de kijker dat-ie z’n hersenmassa aan de kassa niet inruilt voor een ticket, want je zal ze nodig hebben om de slimme synopsis bij te benen: gekwelde dromendief Dominic Cobb krijgt dé kans om zijn kroost terug te zien, wanneer hij in opdracht van een invloedrijk zakenman een idee in het hoofd van diens concurrent plant (inception). Cobb twijfelt geen seconde en stelt meteen een team samen.

De mix van realiteit en verbeelding roept herinneringen op aan artificiële classics als ‘The Matrix’ en ‘eXistenZ’ (de manier waarop dromen betreed worden, lijkt erg op hoe de personages in die films zich naar de andere ‘wereld’ begeven), maar deze dream heist flick gaat uiteindelijk een totaal andere richting uit. Nolan sleutelde meer dan tien jaar aan het scenario en dat is er goed aan te merken: geweldig hoe hij de complexe structuur glashelder en met mondjesmaat uit de doeken doet. Het is niet onwaarschijnlijk dat je in de verschillende droomlagen verstrikt raakt, maar laat dat nou net Nolans bedoeling zijn.

‘Inception’ is een film die meteen na de eerste visie om een tweede smeekt. Is het niet om je opnieuw onder te dompelen in de adembenemende droomillusie (een metafoor voor het filmmaken als dusdanig) die Nolan op het scherm tovert, dan zeker voor het visuele vernuft en de hartritmeverhogende set pieces die de cineast uit z’n camera schudt - met verwijzing van Stanley Kubrick tot James Bond. Zo krijgt de vermaarde joggingscène uit classic ‘2001: A Space Odyssey’ een suspenserijke 2.0-update in de vorm van een zero gravity-knokpartij in hotelgang én doet een chase en shoot-out in de sneeuw denken aan 007’s capriolen in ‘On Her Majesty’s Secret Service’ - niet toevallig twee van Nolans lievelingsfilms. Maar dé oogverblindende tour de force is de scène waarin Ellen Page’s karakter - de architect met dienst - een Parijse quartier op zijn kop zet. En jawel, in dienst van de plot.

Protagonisten in Nolan-mindfucks zijn vaak getormenteerde figuren, die een backpack vol trauma’s omgorden. Gevonden vreten voor superster Leonardo DiCaprio, die in ‘Inception’ minstens zo diep gaat als in z’n Scorsese-samenwerkingen, maar hier dat tikkeltje meer subtiliteit aan de dag legt dat hem op een dag weleens een welverdiende Oscar zou kunnen opleveren - al is dit niet het type film waarvoor acteurs prijzen in de wacht slepen. Toch acteert iedereen in de cast op scherp: Gordon-Levitt als the point man, een voor de komische noot zorgende Hardy als imitator, Watanabe als opdrachtgever, en ga zo maar door. Zelfs de over het paard getilde Marion Cotillard (‘La Vie En Rose’) is uitmuntend als Mal, de overleden eega van Cobb en dé spil van wat mogelijk de allereerste subplot is in een Nolan-prent waarbij de analytische cineast niet op het verstand, maar op het hart mikt.

Eindbilan: de maker van (onderschatte) meesterstukken als ‘Memento’ en ‘The Prestige’ - tot voor kort zijn twee beste wapenfeiten - schrijft filmgeschiedenis. Met een prent die zowel intellectueel als popcornfan zal weten te beroeren. Razende actiescènes op anabole steroïden worden afgewisseld met een labyrintische plot die je aandacht opeisen. Arthousecinema on acid of blockbusterspektakel met (én over) brains? Hoe dan ook een meesterwerk dat dagen later nog steeds door je aderen stroomt (met dank aan de donkere score van Hans Zimmer) dan wel door je hersenpan spookt (met dank aan de metaniveaus). Knijp gerust even in de arm: dit is geen droom.

Extra’s (Blu-ray): wanneer een Blu-ray-uitgave zich niet op één, maar op twee schijven aandient, mag je er donder op zeggen dat de extra’s aan het geweldige neigen. Zo ook hier. Via het knappe bonusmateriaal wordt ons een blik gegund op de productie en op de conceptie van de sleutelscènes in de film (er zijn er legio natuurlijk). Ook iets om de duimen voor in de lucht te steken: een getekende proloog waarin de gebeurtenissen getoond worden die voorafgaan aan het begin van de film. Een must, heet zoiets.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray