Zoeken

Alice In Wonderland (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Alice In Wonderland (Blu-ray) met een 2/5
  • Regisseur: Clyde Geronimo, Wilfred Jackson, Hamilton Luske
  • Cast: Kathryn Beaumont, Ed Wynn, Sterling Holloway
  • Genre: Animatie
  • Duur: 72 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 23-02-2011
  • Distributeur Blu-ray: Walt Disney Studios HE
Bekijk de cover van de film "Alice In Wonderland (Blu-ray)"

Van alle lange tekenfilms die de Disneystudio’s in de jaren vijftig produceerden is ‘Alice In Wonderland’ degene die het snelst vergeten wordt en het minst hoog aangeschreven staat. Dat klinkt als een hard oordeel, maar als je weet dat de andere titels ‘Cinderella’, ‘Peter Pan’, ‘Lady And The Tramp’ en ‘Sleeping Beauty’ zijn, dan weet je meteen dat het een begrijpelijk verdict is. Nochtans kan je denken dat ‘Alice In Wonderland’ eigenlijk een meesterwerk zou moeten zijn, getuige het onsterfelijke bronmateriaal van Lewis Carroll waar de Disneyanimatoren zich op baseerden. Hoofdzakelijk is dat ‘Alice’s Adventures In Wonderland’, al werden er ook elementen uit ‘Through The Looking Glass’ gehaald. En hier ligt meteen al het eerste probleem. Carrolls kinderboeken zijn immers zeer fragmentarisch van aard (Alice beleeft in elk hoofdstuk een ander avontuur), en deze verfilming springt navenant van de hak op de tak.

Walt Disney is altijd fan geweest van Lewis Carrolls verhalen. In de jaren twintig produceerde hij de korte ‘Alice’s Wonderland’-filmpjes, een vroege mengeling tussen live action en animatie. Oorspronkelijk wou hij dat concept doortrekken naar een lange film, maar toen Paramount in 1933 een volledige liveactionfilm draaide gebaseerd op het werk van Carroll schoof Walt zijn plannen op de lange baan. Na de tweede wereldoorlog probeerde hij het opnieuw, en er werd gefluisterd dat Ginger Rogers de hoofdrol zou vertolken. Uiteindelijk werd het dan toch een volledige tekenfilm, en meteen een die in toon verschilde van Carolls werk: Disney opteerde voor een adaptatie waarin de nadruk lag op humor en muziek.

Disney wou dat ‘Alice In Wonderland’ zijn kracht vooral haalde uit de imaginaire wereld die werd geschapen, en niet zozeer uit de narratieve kracht zoals bij de sprookjesverfilmingen het geval was. De animatoren kregen welhaast carte blanche om Carrolls wereld zo extravagant mogelijk te animeren. Maar de lijm plakte niet echt: heel wat critici waren niet te spreken over wat ze een oneerbiedige verfilming vonden, en de buzz bij het grote publiek was opmerkelijk minder dan bij andere Disneyprenten. Al was niet iedereen het daar mee eens: er zijn er ook nogal wat die vinden dat ‘Alice In Wonderland’ de meest imaginatieve animatievondsten bevat die de studio’s ooit hebben verwezenlijkt en er het gebrek aan een coherente narratie graag bijnemen.
 
Een visie waar zeker wat voor te zeggen is, maar toch valt niet te ontkennen dat er heel wat schort aan het eindresultaat. Hoe knap de animatie van passages als die van de walrus en de timmerman of Tweedle-Dee en Tweedle-Dum ook is, het blijken toch maar voetnoten in Disneys rijkgevulde carrière. Walt Disney was zwaar teleurgesteld in de negatieve ontvangst. Waar alle andere lange tekenfilms meermaals in de zalen werden heruitgebracht toen hij nog leefde, bleef ‘Alice In Wonderland’ achter slot en grendel na de tegenvallende ontvangst in 1951, en werd hij in plaats daarvan de eerste lange Disneytekenfilm die veelvuldig op tv te zien was. Ironisch genoeg werd het wonderlanddecor eind jaren zestig/begin jaren zeventig terug populair toen jongeren hem opvisten als zogenaamde tripfilm. Wat een aan een waterpijp lurkende rups al niet kan teweegbrengen. De Disneystudio’s vochten die associatie aan, maar keerden later hun kar: in 1974 brachten ze ‘Alice In Wonderland’ officieel opnieuw uit, en ze gaven het artwork zowaar een psychedelische tint mee. Of hoe elke generatie schijnbaar iets nieuws ontdekt in een Disneyklassieker.

Extra’s (Blu-ray): een minder exorbitant menu dan bij de echte toptitels, maar toch alweer een interessante brok info, gaande van potloodtesten tot verwijderde scènes en een making of. En best geinige featurettes zoals eentje uit 1959 waarin Walt Disney de kleurentelevisie introduceert.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray