Zoeken

Dubbelleven

  • Cinevision.be/nl quoteert Dubbelleven met een 4/5
  • Regisseur: Joël Vanhoebrouck
  • Cast: Barbara Sarafian, Lotte Heijtenis, Geert Van Rampelberg
  • Genre: Drama
  • Duur: 650 minuten
  • Releasedatum DVD: 08-03-2011
  • Distributeur DVD: Just Bridge
Bekijk de cover van de film "Dubbelleven"

Woestijnvis-baas Wouter Vandenhaute mag de VRT dan wel een gebrek aan creativiteit toeschrijven, het belet de openbare omroep toch niet om nu en dan een potje uitstekende fictie op antenne te brengen. Het recentste voorbeeld: ‘Dubbelleven’, dat met een wekelijks gemiddelde van 1,2 miljoen kijkers én een Vlaamse Televisiester (voor Beste Fictie) op zak nauwelijks nog introductie behoeft bij zijn hooggeanticipeerde release op dvd. Deze uit 4 dvd’s opgetrokken verzamelset omvat alle dertien episodes.

Daarin zien we hoe Karen (Barbara Sarafian) en Nina (Lotte Heijtenis) proberen om te gaan met het verlies van hun man Mark (Lucas Van den Eynde) én het feit dat hij hen jarenlang een rad voor de ogen hield. Hoe dat precies zat? Als architect moest Mark geregeld naar het buitenland, dus Karen zag er niets kwaads in dat haar man af en toe een weekje van huis was. Maar terwijl Mark zijn levenspartner sinds achttien jaar – met wie hij puber Maarten (Joren Seldeslachts) en dochtertje Hanne (Emilia Florentie) ter wereld bracht – wijsmaakte dat hij in pakweg Italië of Spanje vertoefde, zat hij in werkelijkheid op schoot bij Nina, die zich zelfs al een jaar lang zijn vrouw mocht noemen.

Daar Mark al na een halfuur in de eerste aflevering het leven laat, schiet het centrale uitgangspunt – na een obligate introductie van alle key players – snel uit de starters en word je dus meteen ondergedompeld in de praktische trubbels van zo’n dubbelleven. Vragen als ‘wie gaat de begrafenis regelen?’, ‘van wie is het huis waarin een nooit officieel voor de wet met Mark getrouwde Karen woont?’ en ‘wat met de erfenis van de kinderen?’ steken daarbij de kop op, maar tv-regisseur Joël Vanhoebrouck stelt de antwoorden op die vragen ondergeschikt aan het verwarde emotionele kluwen van zijn twee protagonisten, die elk op hun manier die vreemde situatie een plaats trachten te geven.

Aanvankelijk stel je je de vraag hoe de makers de plot dertien afleveringen lang van voldoende zuurstof zullen kunnen voorzien. Via flashbacks? Neen, zo blijkt, want Lucas Van den Eyndes Mark verschijnt hoop en al nog twee keer na episode één (voor wie wil weten hoe het de personages verging voor Marks bedrog aan het licht kwam, ligt er evenwel een ‘Dubbelleven: Wat Voorafging’-boek in de rekken). De reeks focust zich met andere woorden enkel op de gevolgen – en die zijn verstrekkend. Zeker wanneer Marks broer (de op het kleine scherm alomtegenwoordige Geert Van Rampelberg) én Karens enige vertrouwenspersoon – naast haar ietwat bemoeizieke ouders en een ietwat sullige leraar met wie ze zich holdebolder in een relatie stort (een geinige Jurgen Delnaet uit ‘Aanrijding In Moscou’) – verliefd wordt op Nina en haar zowaar bezwangert.

Uw wenkbrauwen fronsen? Weet dan dat Vanhoebrouck zijn soapplot naar een hoger niveau tilt door de suikerpot in de kast te laten en realiteit ten allen tijde voorop te stellen. Nu ja, je moet er wel een beetje in willen meegaan. Psychologen zullen allicht verklaren dat Karen en Nina zich iets te vlot over de traumatische vaststelling dat hun partner een tweede liefde had zetten. En het is erg twijfelachtig dat iemand twee gezinnen in dezelfde stad (en dan nog wel Mechelen, godbetert) heeft zonder dat die maskerade vroeg of laat aan het licht komt. Maar de krachtige regie en het breekbare acteerwerk van vooral de twee actrices in de hoofdrollen (Sarafian is al een grote, Heijtenis wordt er één) maken hier must see fictie van eigen bodem van. Verslavend én aangrijpend.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray