Zoeken

The Last Exorcism (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert The Last Exorcism (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Daniel Stamm
  • Cast: Patrick Fabian, Ashley Bell, Louis Herthum
  • Genre: Horror
  • Duur: 83 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 08-04-2011
  • Distributeur Blu-ray: Twin Pics
Bekijk de cover van de film "The Last Exorcism (Blu-ray)"

Sympathie hebben voor de duivel is niet altijd makkelijk, een boon hebben voor dit demonisch filmpje daarentegen is poepsimpel voor iedereen met een gezonde interesse in het horrorgenre. Niet dat ‘The Last Exorcism’ de grenzen van de gruwel verlegt. Integendeel: er is slechts een handvol echt creepy stuff, maar de opbouw, uitwerking en oog voor fijne details zorgen er voor dat deze duivelsuitdrijving intrigerend kijkvoer is voor genreadepten.

‘The Last Exorcism’ is een mockumentary. Een valse documentaire dus. Waardoor je de bewering dat het gebaseerd is op ware verhalen vooral als een urban legend mag en moet zien. De makers laten uitschijnen dat ze  een echte docu voorschotelen, maar dat is schijn. De Duitse cineast Daniel Stamm is trouwens niet aan zijn proefstuk toe binnen dit genre: hij debuteerde in 2008 met de valse documentaire ‘A Necessary Death’ waarin een reportagecrew een potentiële zelfmoordenaar volgt, vanaf de planning tot de uitvoering van zijn daad. Waardoor Stamm meteen een logische keuze was voor deze prent, die extra productionele steun kreeg van Eli Roth (‘Cabin Fever’, ‘Hostel’).

Centraal in ‘The Last Exorcism’ staat pastor Cotton Marcus (tv-acteur Patrick Fabian). Hij stamt uit een priesterfamilie en verkoopt zijn charismatische halleluja’s als suikerklontjes op een renpaardenconventie. Net als zijn vader is Cotton bedreven in het uitvoeren van duivelsuitdrijvingen. Ironisch genoeg hecht Cotton niet veel geloof aan exorcismes. Hij is er van overtuigd dat de meeste bezeten mensen psychische of mentale problemen hebben die evengoed met een goed gesprek kunnen worden opgelost. Om de mensen hun geloof in de kerk niet te ondermijnen, doet hij steevast uitschijnen dat er wel degelijk een duivel in het spel is. Met touwtjes doet hij kaders in de kamer bewegen en hij gebruikt vooropgenomen zogezegde demonische stemmen. Om zijn theorie te staven, staat hij toe hoe een cameraman en geluidsvrouw hem volgt tijdens een exorcisme. Het drietal reist naar de boerderij van Louis Sweetzer (Louis Herthum), waar diens zestienjarige dochter Nell (Ashley Bell) zich raar gedraagt. Louis acht haar verantwoordelijk voor een aantal dode dieren in zijn veestapel, en hij wil haar laten onderzoeken door een priester. Cotton denkt direct dat hij opnieuw met een valse duivel geconfronteerd is, en hij voert met veel verve zijn ‘exorcisme’ uit. Helaas voor hem laten Nell en haar demonen zich niet zo gauw met een kluitje in het riet sturen.

Van alle spooky cam-prenten (‘The Blair Witch Project’, ‘Cloverfield’, de ‘Paranormal Activity’-reeks) leunt ‘The Last Excorcism’ het dichtst aan bij het Spaanse ‘[Rec]’ waarin een cameraploeg een brandweerinterventie volgde en zo geconfronteerd werd door een met zombies geïnfecteerd flatgebouw. Stamm toont zich bedreven in het inlassen van kleine details die niet zozeer de spanningsmeter de hoogte indrijven, maar wel de geloofwaardigheid van de mockumentary in de hand werken. Heel wat heeft hij te danken aan voor dit subgenre uitstekende vertolkingen. Patrick Fabian amuseert zich duidelijk te pletter als zelfingenomen prediker en Louis Herthum legt veel nuances in zijn interpretatie van beproefde vader, al dan niet met een verborgen agenda. De hoofdvogel wordt echter afgeschoten door Ashley Bell als de bezeten Nell. De naïeve broosheid die ze etaleert zorgt constant voor kippenvel, nog meer zo als ze evolueert naar een duivelse meid die Linda Blair op een zedig engeltje doet lijken. De kans is groot dat je voor het slapengaan nooit meer bovenop de kleerkast durft kijken.

Een beetje jammer dat ‘The Last Exorcism’ in de laatste tien minuten uitpakt met een ietwat bevreemdende climax. Slecht is de climax niet te noemen, maar door vlak voor de eindmeet meer vragen op te roepen dan antwoorden te geven en de poort wagenwijd open te zetten voor een potentiële sequel lijkt het iets teveel op een gebrek aan inspiratie. Al doet die kwartslag gelukkig niets af aan de vaak subtiele draagkracht van deze geslaagde huiverprent.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray