Zoeken

Sanctum 3D (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Sanctum 3D (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Alister Grierson
  • Cast: Richard Roxburgh, Rhys Wakefield, Ioan Gruffudd
  • Genre: Thriller
  • Duur: 108 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 18-08-2011
  • Distributeur Blu-ray: Paradiso HE
Bekijk de cover van de film "Sanctum 3D (Blu-ray)"

Of de 3D-rage een lang leven beschoren is, is eigenlijk nog altijd niet duidelijk. Hollywood investeert er in elk geval nog ruimschoots in, maar dat is eerder uit economische dan artistieke overwegingen. Waardoor toch het gevoel speelt dat van zodra de gimmick geen geld meer opbrengt, het gedaan zal zijn met het gefrunnik van een filmkijkbril op de neus. Al dan niet tot wanneer de volgende 3D-generatie zich aandient. James Cameron ziet het inmiddels nog steeds als zijn plicht de volledige wereld te overtuigen van de pracht en praal van 3D. Gezien het buitensporig succes van ‘Avatar’ valt niet te ontkennen dat hij heel wat zieltjes heeft bijgewonnen. En volgend jaar brengt hij de 3D-versie uit van ‘Titanic’ (ter ere van de honderdste verjaardag van de scheepsramp en de vijftiende van zijn film). Camerons invloed is ook op deze ‘Sanctum’ overduidelijk. Zelfs wie de film in de normale versie in de veilige huiskameromgeving bekijkt, kan er zo de scènes uithalen die welhaast speciaal voor het 3D-medium zijn opgenomen.

Dat Cameron iets heeft met diepzeeën en (onder)wateravonturen, wisten we al langer dan vandaag. ‘The Abyss’ (1989) is nog steeds een van de meest potente onderwaterthrillers ooit, en na het succes van ‘Titanic’ regisseerde Cameron de onderwaterdocumentaires ‘Ghosts Of The Abyss’ en ‘Aliens Of The Deep’. Aan die documentaires werkte ook de Australische duiker en diepzeeverkenner Andrew Wight mee. Eens Camerons Fusion Camera Technology-proces (zoals gebruikt in ‘Avatar’) op punt stond, vroeg Cameron aan Wight of hij zin had om een 3D-film te maken die zich zo goed als integraal onder water afspeelt. Naar inspiratie moesten ze niet ver zoeken, daar Wight ooit eens met een twaalftal anderen gedurende twee dagen vast zat in een grottencomplex tijdens een duikexpeditie. Cameron besloot om de film niet zelf te regisseren, maar leidde als uitvoerend producent het geheel in goede (financiële) banen.

Voor alle duidelijkheid: ‘Sanctum’ is geen documentaire over het avontuur van Wight, maar gebruikt de situatie voor een volkomen fictieve invulling. Niemand stierf in de duikersgroep waar Wight deel van uitmaakte, de ongelukkigen die hier komen vast te zitten in de Esa Ala-grotten ergens in Nieuw-Guinea kunnen het niet allemaal navertellen. De leider van de expeditie die naar de monding van een ondergrondse rivier op zoek gaat is de geoefende duiker Frank McGuire (Richard Roxburgh) die vastbesloten is stoutmoedig te gaan waar nog geen andere duiker hem is voorgegaan. Dit tot grote wanhoop van zijn zeventienjarige zoon Josh (Rhys Wakefield) die de machoposes van zijn pa maar niets vindt. Toch trekt Josh samen met Hurley (Ioan Gruffudd), de geldschieter van de expeditie en zijn vriendin Victoria naar het grottencomplex. Zij het niet op het goede moment: van zodra het drietal in de grotten is afgedaald, steekt een tropische storm de kop op, waardoor het onmogelijk is om bovengronds terug te keren. Om hun hachje te redden moet het duikteam steeds dieper navigeren op zoek naar een uitweg.

Buitenaardse wezens of diepzeemonsters komen ze op hun overlevingstocht niet tegen. Enkel een woeste moeder natuur en hun eigen uithoudingsvermogen. In de categorie van potige natuurthriller valt ‘Sanctum’ daardoor (qua opzet althans) een beetje te vergelijken met Danny Boyles ‘127 Hours’ in de vraagstelling tot welke offers een mens bereid is te gaan om zich uit een hachelijke situatie te redden. Een insteek die sterk genoeg is om een boeiende film rond op te hangen, helaas dachten Andrew Wight en coscenarist John Garvin dat er extra conflicten nodig waren om het scenario te kruiden. Waardoor we zowaar opgescheept zitten met een knullig vertelde en lullig uitgewerkte manke vader-zoonrelatie die voorspelbaar eindigt, lamlendige voice over op het eind inclusief. Ook was het niet nodig om één van de duikers met een bad guy-status op te zadelen, zeker niet omdat de thrillerinsteek in de climax nogal overbodig en geforceerd overkomt.

Verlos ‘Sanctum’ van die clichématige scenariosprongen, en je krijgt een prent die zowaar naar de keel grijpt. Gelukkig valt er tussen het geblaat alsnog heel wat geslaagde wol te vinden: de natuurfotografie is bij tijd en wijlen fascinerend (ook in 2D) en de claustrofobische onderwaterscènes scoren vaak hoog genoeg op de kippenvelmeter om deze prent zonder al te veel gemor uit te kijken. Wat niet wegneemt dat ‘Sanctum’ mits wat meer focus nog meer tot de verbeelding kon hebben gesproken.

Extra’s (Blu-ray): wie over een 3D-brilletje beschikt, kan de prent in de derde dimensie bekijken. Daarnaast is er nog een ‘making of’ van drie kwartier die achtergrondinformatie brengt, maar eveneens grossiert in onderlinge schouderklopjes en lofbetuigingen.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray