Zoeken

Incendies

  • Cinevision.be/nl quoteert Incendies met een 3/5
  • Regisseur: Denis Villeneuve
  • Cast: Lubna Azabel, Mélissa Beaugrand-Champagne, Maxim Gaudette
  • Genre: Drama
  • Duur: 125 minuten
  • Releasedatum DVD: 17-10-2011
  • Distributeur DVD: Twin Pics
Bekijk de cover van de film "Incendies"

‘Incendies’ mocht eerder dit jaar dan wel achter het net vissen bij de uitreiking van de Oscar voor beste-niet Engelstalige film (Susanne Biers ‘In A Better World’ ging met de prijs aan de haal), in eigen land (Canada) was er tijdens de uitreiking van de Genie Awards geen ontkomen aan de triomf van deze prent. ‘Incendies’ won acht keer: beste film, regisseur, actrice (Lubna Azabel), geadapteerd scenario, montage, geluid en geluidsmontage. En ook de critici vielen als een blok voor dit verschroeiend in het Midden-Oosten gesitueerd drama.

Manna voor cinefielen dus, deze film van de Canadese cineast Denis Villeneuve die hiervoor al de Genies voor beste film en beste regisseur kreeg voor ‘Maelström’ (2000) en ‘Polytechnique’ (2009). Projecten waarin steeds moeilijke en tragische menselijke relaties centraal stonden. ‘Maelström’ ging over een depressieve drankverslaafde vrouw die een relatie begint met de zoon van een man die ze omver reed, ‘Polytechnique’ over de getuigen van een moorddadige raid op een school die echt plaatsvond in Quebec in 1989.

‘Incendies’ is gedeeltelijk gebaseerd op de autobiografie van de Libanese Souha Bechara, die lange tijd doorbracht in een gevangenis na haar mislukte aanslag op een generaal van het Zuid-Libanese leger. De meeste verhaalwendingen zijn echter fictief, en gehaald uit een toneelstuk van de Canadees/Libanese theaterauteur Wajdi Mouawad. Een stuk dat Villeneuve in staat stelt om uit te pakken met de stijlkenmerken van een onvervalste Griekse tragedie.

De intro, waarin jonge kinderen in het Midden-Oosten door soldaten met een tondeuse van hun lokken worden verwijderd op de tonen van Radioheads ‘You And Whose Army’, zet direct de toon. Het hoe en waarom van de scène wordt niet onmiddellijk uit de doeken gedaan, want Villeneuve neemt ons eerst mee naar Canada waar de tweeling Jeanne en Simon van een notaris het testament van hun overleden moeder Nawal te horen krijgt. En dat is nogal verrassend: niet alleen wil de vrouw zonder kist en grafsteen begraven worden, de notaris overhandigt hen bovendien twee gesloten enveloppen. Een voor hun vader en een voor hun broer. Het is de bedoeling dat Jeanne en Simon de enveloppen overhandigen, en pas daarna mag er een grafsteen op het graf van Nawal. Een op zich vreemd verzoek, daar ze beiden dachten dat hun vader al lang overleden was en niet eens wisten dat ze een broer hadden. Simon vindt het hele plan ridicuul, maar laat zich toch door zijn zus overhalen om de laatste wens van hun moeder te eerbiedigen. Terwijl ze hun familiegeschiedenis proberen te reconstrueren, toont Villeneuve in flashbacks het verhaal van Nawal. Die na een zwangerschap door haar familie werd verstoten en verplicht werd om haar zoon af te staan aan een weeshuis. Wanneer tien jaar later een oorlog uitbreekt, probeert Nawal haar zoon terug te vinden. Net zoals vele jaren later Jeanne probeert om de geheimen van haar moeder op te diepen.

‘Incendies’ laat zich op verschillende niveaus bekijken. De grondlaag is uiteraard dramatisch van aard (niet iedereen zal snel bekomen van de uppercut die de climax kleurt), maar je kan de speurtocht van de moeder en haar latere dochter ook als een groezelige thriller zien. Eentje die het beste haalt uit de schrale landschappen in het Midden-Oosten waar het gros zich afspeelt. Villeneuve mengt eveneens oorlogs- en religieuze thematiek in zijn prent, maar het is toch steeds de menselijke tragiek die op het voorplan blijft. Villeneuve zoekt geen heil in preken, maar gebruikt de context eerder om zijn verhaal te kaderen. Veel van de kracht van ‘Incendies’ komt door de sterke vertolking van de in Brussel geboren Lubna Azabel (haar vader is Marokkaan, haar moeder Spaans) die al sinds 1998 acteert en hiervoor vooral opviel aan de zijde van Romain Duris in Tony Gatlifs ‘Exils’, in het controversiële ‘Paradise Now’ en een bijrol wist te versieren in Ridley Scotts ‘Body Of Lies’. De gebetenheid waarmee ze zich een weg baant door de persoonlijke hel van haar personage is op zich al meer dan reden genoeg om ‘Incendies’ met open mond te aanschouwen. Een makkelijke film is dit geenszins, maar wie tot aan het bittere eind bij de les blijft, zal het zich vanuit filmminnend oogpunt zeker niet beklagen.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray