Zoeken

Tomboy

  • Cinevision.be/nl quoteert Tomboy met een 3/5
  • Regisseur: Céline Sciamma
  • Cast: Zoé Héran, Jeanne Disson, Malonn Lévana
  • Genre: Drama
  • Duur: 79 minuten
  • Releasedatum DVD: 05-12-2011
  • Distributeur DVD: Twin Pics
Bekijk de cover van de film "Tomboy"

Het cv van de jonge Franse cineaste Céline Sciamma is nog maar twee films rijk, toch is al duidelijk rond welke thematiek ze graag werkt. Net als in haar debuut ‘Naissance Des Pieuvres’ uit 2008 staat opnieuw de gevoelswereld van een opgroeiend meisje centraal. Sciamma filmt niet met de grote trom of andere fanfareomlijsting, maar werkt bedeesd en beduusd: een subtiele manier die ervoor zorgt dat ‘Tomboy’ traag openbloeit en gaandeweg aan relevantie inwint. Als er een Dardenne-keurmerk zou bestaan, dan zou het hier op zijn plaats zijn.

De tienjarige Laure (Zoé Heran) verhuist met haar ouders en jongere zusje Jeanne naar een buitenwijk in het Oosten van Parijs. Haar moeder is voor de derde keer zwanger en haar vader is vaak uithuizig door zijn werk. Ze heeft met beide ouders een goede relatie, maar toch kan ze niet zeggen wat er op haar jonge lever ligt. Laure gedraagt zich constant jongensachtig en ziet er door haar korte kapsel daadwerkelijk uit als een jongen. Ze maakt kennis met het meisje Lisa, die veronderstelt dat Laure een jongen is. Laure doet niets om dat idee te ontkrachten en zegt dat haar naam Michael is. Lisa stelt haar/hem voor aan de andere buurtkinderen en ook die hebben niet in de gaten dat Michael eigenlijk een meisje is. Laure krijgt het gaandeweg moeilijker om de leugen vol te houden, waardoor uiteindelijk haar vriendschap met/liefde voor Lisa op de helling komt te staan.

‘Tomboy’ is geen diepgaande studie over androgynie. Dat mag dan het centrale thema lijken, Sciamma zegt evenveel over kinderlijke onschuld en eenzaamheid en de pijn van het opgroeien. Zo lijkt het erop dat Laure nooit echt van plan was om zich als jongen voor te doen, maar dat het ‘gewoon’ gebeurde en ze de leugen vasthoudt om niet door de mand te vallen. Bovendien ontdekt ze dat ze door die leugen meer vrienden kan maken in een nieuwe omgeving, en voelt ze voor het eerst wat het is om ver- en geliefd te zijn.

Toch maakt Sciamma duidelijk dat Laure zich eigenlijk meer jongen dan meisje voelt. Tijdens mooi kabbelende scènes laat ze zien hoe Laure in niets lijkt op haar zesjarig zusje, dat veel extraverter en meisjesachtiger is dan Laure ooit zal zijn. Sciamma toont zich vooral bedreven in het observeren: Laure die met haar zusje speelt, Laure die zich schikt in haar nieuwe vriendenkring, Laures ouders die zichtbaar het beste met haar voor hebben, het wordt allemaal mooi en semi-poëtisch gebracht. Veel laat Sciamma niet gebeuren in de film: sfeer primeert op echte plot, al krijgt de plotgeile kijker een paar ankerpunten in de scènes waarin Laure besluit om met haar vrienden te gaan zwemmen. Enkel tijdens de confronterende climax trekt Sciamma het verhaal open, om tenslotte weer ruimte voor introspectie te laten vooraleer de eindgeneriek begint te rollen.

Dat ‘Tomboy’ levensecht overkomt, is evenzeer te danken aan de opvallende vertolking van Zoé Héran als Laure/Michael. Het jonge meisje is voor honderd procent geloofwaardig in haar rol, wat het voor de kijker makkelijk maakt om mee te stappen in de film. Door alles bovendien niet nodeloos te rekken en het verhaal op een uur en kwartier te vertellen krijgt ‘Tomboy’ niet de kans om te lang in dezelfde cirkel rond te spinnen. Eerder filmpoëzie dan proza dus, wat van ‘Tomboy’ een fijn uitgebalanceerde tussendoortitel maakt voor de fans van (Franstalige) arthousecinema.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray