Zoeken

Shelter (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Shelter (Blu-ray) met een 2/5
  • Regisseur: Mans Marlind, Björn Stein
  • Cast: Julianne Moore, Jonathan Rhys Meyers, Jeffrey DeMunn
  • Genre: Thriller
  • Duur: 107 minuten
  • Releasedatum DVD: 23-01-2012
  • Distributeur DVD: Entertainment One
Bekijk de cover van de film "Shelter (Blu-ray)"

Man is the warmest place to hide. Zo klonk het marketinggewijs in 1982 toen John Carpenters remake van ‘The Thing’ het daglicht zag. Iets zegt ons dat die slogan netjes ingelijst boven de schoorsteenmantel van scenarist Michael Cooney hangt. De man dient het menselijk lichaam immers graag op als onderkomen voor niet zo lieve entiteiten. Niet van de buitenaards muterende soort, maar wel van de (al dan niet door de duivel) bezeten soort waar exorcisten graag het huis voor verlaten. Wie ooit ‘Identity’ zag, weet waar we het over hebben. En zal nauwelijks opkijken van deze ‘Shelter’, dat de eindstreep haalt als een minder verrassende variante op die seriemoordenaarsthriller.

Psychiater Cara Jessup (Julianne Moore) heeft al heel wat watertjes doorzwommen tijdens haar carrière, en is van een ding zeker: multipersoonlijkheidsstoornissen bestaan niet. Stemmen in het hoofd, satan die communiceert via de hersengolven, etc. – theorieën die ze steevast afdoet als hersenspinsels van moordenaars en misdadigers die hun daden willen minimaliseren. Een theorie die haar vader (Jeffrey DeMunn) niet deelt, en hij introduceert haar bij David (Jonathan Rhys Meyers). Een op het eerste zicht warrige jongeman in een rolstoel, maar Cara ziet met eigen ogen hoe David eensklaps verandert in Adam, een zich anders gedragende man die niet eens in een rolstoel zit. Boerenbedrog, of toch maar tijd om haar theorie te herzien? Gaandeweg ontdekt Cara dat de persoonlijkheden van David allemaal toebehoren aan mensen die overleden zijn. Niet dat ze daardoor plots geen ongelovige Thomas meer is: om haar theorie te staven neemt ze David op sleeptouw, en (verrassing verrassing) het duurt niet lang voor het spitten in zijn verschillende persoonlijkheden ook haar leven en dat van haar dochtertje Sam in gevaar brengt.

‘Shelter’ is geregisseerd door het Zweedse duo Mans Marlin en Björn Stein. In hun thuisland regisseerden die al een paar projecten samen, en deze onderdakhutsepot is hun eerste Amerikaanse prent. En meteen een opstapje naar de grote entree die later dit jaar op het programma staat met ‘Underworld: Awakening’, waarin Kate Beckinsale terug haar latexpakje aantrekt. Dat de twee kaas hebben gegeten van sfeerschepping is duidelijk: het gevoel van onbehagen dat ze (vooral in het begin) oproepen bevat genoeg boe-momenten om de doorsnee (horror)thrillerfan te entertainen.

Of toch voor een tijdje: ‘Shelter’ maakt zijn potentieel niet volledig waar, en de kippenvelevocaties van Marlin en Stein raken niet altijd hun doel. De intrigerende opbouw en een wie-wat-hoe-trekhaak houden je aanvankelijk bij de les, zeker omdat Jonathan Rhys Meyers zich lekker kan uitleven als gestoorde persoonlijkheid die (met de hulp van CGI uiteraard) zijn lichaam groteske vormen kan laten aannemen. Na een tijd raakt Cooneys hersenspinsel echter zonder stoom en wanneer de climax met het obligate twisteinde zijn opwachting maakt, is het vet van de soep.

Dat komt ook omdat Cooney zijn scenario nodeloos overlaadt: de bewust grauwe en donkere setting in de wouden van Missouri begint gaandeweg eerder te enerveren dan te intrigeren (‘Winter’s Bone’ is dit duidelijk niet) en nogal nadrukkelijke details (Cara’s man werd op kerstavond de keel overgesneden bij een overval) zorgen er vooral voor dat alles ei zo na naar het terrein van zelfparodie afglijdt. Een halfgeslaagde chiller dus, deze ‘Shelter’. Een verdict waar onze doorgaans minder strenge alter ego’s zich trouwens ook mee kunnen verzoenen.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray