Zoeken

Close Encounters Of The Third Kind (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Close Encounters Of The Third Kind (Blu-ray) met een 5/5
  • Regisseur: Steven Spielberg
  • Cast: Richard Dreyfuss, Melinda Dillon, François Truffaut, Teri Garr
  • Genre: Sciencefiction
  • Duur: 132 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 18-04-2012
  • Distributeur Blu-ray: Sony Pictures HE
Bekijk de cover van de film "Close Encounters Of The Third Kind (Blu-ray)"

‘Close Encounters Of The Third Kind’ was in alle opzichten een buitenbeentje anno 1977. Van het heersende cynisme waarmee Hollywoodpioniers als Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Brian De Palma en Roman Polanski hun films voedden, was geen spoor te bekennen. En in tegenstelling tot klassieke sciencefictionverhalen over buitenaards leven als ‘This Island Earth’, ‘The Thing From Another World’ en ‘It Came From Outer Space’ kwamen de aliens in Steven Spielbergs tweede kaskraker op rij (na haaiennagelbijter ‘Jaws’ uit 1975) in vrede.

Actiefans die hopen op een soortement ‘Independence Day’ avant-la-lettre moeten we dan ook meteen teleurstellen. Het hoofdpersonage is geen Will Smith-kloon die met een dikke sigaar tussen de lippen een vreemd ruimtewezen op de schedel timmert, maar wel een Jan Modaal die luistert naar de naam Roy Neary, een monteur bij een elektriciteitsbedrijf, die op weg naar een stroompanne getuige is van een aantal eigenaardige gebeurtenissen . Bij een spoorwegovergang slaat plotseling zijn motor af, treden er vreemde lichtverschijnselen op én beginnen voorwerpen in zijn wagen te zweven. De daaropvolgende dagen raakt Roy steeds meer in de ban van buitenaards bestaan en in alles ziet hij de vorm van Devil’s Tower, de plaats waarvan hij gelooft dat de aliens er contact willen maken met onze mensensoort. Zijn huwelijk komt ondertussen op wankele poten te staan, maar Roy’s drang om naar de berg te gaan, lijkt sterker dan hemzelf.

Een geïsoleerd geval is Roy echter niet. Ook Jillian, een alleenstaande moeder wiens zoontje door UFO’s ontvoerd is, wordt mentaal bestookt door de beelden. Elders op de aardbol krabben wetenschappers zich in de kruin wanneer een paar verloren gewaande vliegtuigen – inclusief een nog levende bemanning uit de Tweede Wereldoorlog! – opduiken in een Mexicaanse zandvlakte. Enkele duizenden kilometers verderop wordt in de Gobiwoestijn dan weer een gigantische olietanker gevonden. En dan is er nog het 5-notige deuntje dat zich om onverklaarbare redenen in de hersenpan van de massa nestelt.

Hoewel ‘Jaws’ zijn grote doorbraak betekende (en uiteraard nog steeds een geweldige is), mag je stellen dat ‘Close Encounters Of The Third Kind’ de eerste Spielberg-film is, waarin de toen nog maar net aan het Hollywoodvenster piepende blockbusterfilmer zijn geliefkoosde thema’s (contact met buitenaards leven, familie, kinderen, etc.) de vrije loop laat. Voor de tweede keer op rij werkte hij samen met Richard Dreyfuss, die echter als een bezetene moest knokken voor de hoofdrol. Zowel Steve McQueen, Al Pacino als Jack Nicholson pasten vooraleer Spielberg toch maar Dreyfuss castte. Naar eigen zeggen vond hij de ‘Jaws’-acteur niet geschikt. Een misvatting, overschaduwd door de geschiedenis, want welke filmliefhebber kan zich deze film voorstellen zonder Dreyfuss’ weergaloze vertolking? Alleen nog maar de scène waarin hij wild tekeergaat in zijn tuin (en een stuk in die van zijn buren) is goud waard; één van de vele iconische sequenties in dit Meesterwerk – absoluut, met hoofdletter.

Van zijn negen Oscarnominaties wist deze sciencefictionparel – waarin verder uitstekend geacteerd wordt door (de genomineerde) Melinda Dillon en Bob Balaban en een gastrol is weggelegd voor Frans cineast François Truffaut – er uiteindelijk twee te verzilveren. Gek genoeg niet voor speciale effecten. Hoewel, in het revolutionaire jaar 1977 was de concurrentie groot. Op effectenvlak moest deze door specialist Douglas Trumbull vormgegeven prent immers de duimen leggen tegen ‘Star Wars’, dat samen met ‘Close Encounters’ de revival van het sf-genre inluidde.

Waar de classic van Spielbergs buddy George Lucas echter de focus legde op futuristische actie, zoomde Spielberg in op zijn personages en realisme. Hij verfilmt als het ware zijn eigen grote droom om contact te maken met aliens, die we allerminst met een tot de tanden bewapend leger moeten ontvangen, als wel met een team wetenschappers. In Spielbergs (soms naïeve) wereldbeeld is er geen plaats voor agressie, maar voor openheid. Het maakte van ‘Close Encounters Of The Third Kind’ destijds niet enkel een vooruitstrevende prent, maar het zorgt ervoor dat hij 35 jaar later – bij zijn onvermijdelijke en vanzelfsprekend niet te versmaden release op Blu-ray – nog altijd relevant is. En op technisch vlak zelfs geeneens verouderd aandoet. Een stukje filmgeschiedenis, dat Spielberg bovendien baseerde op zijn allereerste langspeler ‘Firelight’. Een gemiste kans om die niet bij de extra’s te voegen, maar laat het een aanschaf zeker niet weerhouden.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray