Zoeken

Flashpoint, seizoen 1-3

  • Cinevision.be/nl quoteert Flashpoint, seizoen 1-3 met een 3/5
  • Regisseur: David Frazee, Clark Johnson, e.a.
  • Cast: Hugh Dillon, Amy Jo Johnson, Mark Taylor
  • Genre: Actie
  • Duur: 1760 minuten
  • Releasedatum DVD: 28-06-2012
  • Distributeur DVD: Entertainment One
Bekijk de cover van de film "Flashpoint, seizoen 1-3"

Wie fan is van populair actievoer als ‘C.S.I.’ of een van de ettelijke spin-offs, kopieën of varianten zit meer dan snor met ‘Flashpoint’, een serie waarvan de eerste drie seizoenen gelijktijdig op dvd zijn uitgebracht. Op het eerste zicht lijkt het erop dat deze reeks maar weinig authentieks of origineels te bieden heeft, maar schijn bedriegt. Binnen de format van veertig minuten slagen de makers er immers in om per aflevering een stevig actie-/thrillerscenario af te leveren. En dat tegelijkertijd te voorzien van genoeg afwisselingstoetsen die moeten vermijden dat alles aan clichématige overkill ten onder gaat.

‘Flashpoint’ is een van oorsprong Canadese serie, die oorspronkelijk werd uitgezonden op het Canadese CTV. De Amerikaanse rechten werden vrij snel opgepikt door CBS, en daarmee werd ‘Flashpoint’ de eerste Canadese serie sinds ‘Due South’ die op een Amerikaans station tijdens prime time te zien was. Wat meteen de internationale aantrekkingskracht van de reeks bewijst. Bedenkers Mark Ellis en Stephanie Morgenstern beweren dat ze ‘Flashpoint’ oorspronkelijk maakten met een Canadees publiek voor ogen, maar hun geesteskind vond zonder veel omwegen wereldwijd een publiek en staat momenteel aan de vooravond van het vijfde seizoen, dat meteen het allerlaatste zal worden. De scenario’s zijn gesitueerd in een (nooit echt bij naam genoemde) Canadese grootstad, maar de actie zou zich evengoed in New York, Chicago of Seattle of eender welke (Amerikaanse) wereldstad kunnen afspelen.

Wie zich (al dan niet knus) voor de buis nestelt voor ‘Flashpoint’ maakt kennis met de heren en dames van de speciale politie-eenheid SRU (Special Response Unit). Een fictieve eenheid, maar gebaseerd op de Toronto Police Emergency Task, en te vergelijken met de Amerikaanse SWAT-eenheden. De SRU komt in actie bij gevaarlijke en explosieve situaties als gijzelingen, gewapende overvallen en bommeldingen. Elke aflevering volgt zo’n situatie, steevast volgens hetzelfde stramien. De aftrap begint middenin een actie die de expertise van de SRU vereist, keert vervolgens een aantal uur terug in de tijd en laat daarna de genesis en afwikkeling zien van de zaak. Telkens is er ook tijd om de leden van de SRU wat te duiden, en dieper in te gaan op hun familiale of professionele situatie. Niet elk lid komt immers zonder kleerscheuren uit de levensbedreigende situaties waar ze mee te maken krijgen. Meer dan een handvol intriges dus die op veertig minuten tijd de revue passeren: je hoeft deze serie alvast niets te leren over gebalde montage.

De scenaristen stoppen genoeg afwisseling in de scenario’s. Als het gaat om het neerknallen van een geschifte terrorist of nietsontziende geweldenaar is er maar weinig ruimte voor interpretatie, maar het merendeel van de verhalen is vooral menselijk ingekleurd. Zo gijzelt een vader een spoedafdeling van een ziekenhuis omdat het voor zijn tienerdochter beloofde hartdonor achterwege bljft. Of overvalt een man/ex-werknemer een bank om de Alzheimerbehandeling van zijn vrouw te kunnen betalen. Of komt een winkelcentrum onder vuur te liggen wanneer een jeugdbende er een meisje uit hun buurt wil neerschieten. Stuk voor stuk situaties waar niet alleen scherpschutters aan te pas komen, maar ook een fikse portie onderhandelingstechniek om de situatie zonder bloedvergieten te kunnen oplossen.

Doordat elke aflevering hetzelfde stramien volgt, weet je gauw welk vlees je met ‘Flashpoint’ in de kuip hebt. Uiteraard zijn niet alle afleveringen even sterk, maar het merendeel van de plots zit sterk genoeg in elkaar om veertig minuten geboeid te zijn. De acteurs die de leden van de SRU vertolken hebben genoeg te doen om de omkaderende scènes boeiend te houden, al is duidelijk dat de scenaristen zich hoofdzakelijk hebben gecconcentreerd op de centrale plot. Hier en daar gaat het emotioneel iets te zwaar door de bocht (het emotioneel lied waar de afleveringen mee eindigen is eveneens overbodig), maar deze detailkritiek neemt niet weg dat ‘Flashpoint’ zijn internationale succes en erkenning geenszins heeft gestolen.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray