Zoeken

Red Lights

  • Cinevision.be/nl quoteert Red Lights met een 2/5
  • Regisseur: Rodrigo Cortes
  • Cast: Cillian Murphy, Sigourney Weaver, Robert De Niro
  • Genre: Thriller
  • Duur: 113 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 22-01-2013
  • Distributeur Blu-ray: Dutch FilmWorks
Bekijk de cover van de film "Red Lights"

2010 was een goed jaar voor de Spaanse filmmaker Rodrigo Cortés. Met ‘Buried’ draaide hij een slimme en gelauwerde thriller waarin Ryan Reynolds negentig minuten lang in een doodskist lag, wanhopig zoekend naar een uitweg. Een ‘een man-een locatie’-nagelbijter die het beste deed verhopen voor Cortés’ toekomst in Hollywood. Twee jaar later is die opvolger klaar, maar een stap in de goede richting is het niet. Integendeel, de kans is klein dat Cortés voor ‘Red Lights’ veel schouderklopjes in ontvangst zal mogen nemen.

‘Red Lights’ is een paranormale thriller die zich focust op mentalisten, gebedsgenezers, gedachtelezers en andere goochelaars die foefjes gebruiken om hun publiek in te palmen. En op de vraag of wat ze doen eventueel toch echt kan zijn, en er dus helemaal geen bedrog in het spel is. Paranormale speurders Margaret Matheson (Sigourney Weaver) en Tom Buckley (Cillian Murphy) zijn alvast van de overtuiging dat telepathie niet bestaat, en maken er een erezaak van de fraudeurs te ontmaskeren. Wat niet altijd eenvoudig is, daar de meeste van de zogenaamde illusionisten niet over een nacht ijs gaan om hun geheimen verborgen te houden.

Een van de meest befaamde illusionisten ooit was – what’s in a name – Simon Silver (Robert De Niro). In de eerste plaats omdat hij blind is, in de tweede omdat hij meer dan een truukje kan: hij kan lepels en metaal buigen (Uri Geller is niet veraf), maar ook gedachten lezen en ziektes genezen (zelfs door operaties met de blote handen uit te voeren). Dertig jaar na zijn laatste publieke optreden (hij gaf er de brui aan nadat een van zijn grootste critici in mysterieuze omstandigheden het leven liet) waagt Silver zich aan een comeback, en het loopt meteen storm voor zijn nieuwe zaalshows. Buckley ziet zijn wederoptreden als de kans om hem als charlatan aan het kruis te nagelen, maar Matheson houdt de boot af. Een confrontatie met Silver deed haar destijds immers inzien dat de man echt gevaarlijk is. Buckley zet toch door, zelfs al moet hij zijn eigen leven (en dat van Matheson) in de waagschaal gooien.

Cortés beschikt over een paar aardige troeven (intrigerend verhaal, interessante cast) om een geslaagde/slimme thriller af te leveren, maar gaat helaas grotendeels de mist in. Cortés (die zelf ook het scenario schreef) houdt noch zijn regie noch zijn verhaal stevig in handen, zodat ‘Red Lights’ te snel alle kanten uitgaat en warrigheid de bovenhand haalt op strak geregisseerde spanning. Jammer, want voor de generiek krijgen we nochtans een leuke klopgeestenscène voorgeschoteld en het samenspel tussen Weaver en Murphy doet aanvankelijk het beste verhopen. Maar dat is vooraleer Cortés met een leger plotgaten en nauwelijks uitgewerkte verhaallijnen komt opzetten. Bovendien komt ook de confrontatie tussen het tweetal en De Niro nooit echt tot bloei.

En dan is er nog de welhaast obligate twist in de climax. Je weet wel, een onthulling die het ganse scenario (of toch een deel ervan) op zijn kop zet, waardoor lang niet alles was wat het leek. Wat van Cortés eigenlijk zelf een beetje een valsspeler maakt die het publiek een rad voor ogen draait. Niets mis mee natuurlijk in het wonderbaarlijke universum van de zevende kunst, maar ditmaal doet hij dat op een te knullige manier, en zonder het talent waarmee hij ‘Buried’ draaide. Over de kwaliteit van de revelatie in de staart valt te twisten, maar zelfs indien Cortés met een aha-moment op de proppen kwam van de soort die destijds M. Night Shyamalans carrière een boost gaf, dan zou dat – na een halfslachtig uitgewerkt tweede uur – nauwelijks relevantie hebben gehad. Meer I See Bored People dan I See Dead People met andere woorden.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray