Zoeken

The Raid

  • Cinevision.be/nl quoteert The Raid met een 3/5
  • Regisseur: Gareth Evans
  • Cast: Iko Uwais, Ananda George, Ray Sahetapy
  • Genre: Actie
  • Duur: 101 minuten
  • Releasedatum DVD: 25-10-2012
  • Distributeur DVD: A-Film HE
Bekijk de cover van de film "The Raid"

Sylvester Stallone en zijn kliek expendables mogen dan wel succes oogsten, hun retro-avonturen bewijzen vooral dat het actiegenre sinds de jaren ’80 nog nauwelijks geëvolueerd is. Goed scorende actiefilms anno 2012 moeten het dan ook niet langer hebben van originele set pieces of strak getimede suspense, maar wel van de nodige knipooghumor, bewust refererend aan de good old eighties – denk naast ‘The Expendables’ ook aan ‘Taken’ of ‘Die Hard 4’. Allemaal degelijk gemaakt entertainment, maar je kan de films niet echt originaliteit toeschrijven.

Wat deze intro te maken heeft met ‘The Raid’ (in sommige landen uitgebracht met de ondertitel ‘Redemption’)? Veel. De vraag hoe lang het nog zal duren eer een actiefilm nog eens écht innovatief uit de hoek komt, wordt namelijk met bravoure beantwoord door deze Indonesische knaller. Plotgewijs speelt deze non-stop adrenalinetrip dan wel leentjebuur bij genreclassics als ‘Assault On Precinct 13’ en ‘Die Hard’, het resultaat is niet zomaar een flauw doorslagje. Ook afwezig in deze uitzinnige geweldcocktail: postmoderne referenties of pogingen tot humor. Het enige wat ‘The Raid’ wil, is de kijker overrompelen met stilistisch spektakel. En ook al zal het voor de meesten op het einde van de rit von Guten zuviel zijn, je kan niet anders dan bewondering hebben voor de aanpak van regisseur Gareth Evans, een in Azië filmende Welshman.

‘The Raid’ neemt ons mee naar de sloppenwijken van Jakarta. In een appartementencomplex houden enkele van de gevaarlijkste moordenaars en gangsters zich schuil. Tot nu toe werd het gebouw altijd als niet te veroveren beschouwd. Daar komt verandering in wanneer een flikkeneliteteam de opdracht krijgt de beruchte drugsbaron, die het complex beheerst, uit te schakelen. Hij bivakkeert op de penthouseverdieping van het gebouw, dus staat het eliteteam voor een helse karwei. Al op de zesde etage komt het team erachter dat de missie hopeloos is. Maar op dat moment is er geen weg terug meer.

Het uitgangspunt heeft ook wel iets van de bestorming van de Bastille, maar alleen schuilen in dit geval meer tot de tanden toe bewapende criminelen in de vele kamers, die de bestormers (het special forces team van de Indonesische politie) op hun weg naar boven tegenkomen. ‘The Raid’ kent eigenlijk maar één rustig moment, en dat speelt zich af vooraleer de agenten het gebouw betreden. Eens de actie losbarst, blijft ze komen, tot ruim anderhalf uur de credits over het scherm rollen. Dat liefhebbers van met het nodige bloedvergieten en zelfs een gedegen portie gruwel geïnjecteerd actiebombast volop aan hun trekken komen, staat alleszins als een paal boven water. Evans, die ook het scenario schreef, heeft nog wel gepoogd om ook een aantal intriges in het verhaal te smokkelen, maar verder dan clichés geraakt hij niet. Een subplot over politiecorruptie of over de persoonlijke band tussen het hoofdpersonage en één van de bad guys leidt dan ook enkel maar de aandacht af van de knappe knalsequenties.

Als een volleerd opvolger van John Woo (ook ‘Hard Boiled’ schiet wel eens door je gedachten) toont Evans zich vooral een meester in het creëren van superspannende actie. De scène met de machete is wat ons betreft nu al een klassieker en het eindduel bewijst dat martial arts niet noodzakelijk verlammend hoeft te werken (‘Ong-Bak’, iemand?), maar ook een frisse touch aan het geheel kan schenken. Van ‘The Raid: Redemption’ wordt momenteel een Amerikaanse remake voorbereid, maar het zal ons verbazen mocht die dezelfde intensiteit bezitten. De term ‘meesterwerk’ komt nooit in zicht, maar noem dit gerust een miniklassieker in een genre dat dringend een nieuwe classic kon gebruiken.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray