Zoeken

E.T. The Extra-Terrestrial (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert E.T. The Extra-Terrestrial (Blu-ray) met een 5/5
  • Regisseur: Steven Spielberg
  • Cast: Henry Thomas, Drew Barrymore, Dee Wallace
  • Genre: Sciencefiction
  • Duur: 115 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 24-10-2012
  • Distributeur Blu-ray: Universal Pictures
Bekijk de cover van de film "E.T. The Extra-Terrestrial (Blu-ray)"

Eén van de films waarvan de wereldwijde draagkracht nauwelijks in te schatten is, is Steven Spielbergs ‘E.T., The Extra-Terrestrial’ uit 1982. Wie deze prent destijds als kind op het grote en magische witte doek zag, mag zichzelf gelukkig prijzen. Wie later geboren is (of in ’82 niet in de cinema geraakte) heeft dit meesterwerk intussen waarschijnlijk ook al gezien, en zelfs de allerjongste generatie en alle nog komende generaties raken ongetwijfeld ooit eens in de ban van de schattigste alien ooit. Om een lang verhaal nu al kort te maken: ‘E.T.’ bevat nauwelijks een valse noot en vormt samen met ‘Raiders Of The Lost Ark’ en ‘Jaws’ de parel aan Spielbergs commerciële kroon.

‘E.T.’ is zonder twijfel de meest persoonlijke titel uit Spielbergs oeuvre. Na de scheiding van zijn ouders, verzon de jonge Steven destijds een denkbeeldig ruimtewezen als steun en toeverlaat in barre tijden. Na het succes van ‘Close Encounters Of The Third Kind’ in 1977 begon Spielberg al direct met de voorbereiding van wat eerst ‘Growing Up’ en later ‘Night Skies’ zou heten en waarin de vriendschap tussen een jongen en een bezoeker uit de ruimte centraal zou staan. Even zag het er naar uit dat hij het project in de richting van ruimtehorror wou sturen. Hij contacteerde zelfs Tobe Hooper, de regisseur van ‘The Texas Chainsaw Massacre’ om de film over te nemen. Dat project ging niet door, maar legde wel de basis voor ‘Poltergeist’. Tijdens de opnames van ‘Raiders Of The Lost Ark’ haalde Spielberg het originele concept terug boven water. Hij vroeg aan Melissa Mathison (de toenmalige echtgenote van Harrison Ford) om het verhaal verder uit te werken. En de rest is – zoals dat heet – geschiedenis. Dat weten ze ook bij Columbia Pictures, de studio waar Spielberg eerst met het scenario kwam aankloppen. Columbia had immers geen interesse en opteerde voor de ietwat gelijklopende variant ‘Starman’ dat later door John Carpenter zou worden geregisseerd.

‘E.T.’ speelt zich integraal af in een voorstad in California, waar de tienjarige Elliott (Henry Thomas) samen met zijn oudere broer Michael en jongere zus Gertie (een nog piepjonge Drew Barrymore) de scheiding van zijn ouders probeert te verwerken. Op een mistige nacht vindt Elliott in het tuinhuis een buitenaards wezen dat op aarde is achtergebleven nadat zijn reisgenoten op de vlucht sloegen voor overheidsagenten die het ruimteschip zagen landen. Uiteraard duurt het niet lang voor ook de rest van de familie is vertederd door de gestrande alien. De steeds op de loer liggende overheidsagenten (die symbool staan voor de boosaardige volwassen buitenwereld) tonen echter aan dat moeder aarde niet de meest geschikte leefwereld is voor een wezen van een andere planeet.

Spielberg besefte van meet af aan dat ‘E.T.’ enkel een succes kon worden indien iedereen geloofde in het titelfiguurtje. ‘E.T.’ moest er dus zo echt uitzien als mogelijk en tegelijkertijd zowel jong en oud kunnen entertainen en ontroeren. Een missie waar Spielberg met vlag en wimpel in slaagde. Het centrale ontwerp werd gecreëerd door Carlo Rambaldi, met wie Spielberg eerder samenwerkte voor ‘Close Encounters Of The Third Kind’ en die onder meer de speciale effecten voor Dino De Laurentiis’ versie van ‘King Kong’ vervaardigde. In totaal werden vier hoofden met verschillende gezichtsexpressies gemaakt en zouden twee dwergen en een twaalfjarige jongen zonder benen afwisselend in de ‘E.T’-pop kruipen om voor levensechte bewegingen te zorgen.

‘E.T.’ was onmiddellijk een wereldsucces en onttroonde ‘Star Wars’ als meest succesvolle film aller tijden. De climax krijgt dertig jaar na conceptie nog steeds iedereen aan het huilen en het iconisch beeld van de met hun mountainbikes de lucht invliegende kinderen behoort eveneens tot de top van meest herkenbare en geliefde beelden uit de zevende kunst. En ook de soundtrack van John Williams klinkt nog steeds even majestueus als destijds. Wie zich trouwens afvraagt waarom er op deze poenpakker nooit een sequel is gekomen … Spielberg heeft steeds elke poging tot tweede ‘E.T.’-film tegengehouden. Geen vervolg dus waarin Elliott en co E.T. gaan opzoeken op zijn planeet. Zo groot is Spielbergs liefde voor zijn ‘phone home’-creatie, dat hij beseft dat geld scheppen niet alles is en dat de magie van E.T.’s slotmoment voor geen geld te koop is. En laat ons hopen dat het dat nooit wordt.

Extra’s (Blu-ray): een uitgebreide blik achter de schermen doet zowel het productieproces als de erfenis van ‘E.T.’ uit de doeken. Deze uitvoerige en uit verschillende delen bestaande docu (een erfenis van de dvd-versie) krijgt het gezelschap van ‘The E.T. Journals’ een door cameraman John Toll op de set gedraaid videodagboek. En Spielberg krijgt een extra kans om nog eens terug te blikken op dit tijd- en grensoverschrijdend meesterwerk.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray