Zoeken

Life Of Pi

  • Cinevision.be/nl quoteert Life Of Pi met een 3/5
  • Regisseur: Ang Lee
  • Cast: Suraj Sharma, Irrfan Khan, Rafe Spall
  • Genre: Drama
  • Duur: 126 minuten
  • Releasedatum: 19-12-2012
  • Distributeur: 20th Century Fox
Bekijk de cover van de film "Life Of Pi"

Uitspraken genre “zoals vroeger worden ze niet meer gemaakt” houden niet altijd steek. Telkens Ridley Scott zich aan een avonturenepos waagt bijvoorbeeld, is de geest van het klassieke Hollywood niet veraf. En wat Peter Jackson doet met de Tolkien-franchise is even ambitieus als eender welk huzarenstuk uit de filmgeschiedenis. Ook Ang Lee’s ‘Life Of Pi’ moet niet onderdoen voor het verleden: indien deze film in de jaren vijftig of zestig zou zijn gemaakt, was het misschien wel John Huston die achter de camera had gestaan. Het enige echt grote verschil met vroeger is natuurlijk de technologie: een groot deel van ‘Life Of Pi’ is immers digitaal tot leven gewekt. Een logische en noodzakelijke keuze: zonder CGI was het misschien niet eens mogelijk om ‘Life Of Pi’ te draaien. Nochtans is dit geen holle of bolle effectenfilm, maar een menselijk verhaal over het lot en religie. Verpakt als een bona fide avonturenverhaal dat jong en oud zal weten te verblijden.

‘Life Of Pi’ is de verfilming van de gelijknamige roman van de Canadese auteur Yann Martel. Het boek verscheen in 2001 en groeide uit tot een literaire sensatie: het won verschillende prijzen en verkocht wereldwijd zo’n zeven miljoen exemplaren. Een mooie weerwraak voor Martel, die aanvankelijk moest toezien hoe minstens vijf vooraanstaande uitgeverijen zijn manuscript weigerden. De verfilming verliep ook niet meteen van een leien dakje. Het zou tot 2009 duren vooraleer Ang Lee als regisseur werd benoemd: in de jaren daarvoor gaven eerdere keuzes M. Night Shyamalan, Alfonso Cuaron en Jean-Pierre Jeunet stuk voor stuk de pijp aan Maarten.

Dat het productieproces moeilijk verliep hoeft eigenlijk niet te verwonderen. Centraal in het verhaal staat de reis van de jonge Indier Pi die na een schipbreuk 227 dagen ronddobbert met een reddingsboot waarin ook een (hongerige) Bengaalse tijger zit. Niet meteen een verhaal dat zich gemakkelijk laat verfilmen. Een tijger dresseren om alle scènes te ‘acteren’ bleek niet mogelijk, en de computereffecten waren zelfs vijf jaar terug nog niet echt puntig genoeg om een levensechte tijger neer te zetten. Vandaag de dag kan blijkbaar al veel meer (zoniet alles): de tijger die je ziet in ‘Life Of Pi’ is voor het grootste deel van de tijd een digitale creatie. Wie het verschil ziet tussen het echte beest en de kopie mag zichzelf een scheepslading schouderklopjes uitdelen.

De tijger is niet het enige digitale aspect aan ‘Life Of Pi’. De scènes in volle zee werden opgenomen in een watertank, maar eigenlijk geloof je constant dat Lee met zijn crew en cast echt midden op de oceaan zitten. Of hoe ‘Life Of Pi’ een levend bewijs is dat CGI ook buiten het popcorngenre een serieuze aanwinst is voor de magie van de zevende kunst. Zeker als het dient om een verhaal in te kleuren en niet zozeer om de aandacht op te eisen ten nadele van het verhaal of de menselijke acteerprestaties. Iets wat Ang Lee hier nooit toelaat. Ook de 3D-versie mag er zijn: met de drie dimensionale toevoeging leunt Lee dichter aan bij de dichterlijke lyriek van Martin Scorseses ‘Hugo’ dan bij eender welke commerciële superheldenprent waarin 3D vaak een lapmiddel is om de prijs van een biosticket te kunnen opdrijven.

Dat ‘Life Of Pi’ twee uur lang de aandacht vasthoudt, is voor een groot deel eveneens te danken aan de mooie en gedreven vertolking van debutant Suraj Sharma, die nog geen enkele acteerervaring had. Lee was onmiddellijk in de ban van de naturel waarmee Sharma zich liet opvallen en verkoos hem boven de ruim drieduizend andere kandidaten die de revue passeerden. Het enige aspect aan ‘Life Of Pi’ dat niet werkt is de raamvertelling waar de film mee opent en eindigt. Niet dat die slaat als een tang op een varken, maar de scènes waarin de volwassen Pi (Irrfan Khan) zijn verhaal vertelt aan een journalist (Rafe Spall, hiertoe vooral bekend van zijn rol als William Shakespeare in ‘Anonymous’) ogen nogal flets en zijn voor het grootste deel overbodig. Laat deze kleine negatieve voetnoot er je echter niet van weerhouden om samen met Pi het ruime sop te kiezen. Zeker niet als je fan bent van geïnspireerde cinema.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray