Zoeken

The Possession (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert The Possession (Blu-ray) met een 2/5
  • Regisseur: Ole Bornedal
  • Cast: Jeffrey Dean Morgan, Kyra Sedgwick, Natasha Calis
  • Genre: Horror
  • Duur: 90 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 21-03-2013
  • Distributeur Blu-ray: Entertainment One
Bekijk de cover van de film "The Possession (Blu-ray)"
Tip voor wie ’s nachts moeilijk de slaap kan vatten en om dat euvel op te vangen graag een spannende horrorthriller in de lader van de thuisbioscoop schuift: ‘Nattevagten’, Ole Bornedals uit 1994 stammende Deense nagelbijter. Grotendeels gesitueerd in een lijkenhuis en bevolkt door een cast die aan het begin stond van succesvolle carrières: Nikolaj Coster-Waldau is momenteel te zien in de HBO-hitserie ‘Game Of Thrones’, Kim Bodnia kreeg lof en eer voor zijn vertolking in ‘The Bridge’ en Sofie Grabol werd beroemd met haar rol van Sarah Lund in de drie seizoenen van ‘The Killing’. Bornedal kreeg later de kans om een Amerikaanse remake te draaien, maar die ‘Nightwatch’ (met Ewan McGregor en Nick Nolte) had niet dezelfde impact van het origineel. Bornedal probeerde daarop ‘Mimic’ te regisseren, maar werd vervangen door Guillermo Del Toro. Waarop hij zijn carrière terug naar eigen land verkaste, met onder meer ‘Deliver Us From Evil’, een interessante ‘Straw Dogs’-variante op het cv. 

Voor ‘The Possession’ keerde Bornedal toch nog eens terug naar Hollywood. Met een voor Sam Raimi’s Ghost House Productions gedraaide horrorfilm die evengoed ‘The Jewish Exorcist’ zou kunnen heten. Bornedal liet weten dat Friedkins klassieker uit 1973 de grote inspiratiebron was voor dit werk, en dat hadden we zonder die bekentenis ook wel kunnen zien. Al hoef je ‘The Possession’ eigenlijk niet te vergelijken met de originele ‘Exorcist’, maar eerder met de talrijke rip offs die in de jaren zeventig van de lopende band rolden. Bornedal bedoelt het grotendeels wel serieus, maar de uitwerking is vaak zo onbewust grappig dat we eerder moesten denken aan titels als ‘The Manitou’ uit 1978 (waarin een vrouw wordt bezeten door de geest van een kwaadaardige Indiaanse medicijnman) dan aan Friedkins origineel.

Het sprookjeshuwelijk van de Breneks is over en uit. Clyde (Jeffrey Dean Morgan) en Stephanie (Kyra ‘mevrouw Kevin Bacon’ Sedgwick) besluiten er een punt achter te zetten nadat ze uit elkaar zijn gegroeid en hun meningsverschillen niet meer kunnen oplossen. De kinderen van de rekening: tienerdochters Em (Natasha Calis) en Hannah (Madison Davenport). Wanneer Clyde samen met zijn dochters stopt bij een garageverkoop om er een servies op de kop te tikken voor in zijn nieuwe huis, koopt hij voor Em ook een mysterieuze houten kist. Em raakt direct bezeten door de kist waarin onder meer een dode mot, veel stofnesten, een uitgerukte tand en ander minder onfraais zit. Zoals de geest van een Joodse dybbuk die in Em komt wonen en langzaam maar zeker bezit neemt van haar. ’t Zou met Mel Gibson als vader alvast geen waar geweest zijn, maar soit.

Alles leidt naar een voorspelbare finale waarin een Joodse exorcist de strijd aangaat met de demon en Em terug duivelsvrij wil krijgen. Niet alleen de finale is voorspelbaar trouwens. Bornedal besteedt eveneens veel aandacht aan de familieproblemen van de Breneks, en vervalt daarmee in nauwelijks uitgediepte platitudes. Zo krijgt Jeffrey Dean Morgan de wind van voor omdat Sedgwick denkt dat het allemaal zijn schuld is, maar niemand die blijkbaar in de gaten heeft dat Em een ring draagt waardoor bijna haar volledige hand blauw ziet. Of niemand die eraan denkt om eens langs te gaan bij de vorige eigenaar van de Joodse duivelsdoos.   

Bornedal komt met andere woorden niet verder dan het afhaspelen van clichématige ‘Familieconflicten voor dummies’ en hier en daar een nadrukkelijk in beeld gezette horrorscène. Die leggen jammer genoeg iets teveel nadruk op digitale verlengstukken: wie de kriebels krijgt van digitale motten heeft waarschijnlijk nog geen (goede) horrorprent gezien. Los daarvan valt er heus wel wat te lachen met de statigheid van sommige scènes (en de bewering dat het geïnspireerd is door ware gebeurtenissen). De vertolking van de dertienjarige Natasha Calis als het bezeten meisje is in elk geval doorleefd te noemen. Helaas/gelukkig voor haar is ze in het verkeerde decennium geboren om achteraf nog een carrière uit te bouwen met vigilante, disco- of vrouwengevangenisexploitatiefilms.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray