Zoeken

The Bay (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert The Bay (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Barry Levinson
  • Cast: Will Rogers, Kristen Connolly, Kether Donohue
  • Genre: Horror
  • Duur: 81 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 19-03-2013
  • Distributeur Blu-ray: Dutch FilmWorks
Bekijk de cover van de film "The Bay (Blu-ray)"
Mocht het niet op de generiek staan, het zou moeilijk te geloven zijn dat de regisseur van ‘The Bay’ Barry Levinson is: de man die van midden jaren tachtig tot midden jaren negentig een van Hollywoods vaste waarden was als het aankwam op het regisseren van solide blockbustermateriaal als ‘Rain Man’, ‘Good Morning Vietnam’, ‘Bugsy’, ‘Sleeper’ en ‘Disclosure’. Die tijd is echter definitief voorbij zo blijkt, en Levinson zag zichzelf veroordeeld tot het draaien van minder commerciële en meer persoonlijke projecten die lang niet altijd de zaal haalden. We hadden eerlijk gezegd niet gedacht dat Levinson ooit nog eens van zich zou laten horen, maar dat was buiten deze venijnige en verrassend bloederige in found footage stijl gedraaide spielerei gerekend, die eerder het werk van een jonge hond dan een oude vos lijkt.

Found footage of shaky cam of hoe je het ook mag noemen leek dusver het terrein van jonge experimentele filmmakers. Hier en daar was er al eens een bekende naam die het procedé toepaste: Brian De Palma gebruikte het gedeeltelijk voor het politiek pamflet ‘Redacted’ in 2007 en onlangs pakte David Ayer uit met een gepolijste versie van de gimmick in het politiedrama ‘End Of Watch’. Levinson is in elk geval de eerste Oscarwinnaar die een found footage draait. En die teruggrijpt naar de bron door (zogezegd) beelden te tonen die door de overheid in beslag werden genomen en dus nooit door de buitenwereld mochten worden gezien. Wie tussen de regels kijkt ziet duidelijk hoe Levinson zich duchtig amuseert met de format en tussen het noodzakelijke kwaad door (grove korrel, bewust onprofessioneel ogende montageovergangen) een solide genreoefening draait die niet vies is van that old time shock ’n roll.  

‘The Bay’ is naast een horrorprent tegelijkertijd een duidelijke vingerwijzing naar de vaak onverantwoorde manier waarop we met moeder aarde omspringen. In de intro zien we hoe vogels dood uit de lucht vallen, er een massale vissterfte is en het klimaat op hol slaat. Onverklaarbare ecologische mysteries, of is er meer aan de hand? Gelekte beelden tonen alvast aan dat het niet pluis is in een kuststadje nabij Chesapeake Bay aan de oostkust van Maryland. Twee wetenschappers ontdekken dat het water toxische sporen bevat van besmette kippenuitwerpselen afkomstig van een kwekerij uit de buurt. De burgemeester wil een schandaal en paniek vermijden en houdt het deksel op de onwelriekende pot. Volstrekt normaal om nu John Williams ‘Jaws’-thema als oorworm te horen trouwens. Het gevolg: tijdens de 4 juli-viering in 2009 breekt de hel los als mensen plots bloedend in elkaar stuiken, gigantische blaren en open wonden krijgen en drager blijken van een gemuteerde parasietensoort die zich via de vergiftigde vissen verspreidt en zich bij zijn ‘gastheren’ zowel een weg naar binnen als naar buiten vreet. 

Levinson vertelt dit verhaal vanuit verschillende perspectieven. Er is een jonge reporter die commentaar levert als ze terugkijkt naar de beelden die werden gemaakt door haar cameracrew. We zien hoe twee politieagenten met verschillende gevallen van het gemuteerde virus worden geconfronteerd, hoe een tienermeisje nog een laatste boodschap wil sturen naar haar vriend, hoe een jong koppel met een baby (en een camcorder) onwetend koers zet naar het besmette deel van de stad en hoe een dokter vanuit het getroffen gebied communiceert met het centrum voor besmettelijke ziekten om hen op de hoogte te houden van de toestand.

Frappant is dat ‘The Bay’ gedeeltelijk de inspiratie haalt bij ware gebeurtenissen. Niet dat de bevolking rond Chesapeake Bay ooit is blootgesteld aan een vleesetende mutant, maar feit is dat de watervervuiling in die regio al voor het eerst in de jaren zeventig werd aangeklaagd. Een beetje ironisch voor een gebied dat voor een groot deel afhankelijk is van visvangst en watertoerisme. Veel moeite hoef je dus niet te doen om ‘The Bay’ eveneens te bekijken als een eigentijdse update van een creature feature zoals die destijds het mooie weer maakten in de B-cinema. Er zit duidelijk meer in ‘The Bay’ dan de bewust onaffe verpakking laat uitschijnen: deze ecologische thriller annex monsterfilm annex doordachte stijloefening zal de fans van found footage en viscerale gore die teruggrijpt naar David Cronenbergs begindagen (lap, nog een verwijzing) niet teleurstellen. Welkom terug, Barry. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray