Zoeken

Oz: The Great And Powerful

  • Cinevision.be/nl quoteert Oz: The Great And Powerful met een 3/5
  • Regisseur: Sam Raimi
  • Cast: James Franco, Mila Kunis, Michelle Williams
  • Genre: Avontuur
  • Duur: 130 minuten
  • Releasedatum: 13-03-2013
  • Distributeur: Walt Disney Studios
Bekijk de cover van de film "Oz: The Great And Powerful"
Er was eens – in 1900 om precies te zijn – het kinderboek ‘The Wonderful Wizard Of Oz’. Geschreven door Frank L. Baum, en dat boek was zo populair en succesvol dat hij nog een hele reeks aanvullende verhalen over het wonderlijke land van Oz schreef. Wat zelfs in de begindagen van de zevende kunst al tot een hele rij (korte) adaptaties leidde. Om ten slotte te culmineren in het MGM-meesterwerk ‘The Wizard Of Oz’ uit 1939, nog steeds de maatstaf van alle verfilmingen van het werk van Baum. Helemaal weg is Baums universum nooit geweest op het witte doek: getuige daarvan de Motown-adaptatie ‘The Wiz’ uit 1979, de Disneysequel ‘Return To Oz’ uit 1985 en de Muppetversie uit 2005.

Wat er ook eens was – in 1981 om precies te zijn – was de horrorparel ‘The Evil Dead’, gedraaid door een stel enthousiaste fanatiekelingen die wilden bewijzen dat ze met een klein budget, heel veel lef en liefde voor de cinema een langspeelfilm in elkaar konden boksen. Het gevolg: een van de meest geliefde gruwelprenten ooit en een regisseur die traag maar zeker doorgroeide naar een A-status en zo de ‘Spider-Man’-trilogie met Tobey Maquire mocht regisseren. Nadat Raimi uitgekeken was op de avonturen van Peter Parker, kreeg hij van Disney de kans om terug te gaan naar het universum van Oz. Niet voor een remake of een sequel, maar voor een prequel die zich volledig BD (before Dorothy) afspeelt en laat zien hoe de tovenaar in Oz is belandt.

Het resultaat ‘Oz The Great And Wonderful’ blijft zowel trouw aan het werk van Baum, de film uit 1939 als Raimi’s eigen stijl. Al is die stijl minder uitgesproken dan in de werken waar hij vrije hand heeft: als A-regisseur kent hij nu eenmaal minder artistieke vrijheden dan als vrijbuitend broekje die zelf mee instond voor de financiering. Van Disney kreeg Raimi 200 miljoen dollar om mee te spelen, met als voornaamste vereiste dat hij een film afleverde die PG (kinderen toegelaten) was, zodat Disney alvast geen deel van de doelgroep uit de bioscoop moest weren.

En Raimi kweet zich mooi van zijn taak. Hier en daar is het allemaal wat melig of opvallend tam, maar je moet al een azijnpisser zijn om je daar aan te storen. Of geen voeling hebben met Raimi’s werk. Wij vonden het alvast mooi om te zien hoe Raimi – voor zover mogelijk – trouw bleef aan zijn B-filmgenen. De scène in het zwarte woud is mooie gruwel op kindertjesmaat, de zwevende vrouwen (inclusief gedaanteverandering tijdens de climax) knipogen naar ‘Evil Dead II’ en uiteraard maakt Bruce Campbell zijn opwachting in een cameo. Al kon hij evengoed de hoofdrol hebben gespeeld: James Franco oreert zijn dialogen af en toe alsof hij les heeft gekregen van Campbell zelf. Wat voor de een nogal repetitief kan zijn, maar voor de Raimi-fan een extra knipoog is. 

Franco vertolkt ene Oscar Diggs, die rond de vorige eeuwwisseling in Kansas zijn illusies slijt op kermissen. Veel succes oogst hij daar niet mee, maar hij heeft in elke stopplaats wel een of meerdere liefjes op hem wachten. Bij een zo’n romance loopt het mis en Oscar krijgt een boze krachtpatser achter zich aan. Waarop hij vlucht met een luchtballon, in een tornado terecht komt en crasht in de wonderlijke (droom)wereld van Oz. Waar een profetie voorspelde dat de nieuwe koning een tovenaar zou zijn. Oscar voelt zich niet echt geroepen om die schoenen te vullen, tot hij ontdekt dat de koning al het goud van Oz in de schoot geworpen krijgt. Waarop Oscar een speelbal wordt in het machtsspel tussen de drie heksen (het feeksenduo Rachel Weisz en Mila Kunis, en goede fee Michelle Williams) die Oz willen inpalmen. 

De vaak nogal opzichtige overdaad CGI die tegen het scherm is gekleefd, zal niet iedereen weten te bekoren. Maar past op zich natuurlijk wonderwel in de aankleding van een fantasiewereld waarin heksen, feeën, dwergen, vliegende apen en andere creaties het straatbeeld kleuren. En soms werkt het ook wel: de vliegende bavianen en het kleine porseleinen popje moeten qua impact en verwondering niet onderdoen voor geschiedschrijvende effecten uit vervlogen tijden. Of het nu gaat om stop motion van Ray Harryhausen, miniaturen van Phil Tippett of armaturen van Stan Winston. Of hoe ‘Oz The Great And Wonderful’ genoeg panache en slimme vondsten etaleert om grote en kleine sprookjesliefhebbers twee uur lang te entertainen. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray