Zoeken

Trois Mondes

  • Cinevision.be/nl quoteert Trois Mondes met een 3/5
  • Regisseur: Catherine Corsini
  • Cast: Raphaël Personnaz, Clotilde Hesme, Arta Dobroshi
  • Genre: Drama
  • Duur: 96 minuten
  • Releasedatum DVD: 31-05-2013
  • Distributeur DVD: Lumière
Bekijk de cover van de film "Trois Mondes"
Het vaak heikele lot van papierloze vluchtelingen die in een ander land een betere toekomst proberen uit te bouwen is een van de plotdraden uit ‘Trois Mondes’. Waardoor je zou kunnen besluiten dat dit filmpje zich laat samenvatten als maatschappelijk drama in het kielzog van gelijkluidende titels als ‘The Visitor’, ‘Welcome’ en ‘Illégal’. Die conclusie dekt echter maar een deel van het verhaal. ‘Trois Mondes’ is immers een film met verschillende lagen en laat zich ook bekijken als een thriller en als een ‘schuld en boete’-analyse. Drie (overlappende) verhalen voor de prijs van een, met andere woorden.

Al (Raphaël Personnaz, recent nog te zien als Alexander Vronsky in ‘Anna Karenina’) was ooit een eenvoudige mecanicien in een garage, maar door geluk en toeval (hij staat op het punt met de dochter van de rijke bedrijfsleider te trouwen en krijgt zo bijna de helft van de autohandel in handen) ligt rijkdom en aanzien binnen handbereik. Zij het niet voor lang: in een vlaag van dronken en roekeloze onoplettendheid rijdt hij een man aan. Onder impuls van zijn medepassagiers die beloven ‘alles te zullen regelen’ gaat hij er vandoor en laat hij de man voor dood achter. 

Wat Al niet weet is dat er een getuige is van het ongeval en het vluchtmisdrijf. Juliette (Clotilde Hesme) zag de aanrijding gebeuren vanuit haar woonkamer en snelt de aangereden man ter hulp terwijl haar vriend de hulpdiensten belt. Juliette is onder de indruk van het ongeval en wil uitvinden wie het slachtoffer is. Ze ontdekt dat hij illegaal in het land is en spoort zijn vrouw Vera (Arta Dobroshi die de cinefiele meerwaardezoeker vast herkent als het titelpersonage uit ‘Le Silence De Lorna’ van de broers Dardenne) op. Ze brengt haar op het hoogte van het ongeval en er ontstaat een band tussen beide vrouwen. 

Al komt niet ongeschonden uit het ongeval: terwijl zijn makkers hem aansporen om alles zo snel mogelijk te vergeten, raakt hij met zichzelf in de knoop en hij zoekt zelfs het in een coma verkerende slachtoffer op in het ziekenhuis. Door zijn schuldgevoel begint hij alles in vraag te stellen: wil hij wel trouwen met zijn verloofde of werken in een milieu dat eigenlijk het zijne niet is? Andere problemen zijn er voor Vera: na de dood van haar man heeft zij het als immigrante nog moeilijker om te overleven en dat haar familie uit is op wraak of enige vorm van gerechtigheid laat zich raden. Blijft de vraag of Juliette de identiteit van Al moet onthullen aan Vera. Eigenlijk heeft Vera het recht om te weten wie het ongeval veroorzaakte, maar kan Juliette het maken om zelf onrechtstreeks rechter te spelen en het leven van Al in gevaar te brengen?

Heel veel vragen en dilemma’s dus in deze dramatische emothriller. Misschien iets teveel: om de gewetenskwesties levendig te houden neemt regisseuse Catherine Corsini hier en daar een loopje met de geloofwaardigheid, of kneedt ze haar karakters en situaties ietwat manipulatief zodat alle puzzelconnecties met elkaar klikken. Positief is dat Corsini de conflicten en tegenstellingen (het droeve lot van Vera en het dédain van het milieu waar Al in vastzit bijvoorbeeld) hoofdzakelijk subtiel laat ademen en ze geen mokerhulpstuk gebruikt om ze er in te hameren. Het resultaat is een bij tijd en wijlen mooi geconstrueerd menselijk drama dat – los van de iets te artificiële plotingrepen - laat zien dat de wereld eerder grijs dan zwart-wit is. Een verdienstelijke conclusie van een verdienstelijke film, al haalt Corsini het niet bij het beste werk van genregenoten Ken Loach, Mike Leigh, Robert Guédiguian of de Dardennes die vaak met minder zichtbare scenarionaden een sterker doorleefd resultaat neerzetten.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray