Zoeken

Grimm, seizoen 2

  • Cinevision.be/nl quoteert Grimm, seizoen 2 met een 4/5
  • Regisseur: Norberto Barba, Terence O'Hara, e.a.
  • Cast: David Giuntoli, Russell Hornsby, Bitsie Tulloch
  • Genre: Thriller
  • Duur: 900 minuten
  • Releasedatum DVD: 27-11-2013
  • Distributeur DVD: Universal Pictures
Bekijk de cover van de film "Grimm, seizoen 2"
Het mogen dan tegenwoordig in Amerikaans televisieland vooral HBO, AMC, ShowTime en NetFlix zijn die de hypeklokken laten luiden, de traditionele tv-stations lijken daardoor niet van plan om de handdoek in de ring te gooien als het aankomt op het produceren van kwalitatieve series. Getuige deze op NBC uitgezonden ‘Grimm’ dat met zijn tweede jaargang garant staat voor bijna vijftien uur verslavend tv-voer. En mooi verder gaat vanaf het punt waar het eerste seizoen de cliffhangerdeur dichtgooide. 

‘Grimm’ haalt de inspiratie bij de klassieke sprookjes van de broers Grimm. Of toch voor een stuk: de makers putten eigenlijk uit een grotere mythologische ballenbak en mixen alles door elkaar op een manier die zowel de fans van horror-, thriller- als politiereeksen op hun wenken bedient. Dat er elke aflevering eveneens plaats is voor een gezonde lach, hoeft eveneens niet te verwonderen daar twee van de bedenkers van ‘Grimm’ – David Greenwalt en Jim Kouf – in de jaren tachtig hun ‘tongue in cheek’-talent al toonden als scenarist of regisseur van komedies als ‘Secret Admirer’, ‘Class’ en ‘Stakeout’. 

Nog steeds centraal staat politie-inspecteur Nick Burkhardt (David Giuntoli), een afstammeling van de verhalen schrijvende Grimms. Hij kan mythologische wezens die al eeuwen verborgen leven tussen de mensen (bekend als ‘wesen’) spotten en – indien nodig - uitschakelen. Niet alle wesen zijn trouwens slecht van inborst: er zijn nogal wat onschuldige, brave en onderdanige wesen. De vroegere wesen-leiders vinden het daarentegen niet leuk dat ze worden opgejaagd en de alfamannetjes willen hun vroegere hegemonie terug. Daarvoor maken ze jacht op middeleeuwse munten en sleutels die hen terug hun vroegere macht kunnen schenken. De munten en een van de sleutels zijn in handen van Nick, meteen de reden dat hij veelvuldig wordt belaagd door moordzuchtige predatoren. 

‘Grimm’ levert zowel plotlijnen die in een keer zijn afgerond als rode draden die zich doorheen verschillende episodes/het volledige seizoen slepen. En mixt de beide soms door elkaar. De eerste twee afleveringen werken de openstaande cliffhangers af. Nick kwam bij de finale van het eerste seizoen plots oog in oog te staan met zijn doodgewaande moeder (een karatetrappen uitdelende Mary Elizabeth Mastrantonio) die hem kwam helpen in de strijd tegen de malafide wesen. En Nicks vriendin Juliette lag in een levensbedreigende coma nadat ze was gekrabd door de kat van de valse Adalind, een van de volgelingen van Sean Renard (Sasha Roiz), Nicks overste. Nick weet niet dat Renard een dubbele agenda heeft en eigenlijk een van de wesen is die terug de macht wil grijpen, en daarvoor ironisch genoeg op de onwetende hulp van Nick rekent. Of het weer goed komt met de aan geheugenverlies lijdende Juliet en hoe Nicks partner Hank (Russel Hornsby) zich staande houdt wanneer die Nicks geheim ontdekt (en zelf ook wesen ziet opduiken) zijn twee andere hete hangijzers die zich doorheen dit seizoen wentelen. 

Wie er – net als wij - het eerste seizoen van ‘Grimm’ op een kleine week doorjoeg, heeft alvast geen reden om dat met deze tweeëntwintig episodes van veertig minuten niet te doen. Het tempo ligt opnieuw lekker strak, de hoofdpersonages blijven intrigeren en Silas Weir Mitchell krijgt als Monroe – het leukste karakter uit de reeks - nog meer tijd en ruimte om op zijn laconieke ‘Blutbatt’-manier Nick een handje te helpen bij het oplossen van de meest ingewikkelde zaken. Of hoe Greenwalt, Kauf en medebedenker Stephen Carpenter de never change a winning formula-tactiek ter harte namen, en daar meer dan goed aan hebben gedaan. Wat de vorige keer okee was, blijft bekoren. En wat minder was - de vaak iets te formulaïsche manier waarop de losse verhaallijnen worden afgerond en de ongelijke kwaliteit van de digitale morfeffecten – zijn nog steeds de pijnpunten. Al is pijn een relatief begrip in een serie die het moet hebben van ongebreideld enthousiasme en een grote verbeeldingskracht. Op naar seizoen 3!

Extra’s: net zoals bij de vorige box verwijderde scènes en een respectabel aantal featurettes die dieper ingaan op ‘Grimm’, de mythologie en de manier waarop de speciale effecten tot stand kwamen. Dit alles aangevuld met vier webisodes en een ‘best of’ van Monroe: blijkbaar weten de producers inmiddels ook dat ze met Silas Weir Mitchell een goudmijn hebben aangeboord. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray