Zoeken

Metro Manila

  • Cinevision.be/nl quoteert Metro Manila met een 4/5
  • Regisseur: Sean Ellis
  • Cast: Jake Macapagal, Althea Vega, John Arcilla
  • Genre: Drama
  • Duur: 114 minuten
  • Releasedatum DVD: 08-07-2014
  • Distributeur DVD: A-Film HE
Bekijk de cover van de film "Metro Manila"
Er zijn zo van die regisseurs wiens talent zich veel te weinig laat proeven. Cineasten die een of twee keer van zich laten horen en daarbij telkens de cinematografische hartsnaren beroeren, maar geen veelfilmer zijn. Zolang het wachten tussen de verschillende projecten door uiteindelijk wordt beloond met een nieuwe parel, kunnen en mogen we daar niet echt over klagen. Ray Lawrence (‘Lantana’, ‘Jindabyne’) is zo’n regisseur, net als Todd Field (‘In The Bedroom’, ‘Little Children’) en deze Sean Ellis. 

Ellis debuteerde in 2006 met de wondermooie tienerprent ‘Cashback’ en volgde die op met de ongefocuste paranormale thriller ‘The Broken’. Een uitschuiver, daar Ellis’ ‘Metro Manila’ wel degelijk terug een dijk van een film is. En zelfs een die mijlenver verwijderd staat van wat hij hiervoor liet zien. Een one trick pony is deze Brit alvast niet, zo bewijst deze grotendeels met een lokale cast en crew in de Filipijnen opgenomen prent. ‘Metro Manila’ is trouwens niet voor een gat te vangen: enerzijds is het een sociaal drama met het dna van arthousecinema, anderzijds is het een dijk van een thriller die een veel groter en breder publiek kan beroeren. 

(Over)leven in Manila: het is geen lachertje, zo blijkt. De rijstboer Oscar (Jake Macapagal) woont met zijn vrouw Mai (Althea Vega) en twee jonge kinderen in een landelijke Filipijnse provincie. Wanneer hij daar niet meer in zijn levensonderhoud kan voorzien, besluit hij naar de grootstad te trekken in de hoop daar een beter leven te kunnen uitbouwen. De metropool blijkt echter de hel te zijn als Oscar en zijn gezin vrij snel na hun aankomst worden uitgebuit en afgezet door huisjesmelkers en ander gespuis. Waarop Mai besluit om in een nachtclub te gaan werken waar ze zowel lichamelijke als mentaal wordt vernederd. Het is pas wanneer Oscar een job aanvaardt als veiligheidsagent dat de toekomst er rooskleurig begint uit te zien. Schijn bedriegt echter: corruptie en geweld liggen op de loer als Oscar als bewaker van geldtransporten steeds dieper doordringt in het gevaarlijke en gewetenloze hart van de grootstad. 

Ellis toont Manila als een demonisch oord waarin miljoenen mensen elk op hun manier knokken om te overleven. Dat daarbij weinig plaats is voor menselijke waarden laat zich raden. Ellis brengt alles heel energiek in beeld: met zijn camera duikt hij vaak in guerrillastijl in de mensenzee en vindt zo een couleur locale die de perfecte stuwingsmotor bleek voor zijn verhaal. In totaal schoot Elllis vijfendertig dagen in Manila, en was hij achteraf zo’n zeven maand aan de slag met de postproductie. Wat het allemaal toch een beetje jammer maakt dat ‘Metro Manila’ grotendeels onder de radar is gebleven: het was wel de Britse inzending voor de Oscar voor beste Buitenlandse Film, maar dat zorgde niet meteen voor een boost aan de bioskassa’s. Bovendien waren er heel wat landen waar de film niet eens in de bioscoop te zien was. Een lot dat dergelijke straffe cinema eigenlijk niet zou mogen beschoren zijn.

Al houdt natuurlijk niets je tegen om alsnog kennis te maken met een van de verborgen parels uit 2013. Speciale aandacht mag je alvast schenken aan Jake Macapagal die de rol van Oscar vertolkt. Die was oorspronkelijk ingehuurd als castingassistent om Ellis te helpen bij het zoeken naar lokale acteurs. Macapagal (zelf ook acteur) bleek uiteindelijk de juiste man op de juiste plaats om zelf de hoofdrol voor zijn rekening te nemen. En hij doet dat uitstekend, daar zijn gedrevenheid een van de factoren is waarom je tegen het eind al dan niet bewust naar het puntje van de thrillerstoel bent geschoven. ‘Metro Manila’ is een heel sterke prent die zelfs na verschillende kijkbeurten bijna niets van zijn pluimen verliest. Een aanrader, dus. En nu maar hopen dat ook Lawrence en Field de inspiratie vinden/kans krijgen om nog eens achter de camera plaats te nemen. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray