Zoeken

How I Live Now

  • Cinevision.be/nl quoteert How I Live Now met een 4/5
  • Regisseur: Kevin Macdonald
  • Cast: Saoirse Ronan, Tom Holland, George MacKay
  • Genre: Drama
  • Duur: 101 minuten
  • Releasedatum DVD: 16-07-2014
  • Distributeur DVD: Sony Pictures HE
Bekijk de cover van de film "How I Live Now"
Als de Schotse regisseur Kevin Macdonald in vorm is, dan moeten je nagels het bekopen. Of het nu gaat om een documentaire over de faliekante beklimming van een Andes-top (‘Touching The Void’), een historisch document over de coup van Ugandees dictator Idi Amin Dada (‘The Last King Of Scotland’) of een samenzweringsthriller over de moord op een congreslidassistente (‘State Of Play’), Macdonald is een meester in het creëren van suspense. Dat hij dat verder in een zo breed mogelijk scala aan genres probeert te doen, maakt hem er alleen maar interessanter op. Jammer dus dat zijn nieuwste worp, het asgrauwe coming of age-drama ‘How I Live Now’, in onze contreien niet eens de bioscoop haalde.

‘Atonement’- en ‘Hanna’-revelatie Saoirse Ronan kruipt in de huid van de Amerikaanse Daisy, die door haar vader naar het Engelse platteland gestuurd wordt om er de zomer door te brengen bij haar tante en neefjes. Ze staat niet meteen te springen, maar wanneer ze ontdekt dat haar overleden moeder er ook veel tijd heeft doorgebracht, begint ze zich steeds meer thuis te voelen. Bovendien voelt ze ook meer dan vriendschap voor haar 17-jarige neef Edmond (George MacKay). Hun romance wordt echter abrupt verstoord, wanneer een terreurgroep een nucleaire aanval op Londen inzet die niet enkel Daisy’s familie, maar het hele land verscheurd achterlaat.

Het duurt even voor ‘How I Live Now’ de juiste tred te pakken heeft, maar de sterke vertolking van Saoirse Ronan houdt je bij de les. Bovendien blijkt Macdonalds keuze voor een trage aanloop de enige juiste: door sterk te focussen op Daisy’s kennismaking met haar (jonge) familie, hakt het noodlottige kantelmoment dat de film een volledig andere richting uitstuurt er steviger in dan je zou verwachten. Ook visueel speelt de cineast met de twee verschillende tonen van zijn prent: de zomerse plattelandstaferelen zijn handcameraregistraties (home movies als het ware), terwijl de terreur wordt bekeken door een klinische, afstandelijke, registrerende en onbeweeglijke lens.

Net zoals kaskrakers ‘The Hunger Games’ en ‘Divergent’ speelt ook ‘How I Live Now’, gebaseerd op de gelijknamige tienerroman van Meg Rosoff, zich af in een dystopische toekomst en maken we kennis met een ontluikend tienermeisje, dat haar plaats in die veranderende wereld moet zoeken. Daisy is echter geen Katniss of Tris, en het Engelse platteland heeft niet de futuristische look van Panem of Chicago. Toch zijn de verhalen in zekere zin verwant (ook de geteisterde love story is van de partij), maar gaan Rosoff en Macdonald meer voor realisme en minder voor sciencefiction. Noem het gerust het verschil tussen een cinefiele en commerciële aanpak. Twee keer raden welke van de twee de meeste indruk nalaat.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray