Zoeken

Deux Jours, Une Nuit (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Deux Jours, Une Nuit (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Jean-Luc & Pierre Dardenne
  • Cast: Marion Cotillard, Fabrizio Rongione, Catherine Salée
  • Genre: Drama
  • Duur: 95 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 08-10-2014
  • Distributeur Blu-ray: Twin Pics
Bekijk de cover van de film "Deux Jours, Une Nuit (Blu-ray)"
Jean-Luc en Pierre Dardenne voorstellen hoeft eigenlijk niet meer. Dit Waalse broederpaar zet inmiddels al ruim vijftien jaar de Belgische cinema op de internationale kaart, en dat met minimalistische en hermetische titels als ‘La Promesse’ en ‘L’Enfant’. Elke nieuwe film van de Dardennes lijkt op de een of andere manier wat op de vorige, maar toch is er een stilistische verschuiving merkbaar en filmen ze tegenwoordig toegankelijker. Een manoeuvre dat je kan zien als water bij de wijn doen, maar dat je ook kan beschouwen als een logische evolutie. Ironisch genoeg leverde de accentverschuiving hen nieuwe fans op, en zijn er supporters van het eerste uur die vroeger alles beter vonden. Zo gaat dat nu eenmaal. 

‘Deux Jours, Une Nuit’ brengt een verhaal over solidariteit in cynische tijden. Alles draait rond Sandra (Marion Cotillard) die als arbeidster werkt in een zonnepanelenfabriek. Een depressie houdt haar enige tijd thuis, en als ze terugkeert krijgt ze te horen dat ze ontslagen is. Crisis in de sector en het bedrijf, en haar afwezigheid leerde de bedrijfsleider dat het werk met minder mensen kan worden uitgevoerd. Een financiële ramp voor Sandra, en ze vraagt haar baas of hij de plannen niet kan herzien. Er wordt gestemd, en het besluit blijft. Een collega van Sandra ontdekt dat de stemming niet volledig koosjer verliep, en Sandra vraagt een laatste kans. Om Pontius Pilatus-gewijs de handen in onschuld te kunnen wassen, zegt de baas haar ontslag ongedaan te willen maken op voorwaarde dat haar collega’s – zestien in totaal – allemaal akkoord gaan om hun bonus te laten vallen.

Sandra heeft exact een weekend de tijd om haar collega’s op te zoeken en hen te vragen om hun bonus af te staan, zodat zij aan de slag kan blijven. Een echte calvarietocht: niet alleen dreigt Sandra er terug mentaal onder door te gaan, de confrontatie met haar collega’s zorgt meermaals voor verhitte gemoederen, en veel van hen hebben het extraatje zelf nodig. Gelukkig kan Sandra rekenen op de steun van haar echtgenoot Manu (Dardenne-habitué Fabrizio Rongione) die vastbesloten is om haar door de moeilijke tijd heen te loodsen.  

Het superieure ‘Le Gamin Au Vélo’ opvolgen is uiteraard geen sinecure. Na wat dusver hun meest toegankelijke en hoopvolle film was, zochten de broers duidelijk naar een verhaal dat opnieuw een breder publiek kon bekoren, en dat zonder te breken met de thematiek van sociaal onrecht. De economische crisis is een logisch en actueel thema. Toch hebben wij voor de eerste keer het gevoel dat Luc en Jean-Pierre Dardenne een deel van de werkelijkheid uit het oog zijn verloren. Of dat toch minstens serieus hebben vervormd om te passen in hun intrige rond een moedige vrouw die ’12 Angry Men’-gewijs haar zaak moet verdedigen. Het is immers nogal ongeloofwaardig dat een werkgever die iemand ontslaat daar later op terugkomt en daarbij bovendien een interne strijd tussen alle werknemers laat losbarsten. Jordan Belfort zou er zich misschien aan wagen, maar de man die hier wordt geportretteerd zeker niet. De emotionele urgentie is eveneens wat zoek. Sandra zou evengoed haar energie kunnen stoppen in het zoeken naar een andere job – haar echtgenoot wil haar zelfs helpen en steunen – waardoor de centrale plotlijn niet echt een kwestie van leven of dood lijkt. Of hoe de Dardennes een beetje moeten manipuleren om hun verhaal relevant te krijgen. Op zich niks mis met manipulatie – ’t is en blijft cinema natuurlijk – maar een gevoel van much ado about nothing oogt toch wat raar in hun oeuvre.

Los van de vraagtekens die je bij de plot kan plaatsen, tonen de broers eens te meer dat het verdomd knappe cineasten zijn en blijven. De manier waarop Sandra de ene na de andere collega opzoekt kon immers monotone cinema opleveren, maar dat is het geenszins. Elke ontmoeting heeft een andere klankkleur en charmeert of ontroert door intrinsieke details. Ook de gepassioneerde vertolking van Marion Cotillard zorgt ervoor dat de aandachtsboog gespannen blijft. Alles samen zorgt dat voor een mooie Dardenne, maar zeker niet voor hun beste.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray