Zoeken

The Two Faces Of January (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert The Two Faces Of January (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Hossein Amini
  • Cast: Viggo Mortensen, Kirsten Dunst, Oscar Isaac
  • Genre: Thriller
  • Duur: 98 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 28-10-2014
  • Distributeur Blu-ray: A-Film HE
Bekijk de cover van de film "The Two Faces Of January (Blu-ray)"
Titelverklarende mythologiekennis: het is eens een andere manier om een filmrecensie te openen. In de Romeinse oudheid had de god Janus twee gezichten, zodat hij tegelijkertijd naar het verleden en de toekomst kon kijken. Een januskop dus, die in beeldspraakvormen aanduidt dat iets of iemand twee totaal tegenovergestelde karakteristieken kan hebben. Als god van het begin en het einde werd de maand januari naar hem genoemd, daar die maand zowel de restanten van het voorbije jaar meedraagt als de kiemen voor het nieuwe. Waarmee duidelijk is dat niet alles is wat het lijkt in ‘The Two Faces Of January’ en dat er nogal wat verborgen agenda’s aan de orde van de dag zijn. En daar is niets mis mee als bouwstenen van een thriller die opvallend naar Hitchcock knipoogt.  

Die knipogen zijn niet toevallig: ‘The Two Faces Of January’ is immers gebaseerd op een in 1964 verschenen roman van de Amerikaanse thrillerschrijfster Patricia Highsmith. Die is vooral bekend van haar Ripley-reeks en leverde ook de basis voor Hitchcocks meesterwerk ‘Strangers On A Train’ uit 1951. Een dame die je dus niets moest leren over slim geconstrueerde plots waarin bijna nooit iets was wat het leek – kijk maar naar de kameleonkwaliteiten van haar antiheld Tom Ripley. 

De van Iran afkomstig zijnde Brit Hossein Amini volgt in zijn regiedebuut de sfeerschepping van Highsmith heel nauwgezet op de voet. Hij was reeds vijftien jaar in de weer om de verfilming van de roman van de grond te krijgen. Als scenarist kon hij tussendoor zijn ei kwijt met de scripts voor onder meer ‘Drive’, ‘Snow White And The Huntsman’ en ‘47 Ronin’. Oorspronkelijk zou de verfilming van ‘The Two Faces Of January’ gebeuren onder auspiciën van Anthony Minghella en Sydney Pollack, die in 1999 de succesvolle verfilming van ‘The Talented Mr. Ripley’ afleverden. Hun overlijden was vast een extra reden waarom het project zolang in de preproductiefase bleef hangen. Afstel bleek echter geen uitstel, en met de talenten van Viggo Mortensen, Kirsten Dunst en Oscar Isaac sprokkelde Amini zelfs een cast bij elkaar die de geest van het boek en de tijdsgeest perfect weet te vatten. 

De deftig in het pak zittende Amerikaan Chester MacFarland (Mortensen) is met zijn jongere echtgenote Colette (Dunst) op vakantie in Europa. In Athene trekt het tweetal de aandacht van hun landgenoot Rydal (Isaac) die als reisgids een drachme of dollar probeert bij te verdienen. Door gebruik te maken van de goedgelovigheid van de toeristen waarvan er veel de Griekse taal niet machtig zijn, slaagt hij er vaak in zijn slachtoffers wat extra geld af te troggelen. Chester en Colette beginnen met Rydal op te trekken, en het duurt niet lang vooraleer Rydal romantische gevoelens begint te ontwikkelen voor de blonde schone, die bovendien nogal onder de knoet ligt bij Chester. Wanneer Chester – die in werkelijkheid geen zakenman maar een onbetrouwbaar financieel adviseur is – tijdens een schermutseling een privédetective doodt die hem op het spoor was, is het hek helemaal van de dam. Rydal wil Chester en Colette helpen om Athene ongezien te verlaten, maar aan die hulp hangt een prijskaartje vast. 

Moest de persmap vermelden dat de opnames van ‘The Two Faces Of January’ er kwamen dankzij de teletijdmachine van professor Barabas, we zouden het zonder al te veel twijfelen geloven. Zo mooi is het kostuum- en decordesign. De film ademt van de eerste tot de laatste minuut een gezonde sixtiesklasse uit, en de opnames op locaties in Athene, Kreta en Istanbul komt die authenticiteit zeker ten goede. Ook het scenario zit snor. Voor het grootste deel toch: in de laatste rechte lijn naar de climax gaat de rek er wat uit en valt niet alles in de juiste tevredenheidsplooien. Een beetje jammer natuurlijk, maar die olie op het parcours neemt niet weg dat wie fan is van cinema uit vervlogen tijden weinig of geen reden tot klagen zal hebben met deze in okselzweet grossierende misdaadthriller.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray