Zoeken

The Immigrant

  • Cinevision.be/nl quoteert The Immigrant met een 3/5
  • Regisseur: James Gray
  • Cast: Marion Cotillard, Joaquin Phoenix, Jeremy Renner
  • Genre: Drama
  • Duur: 112 minuten
  • Releasedatum DVD: 12-11-2014
  • Distributeur DVD: Paradiso HE
Bekijk de cover van de film "The Immigrant"
Je hoeft geen filmstudent of fervent filmquizzer te zijn om de rode draad in het oeuvre van James Gray op te merken. Voor de slechte verstaander heeft hij het deze keer trouwens extra duidelijk gemaakt door dat thema gewoon in de titel te stoppen. ‘The Immigrant’ dus: of hoe Gray opnieuw een verhaal vertelt met de wortels stevig verankerd in de Amerikaanse immigratie. Het feit dat hij zelf van Russisch-joodse afkomst is heeft daar ongetwijfeld veel mee te maken. 

Oorspronkelijk zag het er naar uit dat Gray de immigratie zou blijven koppelen aan misdaadintriges als ‘Little Odessa’ en ‘We Own The Night’. Het gevoelige en mooie ‘Two Lovers’ toonde echter aan dat hij zich ook als dramaturg uit de slag kan trekken. Met ‘The Immigrant’ gaat hij voor de eerste keer resoluut de geschiedkundige toer op door terug te keren naar Ellis Island, het stukje New York dat tussen 1892 en 1954 het officiële punt was waar Europeaanse ‘gelukzoekers’ Amerika konden binnenkomen. Gray noemt deze film zijn meest persoonlijke en autobiografische dusver, daar hij het script modelleerde naar verhalen die zijn verteld door zijn grootouders die in 1923 naar Amerika kwamen. 

Gray laat het verhaal twee jaar vroeger beginnen. In 1921 arriveren de Poolse zussen Ewa (Marion Cotillard) en Magda in Ellis Island. Op zoek naar een eigen huis en een plek onder de zon, zoals dat heet. Magda vliegt meteen in quarantaine omdat ze een longaandoening heeft en Ewa komt op de deportatielijst te staan. Tot wanneer ze wordt opgemerkt door Bruno Weiss (Joaquin Phoenix, in zijn vierde samenwerking met Gray) die prompt een immigratieofficier omkoopt zodat Ewa met hem mee kan. Reden: hij ziet in Ewa een goedkope kracht die hij in de prostitutie kan loodsen. Zo kan zij in Amerika blijven, en zelf verdient hij er ook een ferme duit aan. Dat hij tegelijkertijd verliefd is op Ewa maakt zijn beweegredenen op zijn zachtst gezegd dubieus. En dan is er nog Emil (Jeremy Renner), Bruno’s neef die aan de kost komt als goochelaar. Even ziet het er naar uit dat hij Ewa uit haar benarde situatie kan redden, maar zo makkelijk breekt de zon niet door de wolken, zo blijkt. 

‘The Immigrant’ werkt op verschillende niveaus. Gray – eens te meer duidelijk makend dat hij een boon heeft voor de strakke Amerikaanse cinema van de jaren zeventig – film heel klassiek en zonder franjes. Een blik op een in een mistbank gehuld vrijheidsstandbeeld en het is duidelijk dat Amerika ver van het beloofde land zal zijn voor de protagoniste. De volledige aankleding van New York anno de jaren twintig is trouwens affer dan af – mochten we plots de cast van Martin Scorseses ‘Gangs Of New York’ in de achtergrond ontwaren, het zou ons zowaar niet verwonderen. Bank vooruit voor de regie en het production design dus. De cast doet het eveneens uitstekend. Zeker Marion Cotillard. Weliswaar in haar zoveelste rol van sterke vrouw die niet makkelijk breekt, maar dat is nu eenmaal een rol die ze goed kan neerzetten. Phoenix heeft het ietwat moeilijker met een personage dat iets te enigmatisch is om er echt door gegrepen te zijn. Idem dito voor Renner.

Wat meteen de zwakke plek van ‘The Immigrant’ aantoont. De scenarionaden zijn soms iets te theatraal en te gekunsteld, en de echte hartsnoeraanspannende tragiek om volledig in de ban te zijn van het scenario ontbreekt. Wat jammer is, zeker gezien de overgave waarmee Cotillard acteert en de flair waarmee Gray regisseert. Het is niet de eerste keer dat Gray een film aflevert die beter scoort op beeldvoering dan op inhoud (zie ‘We Own The Night’). Tot nader order is dat echter geen reden om zijn oeuvre niet met volle belangstelling te blijven volgen: Gray is geen veelfilmer en wat hij laat zien blijft interessant genoeg om er steevast twee uur voor uit te trekken. Bovendien is ‘The Immigrant’ een film die – los van zijn gebreken – genoeg subtiels te bieden heeft om er bij elke visie wel iets nieuws in te ontdekken. Geen hapklare brok dus, maar eerder een groeifilm. En daar is tot nader order nog steeds weinig mis mee.  

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray