Zoeken

Fury

  • Cinevision.be/nl quoteert Fury met een 3/5
  • Regisseur: David Ayer
  • Cast: Brad Pitt, Shia LaBeouf, Logan Lerman, Michael Pena
  • Genre: Oorlog
  • Duur: 134 minuten
  • Releasedatum DVD: 12-02-2015
  • Distributeur DVD: Sony Pictures HE
Bekijk de cover van de film "Fury"

Wie ‘Fury’ in exact twee woorden wil pitchen, hoeft niet ver te zoeken: ‘Der Tank’ vat het concept mooi samen. Niet dat we daarmee zeggen dat David Ayers ‘Fury’ voor de tankfilms is wat Wolfgang Petersens ‘Das Boot’ voor de duikbotenfilms was. Petersens film is meer dan dertig jaar na dato nog steeds een klassieker van het zuiverste water, deze ‘Fury’ heeft het amper zes maand na zijn première al moeilijk om echt relevant te zijn. Wat niet betekent dat ‘Fury’ geen kwaliteiten heeft – daarvoor is het dan weer allemaal te strak en overdadig in beeld gezet.

David Ayer staat bekend om zijn gewelddadige films. Ofwel zijn ze rauw van toon (‘Street Kings’, ‘End Of Watch’), ofwel laat hij het bloed ongegeneerd van het scherm druipen (‘Sabotage’). Ofwel beide, zoals in deze ‘Fury’. Dit is trouwens zijn meest ambitieuze film dusver. Ditmaal kiest hij niet voor een voorstedelijke politiethriller, maar voor een onvervalst in de tweede wereldoorlog gesitueerd drama. Old school in vergelijking met wat Ayer meestal laat zien. Maar toch met een nieuwerwetse insteek als het op geweld en CGI-tierlantijntjes aankomt.

Ayer schreef zelf het scenario en focust op de oorlogsgruwelen die een Amerikaans bataljon ondergaat achter de Duitse linies tijdens de tweede wereldoorlog. Leider van het met een Shermantank rijdend en schietend bataljon is Don ‘Wardaddy’ Collier (Brad Pitt), een gehardend oorlogsveteraan die al heel wat van zijn kameraden zag sneuvelen. Hebben het dusver overleefd: Boyd Swan (Shia LaBeouf), Grady Travis (Jon Bernthal) en Trini Garcia (Michael Pena). Compaan Red redt het niet, en hij wordt vervangen door het broekje Norman Ellison (Logan Lerman) die nog nooit een tank van binnenuit heeft gezien. En al meteen met mortal combat in aanraking komt.

‘Fury’ valt in drie delen uiteen. In het eerste leren we Wardaddy en co kennen, en toont Ayer gelijk aan dat hij kickt op het regisseren van potige actie. Het tweede deel is een soort rustpunt: we zien hoe de tankcrew de oorlogsgruwel probeert te vergeten, zeker na een incident waarbij Ellison indirect mee verantwoordelijk was voor de dood van de crew van een bevriende tank. De focus ligt vooral op de relatie tussen Wardaddy en Ellison: de habitué en het broekje dus. Er is zelfs schoorvoetend ruimte voor wat ontluikende romantiek als Ellison verliefd wordt op de Duitse plattelandsmeid Emma (Alicia Von Rittberg in haar Engelstalig debuut). In het derde deel staat de niet altijd nobele kunst van het oorlogsvoeren opnieuw centraal als de tank ingesloten raakt door Duitse troepen. Ayer heeft duidelijk heel goed gekeken naar de klassieke Amerikaanse oorlogsfilms uit de jaren vijftig en zestig, en er zijn eigen robuuste draai aan gegeven. Scenario- en verhaaltechnisch is er weinig nieuws onder de zon. Goed nieuws voor wie genoeg heeft aan oorlogstaferelen om de adrenaline aan de kook te krijgen, minder voor wie toch graag wat meer karakterieel vlees in de kuip heeft.

Ayer ging alvast niet over een nacht ijs vooraleer hij met de opnames begon: de cast werd vooraf verplicht op een door NAVY SEAL’s geleid bootcamp gestuurd. En daar werden Pitt en co niet echt ontzien: het enige dat nog ontbrak tijdens hun ruw trainingsprogramma was R. Lee Ermey. Het gros van de buitenopnames vond plaats in de Britse Oxforshire-contreien. Waar ‘Fury’ onbewust voor controverse zorgde door er op 11 november 2013 figuranten in naziuniformen te laten opdraven. Ja, er komt heel wat kijken bij het maken van een film. Vanuit die optiek is ‘Fury’ zeker een visie waard, al mocht het sowieso een graadje meeslepender zijn geweest om volledig te kunnen bekoren. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray