Zoeken

Winter Sleep

  • Cinevision.be/nl quoteert Winter Sleep met een 3/5
  • Regisseur: Nuri Billge Ceylan
  • Cast: Haluk Bilginer, Demet Akbag, Melisa Sözen
  • Genre: Drama
  • Duur: 188 minuten
  • Releasedatum DVD: 30-01-2015
  • Distributeur DVD: Twin Pics
Bekijk de cover van de film "Winter Sleep"

Tip voor filmquizzers: als je ooit een fragment uit een Turkse film krijgt voorgeschoteld en de naam van de regisseur is een vraag, antwoord dan zeker Nuri Bilge Ceylan. Met vlag en wimpel de bekendste regisseur uit Turkije, en met titels als ‘Three Monkeys’, ‘Once Upon A Time In Anatolia’ en deze ‘Winter Sleep’ op zijn palmares eveneens de meest gelauwerde. ‘Winter Sleep’ leverde hem vorig jaar zelfs de Gouden Palm op in Cannes. Publiekscinema gaat de man uiteraard nooit maken. Door een intimistische karakterstudie van meer dan drie uur af te leveren waarin in even grote dosissen gepraat als gezwegen wordt is het duidelijk dat Ceylan zijn pijlen vooral in de arthousesmidse vervaardigt. 

Voor ‘Winter Sleep’ haalde Ceylan de inspiratie bij het oeuvre van de Russische auteur Anton Tsjechov. Zij het zonder het in Rusland te situeren, maar te parkeren in de steppeleefwereld van Anatolië. Hoofdpersonage is Aydin, een voormalig acteur en would-be auteur die nu aan de bak komt als hoteluitbater. Van zijn vader erfde hij een hotel dat gesitueerd is in een voormalig grottencomplex. Aydin is arrogant en egocentrisch en heeft niet veel nood aan menselijk contact – niet echt de meest gedroomde hotelier dus. Hij woont samen met zijn pessimistisch ingestelde zus Necla (Demet Akbag) en zijn echtgenote Nihal (Melisa Sözen) die dan weer idealistisch van aard is. De catharsis van het verhaal en de reden dat er überhaupt wat gebeurd in ‘Winter Sleep’ is een steen die tegen een ruit van Aydins auto wordt gegooid. Een handeling die leidt naar een heleboel kleine en grote conflicten in Aydins leefwereld.

Meer moet dat blijkbaar niet zijn voor een langer dan drie uur durende karakterstudie, waarin het ontbreken van empathie en doordachte communicatie centraal staat. Een uithaal naar de ‘ziektes’ van deze tijd zowaar. Ceylan schrikt er niet voor terug om babbelscènes bijna twintig minuten te laten duren en te palaveren over religie en filosofie. En dat om te concluderen dat de centrale personages dan misschien wel samen leven, eigenlijk blijken het vooral egocentrische creaturen die enkel met zichzelf bezig zijn. Nog een verwijzing naar de hedendaagse ennui. Ook de politieke en maatschappelijke toestand in het hedendaagse Turkije wordt – vaak allegorisch - doorheen de narratie gevlochten. 

De eenzaamheid wordt door Ceylan ook visueel ingekaderd. Kiezen voor de barre vlaktes in Anatolië is in die optiek een slimme zet. Uitgestrekte heuvellandschappen en barre leefomstandigheden lijken niet geschikt om even vlot naar buiten te gaan om een babbeltje te slaan. Die landschappen worden – hoe kaal en dor ze ook zijn – sfeervol ingekaderd door Ceylan: mooie cameracomposities zorgen ervoor dat het landschap de teneur van een vierde personage aanneemt.

Is ‘Winter Sleep’ goede cinema, is natuurlijk de hamvraag. Een vraag waar geen eensluidend antwoord op te vinden is. Voor de een zal dit een intrigerend meesterwerk zijn, voor de andere irriterende navelstaarderij. In die optiek is het in elk geval interessante cinema: gemaakt door een echte auteur/kunstenaar die gelooft in het medium en zijn boodschap. En daar moet iedereen die zichzelf cinefiel noemt op zijn minst een lans voor durven breken. Zorg wel dat je ervoor in de stemming bent: zowel bij het breken als het eigenlijke kijken. Bijna drie uur en een kwartier naar desolate praatcinema kijken is – los van de intrinsieke kunstwaarde van het resultaat – nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Zelfs niet in arthousemiddens. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray