Zoeken

Tokyo Story

  • Cinevision.be/nl quoteert Tokyo Story met een 4/5
  • Regisseur: Yasujirô Ozu
  • Cast: Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara, Haruko Sugimara
  • Genre: Drama
  • Duur: 135 minuten
  • Releasedatum DVD: 23-06-2015
  • Distributeur DVD: Lumière
Bekijk de cover van de film "Tokyo Story"
Distributielabels die klassieke titels aan een democratische prijs (terug) op de markt brengen: zo zouden er meer moeten zijn. Een mooie kans voor doorwinterde cinefielen om klassiekers terug te zien, en een even mooi kans voor een nieuwe generatie om ze te leren kennen. Yasujirô Ozu’s ‘Tokyo Story’ is voor beide partijen uitstekend studiemateriaal. En een mooie film.

Yasujirô Ozu is een van de meest gelauwerde klassieke Japanse cineasten. Echt bekend en populair werd hij pas na zijn dood in 1963 op zestigjarige leeftijd. Zijn oeuvre werd toen massaal herontdekt en deze ‘Tokyo Story’ uit 1953 geldt algemeen als zijn definitieve meesterwerk. Ozu draaide tijdens zijn carrière drieënvijftig films, heel wat daarvan tijdens de periode van de stille film. Aanvankelijk stond hij bekend als regisseur van komedies, maar gaandeweg sloeg hij het pad van de serieuze cinema in met als opvallende thema’s het huwelijk, het gezin en de manier waarop generatieconflicten een invloed hadden op de Japanse maatschappij. 

Zo ook in ‘Tokyo Story’ met zijn focus op de familie Hirayama. De gepensioneerde clanouders Shukichi en Tomi hebben in de loop van de jaren vijf kinderen opgevoed, die inmiddels allemaal volwassen zijn. Een ervan is zelfs al overleden. Het koppel woont in Onimichi, een stad in het zuidwesten van Japan. Hun jongste ongehuwde dochter Kyoko woont nog bij hen. Op een dag vatten de Hirayama’s het plan op om hun zoon en dochter te gaan opzoeken die gekozen hebben voor een leven in de drukke grootstad Tokio. Zoon Koichi is een kinderarts, is gehuwd en heeft twee kinderen. Dochter Shige baat een kapsalon uit. Beide hebben het druk met hun job en alledaagse leven, en hebben nauwelijks tijd om zich met hun bejaarde ouders bezig te houden. Enkel schoondochter/weduwe Noriko schenkt echt aandacht aan het koppel en biedt hen zelfs een toeristenrondreis door Tokio aan. Gaandeweg komen alle verbrokkelde familierelaties bloot te liggen en zien de kinderen zich genoodzaakt om daarna hun ouders zelf op het platteland te gaan opzoeken.  

‘Tokyo Story’ is zowel qua inhoud als vorm een quintessentiële Ozu-titel. Gedraaid met zijn vaste crew en cast tekent Ozu hier voor wat misschien wel zijn emotioneel meest diepgaand familiedrama is. Ook zijn stijl is alomtegenwoordig. Ozu staat bekend als een van de meesters van trage cinema, en dat stijlkenmerk trekt hij hier volledig open door bijna volledig te gaan voor statische scènes. Camerabewegingen weet hij tot een minimum te beperken. Ook aanwezig: Ozu’s karakteriële ‘tatami-mat’-scènes waarin de camera laag geplaatst staat op gelijke hoogte met de personages. Om het effect daarvan goed tot zijn recht te laten komen, liet Ozu sets bouwen met plafonds eraan zodat steeds de volledige kamerruimte in het shot kon worden opgenomen. Ozu is meer auteur dan zomaar regisseur: elk shot draagt zijn stijlkenmerk en het verhaal – geschreven met vaste schrijfpartner Kôgo Noda – komt recht uit zijn hart. De basis haalde Noda trouwens bij de Hollywoodsmartlap ‘Make Way For Tomorrow’ uit 1937, maar ‘Tokyo Story’ vindt en kneedt moeiteloos zijn eigen stem. Opvallend is dat Ozu zelf nooit huwde, maar zijn hele leven bij zijn moeder bleef wonen, zodat hij steeds voor haar kon zorgen. Exact het tegenovergestelde van de situatie in ‘Tokyo Story’ dus. Wat interessant studiemateriaal oplevert voor Ozu-adepten en liefhebbers van Japanse naoorlogse cinema. 

‘Tokyo Story’ is uiteraard geen film voor een groot publiek: dit is immers meer kunst dan zomaar tussendoor- of ontspanningscinema. Voor wie graag arthousetitels bekijkt, is dit echter gesneden koek. Veel van de Oosterse humane cineasten hebben immers ontzettend veel te danken aan Ozu en zijn er – al dan niet bewust – door beïnvloed. Westerse cineasten en filmjournalisten erkennen het belang van Ozu evenzeer: in 2012 stond ‘Tokyo Story’ nog op de derde plaats in de lijst klassiekers die waren samengesteld door de redactie van het toonaangevende Britse filmblad Sight and Sound. Kijk en vergelijk: ‘Tokyo Story’ is opnieuw verkrijgbaar in de betere dvd- en multimediazaak. Doe er uw voordeel mee, zoals dat heet.   

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray