Zoeken

The Cobbler

  • Cinevision.be/nl quoteert The Cobbler met een 3/5
  • Regisseur: Thomas McCarthy
  • Cast: Adam Sandler, Dan Stevens, Steve Buscemi, Dustin Hoffman
  • Genre: Komedie
  • Duur: 93 minuten
  • Releasedatum DVD: 21-07-2015
  • Distributeur DVD: Remain In Light
Bekijk de cover van de film "The Cobbler"

Dustin Hoffman heeft precies niet veel zin om met pensioen te gaan. De pixels van de recensies van ‘Esoi Trot’ en ‘Boychoir’ zijn nauwelijks droog, of hij maakt al zijn opwachting in ‘The Cobbler’. Niet in de hoofdrol deze keer, maar in een bijrol. Komen er binnenkort aan: een rol in Stephen Frears’ Lance Armstrong-film ‘The Program’ en een plaats in de vaste cast in een miniserie rond de De Medici’s. Een bezige bij, die Dustin. Al is hij in ‘The Cobbler’ niet de hoofdvogel: dat is Adam Sandler. Die probeert het hier in een half serieuze rol, en etaleert nog eens zijn zacht menselijke kant zoals hij eerder deed in bijvoorbeeld ‘Reign On Me’ en ‘Men, Women & Children’. Een gedrocht uit de categorie ‘Jack & Jill’, ‘Grown Ups’, ‘That’s My Boy’ en ‘Vul Hier Nog Twintig Titels In’ is dit gelukkig niet.

Ironisch is de vaststelling dat dit eigenlijk een van de betere films is uit Sandlers canon, terwijl het tegelijkertijd de zwakste titel is uit het oeuvre van regisseur-scenarist Thomas McCarthy. Een man die we kennen van pientere en vaak maatschappelijk relevante pareltjes als ‘The Station Agent’, ‘The Visitor’ en ‘Win-Win’. En wiens ‘Spotlight’ op het voorbije festival van Venetië onder een tsunami van lovende woorden werd bedolven. Tussen al die titels wurmde zich dus deze ‘The Cobbler’. Ook al klopt hier geregeld een menselijk hart, in de eerste plaats is dit een ietwat verwarrende fabel die de balans tussen verwondering, ontroering en schmaltz niet altijd in evenwicht weet te houden.

De schoenlapper waarvan sprake in de titel is Max Simkin (Sandler). Hij heeft een schoenmakersatelier in een vervallen buurt in de Lower East Side van New York. Een buurt die dreigt ten prooi te vallen aan een vastgoedmakelaar die de oude huizen en winkels wil slopen. Max woont thuis bij zijn bejaarde moeder en heeft nog steeds te lijden onder het plotse verdwijnen van zijn vader (Hoffman). Wanneer Max’ schoenmaakmachine er op een dag de brui aan geeft, werkt hij verder op een oude machine die zijn vader achterliet. De gevolgen zijn spectaculair: Max ontdekt dat de schoenen die hij aantrekt nadat hij met die machine heeft hersteld, hem toelaten om er uit te zien als de eigenaar van de schoenen in kwestie. Wat geestig is als hij in de schoenen van een playboy kruipt, en vertederend als hij zo zijn moeder nog eenmaal kan verenigen met haar verdwenen echtgenoot. Uiteraard blijken de identiteitswissels niet zonder gevaren, en ontdekt Max gaandeweg dat je niet zomaar met de menselijke psyche kan sollen.

‘The Cobbler’ is een magisch-realistisch sprookje, en catert in de eerste plaats aan de dromers van deze wereld. Al is McCarthy misschien niet de meest geschikte persoon om droomcinema te maken. De krop in de keel van ‘The Visitor’ bijvoorbeeld zal je hier niet aantreffen. Al komt dat misschien ook omdat Adam Sandler niet de meest voor de hand liggende keuze is om de film te dragen. Niets mis met Sandlers beslissing om af en toe eens een serieuze rol te spelen – integendeel zelfs – maar zijn aanwezigheid zet je hier toch meermaals op het verkeerde pad. Het resultaat is een hoogst onevenwichtige prent: iets teveel goede bedoelingen om steunend en kreunend naar de afstandsbediening te grijpen, tegelijkertijd te vrijblijvend om na de eindgeneriek breed lachend de horlepiep te playbacken. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray