Zoeken

The Martian (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert The Martian (Blu-ray) met een 4/5
  • Regisseur: Ridley Scott
  • Cast: Matt Damon, Jessica Chastain, Jeff Daniels, Kate Mara
  • Genre: Sciencefiction
  • Duur: 141 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 10-02-2016
  • Distributeur Blu-ray: 20th Century Fox HE
Bekijk de cover van de film "The Martian (Blu-ray)"
Boude stelling: Ridley Scott heeft net iets teveel blindgangers op zijn cv staan om echt een heel grote regisseur te zijn. Koude waarheid: het aantal klassiekers is langs de andere kant zo groot dat het moeilijk is om hem niet als een klasbak te beschouwen. Lang niet iedere regisseur slaagt erin om titels als ‘Alien’, ‘Blade Runner’, ‘Gladiator’, ‘Kingdom Of Heaven’, ‘Black Hawk Down’, ‘American Gangster’ en ‘Prometheus’ tijdens zijn aardse bestaan te regisseren. En voeg meteen ‘The Martian’ toe aan dat rijtje, een van Scotts meest positief ingestelde en entertainende films sinds lange tijd en volgens velen zelfs een instantklassieker in het sf-genre.

‘The Martian’ past in het rijtje ‘intelligente’ sciencefiction waar recent Alfonso Cuaron met ‘Gravity’ en Christopher Nolan met ‘Interstellar’ in grossierden. Het bronmateriaal is de debuutroman van Andy Weir, een voormalig software engineer en computerprogrammeur die met zijn eerste boek afleverde wat zich gemakkelijkheidshalve laat pitchen als ‘Castaway’ in de ruimte.  Of meer bepaald, op Mars. Dat boek verscheen oorspronkelijk in losse hoofdstukken op zijn website, daar hij geen uitgever vond om het proza te publiceren. Heel wat sciencefictionfans waren onder de indruk van het boek, waarop Weir besloot om het onder eigen beheer uit te brengen als e-boek. Waar het dan weer bovenaan de lijst stond van meest gekochte sf-romans, waarop Weirs boek alsnog werd opgemerkt door papieren uitgevers en hij het voor honderdduizend dollar kon verkopen aan uitgever Crown Publishing, een onderdeel van het befaamde Random House.  

Fox kocht de filmrechten in maart 2013, en Drew Goddard (‘The Cabin In The Woods’, ‘World War Z’) schreef het scenario met het idee om de film zelf te regisseren. Uiteindelijk beperkte Goddard zich tot het scenario, en kwam het project bij Scott terecht. En die had – na zijn donkere flop ‘The Counsellor’ en het niet helemaal geslaagd uit de mirakelverf gekomen bijbels epos ‘Exodus: Gods And Kings’ – duidelijk zin een publieksvriendelijke revanche. 

Astronaut Mark Watney verzeilt met zijn kompanen van de Ares III-missie in een ruimtestorm. Omdat iedereen denkt dat Watney is omgekomen en er niet veel evacuatietijd is, pakt de crew zo snel mogelijk de Marsbiezen. En dus blijft Watney alleen achter op Mars. Wanneer de NASA daar weet van krijgt zoeken ze naar een oplossing om hem te redden. Of toch minstens te bevoorraden, want voedsel is er niet op de rode planeet, met naast snelslinkende rantsoenen enkel de aardappelen die Watney weet te telen.

Scott zorgt voor een tot in de kleinste puntjes verzorgde prent. Visueel ziet alles er fabuleus uit. De scènes op Mars werden opgenomen in Wadi Rum in Jordanië, een plaats die al veel keren dienst deed als filmlocatie – David Lean draaide er het gros van ‘Lawrence Of Arabia’ en ook de Marsfilms ‘Mission To Mars’ en ‘Red Planet’ werden er opgenomen. Bijna alle andere scènes werden gedraaid op de omvangrijke soundstages van de Korda Studio in Budapest. Scott regisseert – voor zover mogelijk – opvallend sereen. Geen bewust flitsende trucjes of benadrukte licht- en rookeffecten – iets waar hij in zijn sf-films nochtans veel naar teruggrijpt – eerder een vlotte stijl zonder teveel overgeregisseerde franjes. De cast is eveneens in prima form, een laconieke Matt Damon op kop. En ook geen slecht woord over de bijrollen met onder andere Jessica Chastain, Michael Pena en Kate Mara als Damons reisgezellen en Jeff Daniels, Sean Bean en Chiwetel Ejiofor als NASA-honcho’s die de reddingsactie superviseren.

Mix alles samen en je krijgt een prent die twee uur en twintig minuten amuseert en intrigeert. Uiteraard moet je ‘The Martian’ niet zien voor een sterk uitgebalanceerde karakterinvulling of klemvaste plothaken. De echte reden is de fantastische manier waarop Scott, zijn cast en zijn crew – en ondersteuning van de NASA – met een budget van honderd miljoen dollar een zo realistisch mogelijke ruimtefabel in elkaar boksten. Wat leidt naar een epos dat zowel de popcornvreter als de wetenschappelijke betweter in hoge en gelijke mate zal weten te entertainen.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray