Zoeken

La Loi Du Marché

  • Cinevision.be/nl quoteert La Loi Du Marché met een 4/5
  • Regisseur: Stéphane Brizé
  • Cast: Vincent Lindon, Karine de Mirbeck, Matthieu Schaller
  • Genre: Drama
  • Duur: 87 minuten
  • Releasedatum DVD: 10-11-2015
  • Distributeur DVD: Remain In Light
Bekijk de cover van de film "La Loi Du Marché"
Als je – net zoals een vogel aan zijn pluimen – een maatschappij kent aan zijn economische wetmatigheden, dan ziet het er voor velen niet goed uit. Wie netjes genesteld zit op de maatschappelijke ladder, heeft hier misschien niet altijd oog voor, wie er (even) afduikelt des te meer. Regisseur Stéphane Brizé houdt in ‘La Loi Du Marché’ de vinger aan de pols van die harde en dagelijkse werkelijkheid. En duwt zo hevig dat kneuzingen niet uitgesloten zijn.

‘La Loi Du Marché’ ging niet onopgemerkt voorbij na zijn première op het filmfestival van Cannes. De film kreeg er een staande ovatie van negen en een halve minuut en Vincent Lindon ontving de prijs voor beste acteur. Terecht, want wie zichzelf zo kan wegcijferen dat je enkel met lichaamstaal acteert en met een blik of zelfs een welhaast achteloze beweging een personage kan definiëren verdient alle lof. Al verdient Brizé evenveel lof voor zijn onder de huid kruipende regie.  

Brizé en Lindon werken voor ‘La Loi Du Marché’ voor de derde keer samen. Hun eerdere samenwerkingen zijn ‘Mademoiselle Chambon’ en ‘Quelques Heures De Printemps’. Op Lindon na bestaat de cast bijna volledig uit niet-professionele acteurs. De naturel daarvan maakt de geloofwaardigheid en de kwaliteit van de prent zowaar nog hoger. Brizé deelt zijn film op in een twintigtal statisch gefilmde vignettes. Soms ligt de focus enkel op Lindon, en zien we zijn gesprekspartner niet. Soms is Lindon niet in beeld, maar voelen we steeds zijn aanwezigheid. Brizé slaagt er bovendien in om geen enkele scène te lang te laten duren: alles werkt binnen het afgemeten concept. En als er al eens ‘een vuller’ de revue passeert, voelt de scène die volgt als een extra uppercut aan. 

Thierry Taugourdeau (Lindon) is een vroege vijftiger en fabrieksarbeider die – samen met een heleboel collega’s – ontslagen wordt wegens economische redenen. Niet meteen de leeftijd om nog vlot een nieuwe job te vinden. Toch zou dat moeten: het leven gaat immers voort en de zorg voor een gehandicapte zoon die toch zijn kans wil wagen aan de universiteit kost geld. En zekerheid. Zo goed en kwaad als het gaat, begint Thierry werk te zoeken. Hij volgt opleidingen die naderhand zinloos blijken, omdat het certificaat op zich niet volstaat als hij geen daadwerkelijke ervaring heeft binnen het segment van bv. kraanmachinist of magazijnmedewerker. Daarnaast volgt hij cursussen om zijn cv en ‘professionele houding’ bij te spijkeren. In een paar raak geobserveerde scènes tonen Brizé en Lindon de economische oneerlijkheid aan. Lindon is perfect geschikt om terug aan de slag te gaan, maar valt ten prooi aan rigide regels, een overaanbod aan werkzoekenden op de markt en de vaak hautaine houding van personeelsdirecteurs. Het sollicitatiegesprek per Skype is hiervan een schrijnend voorbeeld. 

En dan gebeurt het wonder: Thierry vindt werk. Als veiligheidsmedewerker in een supermarkt. Hij moet vooral achter de schermen de bewakingscamera’s in de gaten houden. Kijken of de klanten geen diefstal plegen, en of het personeel aan de kassa’s geen onreglementaire zaken doet. Deze scènes – vooral die waarin Thierry en zijn collega’s de confrontatie moeten aangaan met wie ze op heterdaad betrappen – moeten niet onderdoen voor het Skype-moment. Geen plaats voor vals sentiment of sturende muziek: de tot op het bot uitgebeende dialogen en het strakke spel van Lindon en de rest leggen de grijze zone waarin velen zich bevinden aartsdonker bloot. 

Een goede beslissing is alvast om Thierry karakterieel zichzelf te laten zijn. Hij is een anonieme middenklasarbeider die elke dag opstaat om te (over)leven. Hij wordt geen bruut naar zijn vrouw of zoon toe, grijpt niet naar de drank of wordt geen onmens … hij draagt zijn kruis onzichtbaar als een echte working class hero. Oplossingen biedt Brizé niet: van een harde realiteit maak je immers geen sprookje met een lang en gelukkig einde. ‘La Loi Du Marché’ is krachtige cinema waarmee Brizé zich definitief op gelijke hoogte plaatst met sociale boegbeelden als de Dardennes, Robert Guédiguian en Ken Loach. En daarbij genoeg klasse etaleert om meer te zijn dan enkel een kopie van. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray