Zoeken

Life

  • Cinevision.be/nl quoteert Life met een 3/5
  • Regisseur: Anton Corbijn
  • Cast: Robert Pattinson, Dane DeHaan, Ben Kingsley, Joel Edgerton
  • Genre: Drama
  • Duur: 111 minuten
  • Releasedatum DVD: 24-02-2016
  • Distributeur DVD: Entertainment One
Bekijk de cover van de film "Life"

Feit: James Dean is dood. Op 30 september 1955 ging hij op amper 24-jarige leeftijd dodelijk uit de bocht met zijn Porsche. Nog een feit: zijn mythologie blijft – net door dat bruuske overlijden – springlevend. Niet slecht voor een man die slechts in drie films het achterste van zijn acteertong liet zien.

Anton Corbijn (‘Control’, ‘The American’, ‘A Most Wanted Man’) vertrekt voor zijn James Dean-film uit materie die hij heel goed kent: de relatie tussen een fotograaf en de mens die hij op de camera moet/wil vastleggen. Als muziek- en concertfotograaf mocht Corbijn – bekend van zijn werk met onder andere U2 en Depeche Mode – immers van heel dicht de handel en wandel van supersterren meemaken. Wat van Corbijn waarschijnlijk de best geplaatste regisseur ter wereld maakt om een bespiegeling te draaien over James Dean en fotograaf Dennis Stock, die uit zijn ontmoeting met Dean een spraakmakende – zij het niet instant succesvolle – fotoreportage puurde voor het tijdschrift Life.

‘Life’ focust zich op de periode tussen ‘East Of Eden’ en ‘Rebel Without A Cause’. Van de eerste zijn de opnames afgerond en is de première nakend, van de tweede is de preproductie in volle gang, al is het nog niet zeker dat Dean daadwerkelijk gaat gekozen worden voor Nicholas Rays klassieker over botsende jeugd. Magnumfotograaf Dennis Stock ontmoet Dean tijdens een feest bij Nicholas Ray thuis en raakt geïntrigeerd door de acteur. Dean laat zich de attenties van Stock welgevallen, al heeft hij toch zijn twijfels om een fotoreportage over hem te laten draaien. Deels omdat hij een eigengereid iemand is die leeft om ‘de best mogelijke vertolking neer te zetten’, terwijl hij tegelijkertijd een vreemde bijna schuwe eend in de Hollywoodbijt is. Stock heeft eveneens privéproblemen, vooral voortkomend uit zijn scheiding en zijn onvermogen om tijd met zijn jonge zoon te spenderen.

Zowel Robert Pattinson (als Stock) en Dane DeHaan (als Dean) zetten lovenswaardige vertolkingen neer. Hun passievolle acteerprestaties slagen er echter niet om ‘Life’ twee uur lang te laten begeesteren. Vooral omdat Corbijn willens nillens zijn toevlucht zoekt tot breed uitgetekende en al bij al clichématige karaktereigenschappen om de handelingen van beide personages duidelijk te maken. Wat verstaanbaar is vanuit narratief standpunt, maar tegelijkertijd ontkrachten die wel de mythe en het mysterie dat tussen beide mannen hangt.

Toch zijn sommige delen van ‘Life’ echte cinefiele manna. Wat bijna moeilijk anders kan in een film die zich gedeeltelijk vastbijt in de psyche van een van de meest fascinerende Hollywoodsterren uit de jaren vijftig – en dan nog eens tussen het draaien van twee meesterwerken door. Bovendien schetst Corbijn de fifties – zowel de glitter van LA als de landelijke desolaatheid van Indiana – accuraat en helder. Extra bonus is de reconstructie van het Warner Bros-imperium met als kers op de taart Ben Kingsley in een kleurrijke cameo als lakens uitdelende Warnerbroer. Voeg daar nog de secure berekendheid van Pattinson en DeHane bij en je krijgt alsnog een interessante prent, wars van het onevenwichtige karakter ervan. Mooi is ook de symbolisch afsluitende collage van Stocks echte Deanfoto’s die aantonen hoe waarheidsgetrouw Corbijn tijdens de reconstructie van de sleutelmomenten tewerk is gegaan.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray