Zoeken

Walk, The

  • Cinevision.be/nl quoteert Walk, The met een 2/5
  • Regisseur: Robert Zemeckis
  • Cast: Joseph Gordon-Levitt, Ben Kingsley, Charlotte Le Bon, James Badge Dale
  • Genre: Avontuur
  • Duur: 122 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 17-02-2016
  • Distributeur Blu-ray: Sony Pictures HE
Bekijk de cover van de film "Walk, The"
Op het puntje van onze stoel zaten we te nagelbijten toen we in 2008 de Oscarwinnende documentaire ‘Man On Wire’ van James Marsh op het cinefiele bord kregen. Daarin zagen we – in een collage van interviews, archiefbeelden en reconstructies – hoe de Fransman Philippe Petit voor het krieken van de dag op 7 augustus 1974 tussen de beide torens van het toen nog kakelnieuwe World Trade Center in New York op een zelfgespannen metalen kabel aan de wandel ging. Hij zou in totaal zo’n drie kwartier balanceren en acht keer heen en weer tussen de torens stappen. Duidelijk geen hobby als een ander. 

Wat dreef Petit er toe om de zwaartekracht uit te dagen en met gevaar voor eigen leven ruim vierhonderd meter boven de grond op een kabel te gaan lopen zonder enige vorm van beveiliging? Op die vraag zocht Marsh een antwoord. Die vraag is minder pertinent aanwezig in Robert Zemeckis’ speelfilmversie van de stunt van Petit. In ‘The Walk’ zet de regisseur vooral in op de stunt zelf, die met de meest revolutionaire digitale effecten is vormgegeven. En die niet geheel onverrassend het orgelpunt van de film vormt. Wie wil weten hoe de visuele hocus pocus uit de hoge hoed werd gehaald, zit alvast goed met de verhelderende extra’s op deze uiterst verzorgde blu-rayuitgave.  

Petit werd zelf bij de productie betrokken als adviseur, en daarnaast leerde hij Joseph Gordon-Levitt (die de rol van Petit vertolkt) kabelwandelen. Gordon-Levitt gooit zich vol overgave op die rol, maar toch kan hij van Petit geen mens van vlees en bloed maken. Een serieus minpunt in vergelijking met de documentaire waarin Petit als mens centraal stond.  Zemeckis en coscenarist Christopher Brown portretteren hem in de eerste plaats als een met een dik Amerikaans accent pratende clowneske stuntman. Wat Petit tot op zekere hoogte was, maar de karikaturale uitvergroting zorgt voor het ontbreken van een substantiële onderlaag die deze prent zeker kon gebruiken. 
‘The Walk’ komt pas echt tot leven wanneer Petit aan zijn huzarenstuk begint.

De eerste vijfenzeventig minuten spelen grotendeels als een soms iets teveel naar farce eigende komedie die zoekt naar een echte focus. Het is jammer dat ‘The Walk’ uiteindelijk vrede moet nemen met twee sterren. Zeker nu Zemeckis met ‘Flight’ had bewezen nog steeds een begenadigd vakman te zijn, die veel beter kan en kon dan zijn tijd te verspillen met overbodige CGI-animatie (‘The Polar Express’, ‘A Christmas Carol’). En omdat het verhaal van Petit heel opmerkelijk is natuurlijk. Het is niet zo dat hij met zijn wandeling tussen de torens van het World Trade Center aan zijn proefstuk toe was. Drie jaar daarvoor hield hij al eens een generale repetitie door op een kabel tussen de twee torens van de Notre Dame De Paris te wandelen. Ook de manier waarop hij de veiligheidsdiensten verschalkt om zijn materiaal op het dak van het WTC te krijgen is te gek voor woorden.  

En dat gekke, straffe en ongrijpbare van Petits stunt komt nog steeds het best tot zijn recht in ‘Man On Wire’. En niet in deze ‘The Walk’. Al kan je er ondanks de tegenvallende aftrap en de onevenwichtige structuur eigenlijk niet omheen dat het laatste halfuur ontegensprekelijk cinema van de bovenste en hoogste plank is. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray