Zoeken

Elle

  • Cinevision.be/nl quoteert Elle met een 4/5
  • Regisseur: Paul Verhoeven
  • Cast: Isabelle Huppert, Paul Lafitte, Anne Consigny, Christian Berkel
  • Genre: Thriller
  • Duur: 130 minuten
  • Releasedatum: 25-05-2016
  • Distributeur: Independent Films
Bekijk de cover van de film "Elle"
Zou er iemand zijn die ooit had kunnen voorspellen dat de dag zou komen dat Paul Verhoeven een film in Frankrijk zou draaien? Nostradamus Hemzelve was naar het schijnt ook niet op de hoogte. Het zag er zelfs lange tijd naar uit dat Verhoevens carrière zou eindigen met ‘Zwartboek’, de oorlogsfilm waarmee hij in 2007 zijn Nederlandstalige comeback vierde na meer dan twintig jaar activiteit in Hollywood. Alle projecten waarin hij naderhand interesse vertoonde, stierven een stille dood of gingen het koelvak in. Dat Verhoeven na bijna tien jaar windstilte de kans greep om in Frankrijk een thriller te regisseren, is op zijn zachtst gezegd een verrassing van formaat. En wat voor een.

Verhoeven vond een bondgenoot in de Frans-Tunesische geldschieter Saïd Ben Saïd. Een man met een neus voor talent die eerder al projecten van David Cronenberg (‘Maps To The Stars’), Roman Polanski (‘Carnage’) en Brian De Palma (‘Passion’) produceerde. En momenteel ook aan de slag is met Walter Hill. En er nu dus in slaagt om Verhoeven te laten schitteren met een film die bijna een synthese vormt van zijn volledig oeuvre, zij het zonder in herhaling te vallen. Uit puur cinefiel oogpunt is Verhoevens ‘Elle’ een traktatie zonder weerga. Dat het geen gemakkelijk kijkvoer is, maakt het er allemaal des te sterker op. 

De basis van ‘Elle’ werd gevonden in de roman ‘Oh …’ van Philippe Dijan. Diens ‘37°2 Le Matin’ werd in 1986 heel iconisch verfilmd door Jean-Jacques Beineix. En nu doet Paul Verhoeven zijn oeuvre alle eer aan. Even zag het ernaar uit dat het Franse verhaal een Amerikaanse make-over ging krijgen, maar om de een of andere reden viel het project daar niet in de juiste plooien. In Frankrijk wel, zeker nadat Isabelle Huppert was gecast in de hoofdrol. Dat het een sterke actrice moest zijn die de film moest dragen was van meet af aan duidelijk: het personage van Michèle domineert immers de volledige prent en gaat nogal eens over de schreef van het moraal en het fatsoen. En is zowel slachtoffer als dader. 

Verhoeven valt – samen met een gemaskerde aanrander – letterlijk met de deur in huis en trapt af met een scène waarin Michéle wordt aangevallen en verkracht in haar eigen huis. De close-up op een zwarte kat die alles gadeslaat zet meteen de toon voor wat een sardonische rollercoaster van een film blijkt te zijn. Na deze thrilleropening denk je aanvankelijk vertrokken te zijn voor een wraakthriller. Niets is minder waar: Michéle koopt weliswaar pepperspray en een bijl om zich te verdedigen en gaat op eigen houtje op zoek naar de dader, ze laat het voorval haar leven niet bepalen. Integendeel: stiekem kickt ze op wat er is gebeurd, en die gewaarwording helpt bij het doorhakken van een heleboel andere knopen en laat de relaties met haar moeder, haar zoon, haar minnaar, haar ex en haar buurman verrassende wegen inslaan.  

Mooi om te zien hoe Verhoeven twee uur lang zijn stokpaardjes van stal haalt: seks als macht, heilige huisjes zoals familiewaarden die met onafwasbare graffiti worden beklad, de (on)zin van katholicisme en geloof … dat alles gebracht met een fikse scheut bloot (uiteraard), een portie goor en heel veel humor. Het beste aan ‘Elle’ is dat je eigenlijk nooit vooraf weet in welke richting de film zich vertakt: dat zorgt voor kijkpret op het scherpst van de qui-vive-snee die op een heel subtiele manier als een duivel in een wijwatervat tekeer gaat tegen de conventies van alles wat in voorgekauwde zakjes zit. Schitterende cinema van een zevenenzeventig jaar jonge meester. Al komt een deel van de kracht eveneens door de pittige vertolkingen, een furieuze Isabelle Huppert op kop. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray