Zoeken

High-Rise

  • Cinevision.be/nl quoteert High-Rise met een 3/5
  • Regisseur: Ben Wheatley
  • Cast: Tom Hiddleston, Jeremy Irons, Sienna Miller, Luke Evans
  • Genre: Thriller
  • Duur: 119 minuten
  • Releasedatum DVD: 26-07-2016
  • Distributeur DVD: Remain In Light
Bekijk de cover van de film "High-Rise"
De kans is groot dat je nog nooit van J.G. Ballard hebt gehoord. Of misschien ken je zijn naam van Steven Spielbergs ‘Empire Of The Sun’, gebaseerd op Ballards semi-autobiografische roman over een Brits kind in een Japans gevangenenkamp in Shangai tijdens de tweede wereldoorlog. Wie echt bij de pinken is, weet dat de in 2009 overleden Ballard vooral van zich liet horen als auteur van sciencefictionromans en distopische parabels die veelal de Britse samenleving op de korrel namen. Het uit 1973 stammende waarlijk geschifte ‘Crash’ werd later zelfs verfilmd door David Cronenberg. En nu kreeg ook ‘High-Rise’ uit 1975 een waardige filmische adaptatie. Met aan het roer Ben Wheatley, misschien wel de meest eigenzinnige Britse regisseur anno nu.  

Dat ‘High-Rise’ het eindelijk tot op het witte doek en grijze scherm schopte, zal vooral producer Jeremy Thomas tevreden stellen. Thomas – de zoon van ‘Carry On’-regisseur Ralph Thomas – bracht al heel wat omvangrijke projecten tot een goed eind, met als magnum opus Bertolucci’s ‘The Last Emperor’. Kort na het verschijnen van de roman wou Thomas al een verfilming op poten zetten. Hij liet een script schrijven waarvan hij hoopte dat Nicolas Roeg het wou verfimen. Het project stierf een stille dood, en begin deze eeuw ondernam Thomas een nieuwe poging met Richard Stanley en Vincenzo Natali. Opnieuw noppes. Intussen had Thomas al een stuk van zijn Ballard-ei kunnen leggen door Cronenbergs versie van ‘Crash’ te produceren. Groot was in elk geval Thomas’ verrassing toen hij in 2013 door Ben Wheatley werd gecontacteerd met de vraag of hij met Ballards boek aan de slag kon. Ja dus, en het resultaat is een op zijn zachtst gezegd bevreemdende prent die Ballards toekomstvisie uit de jaren zeventig pijnlijk accuraat transponeert naar vandaag. 

De ‘high rise’ waarvan sprake is een luxueus veertig verdiepingen tellend appartementsblok in Londen. Het gebouw is het geesteskind van architect Anthony Royal (Jeremy Irons), die met het project het nec plus ultra op het vlak van chic leven op poten wou zetten. De hoogste verdiepingen worden bewoond door sjieke rijkaards, de plebsmiddenmoot moet zich tevreden stellen met de middenste en laagste verdiepingen. Het gebouw herbergt eveneens een zwembad, supermarkt, school en sportzaal: wie niet moet werken voor zijn geld kan volledig in het appartement leven zonder nog een poot buiten te zetten. 

Dokter Robert Laing (Tom Hiddleston) komt in het gebouw wonen op de vijfentwintigste verdieping. Het duurt niet lang vooraleer hij ligt te rampetampen met de alleenstaande moeder Charlotte (Sienna Miller). Hij maakt ook kennis met de labiel-gewelddadige Richard (Luke Evans) die met zijn kinderen en opnieuw hoogzwangere vrouw beneden hem in de toren wonen. Al blijkt Richard uiteindelijk nog een doetje als de spanninngen in het gebouw stelselmatig toenemen, decadentie steeds meer de bovenhand neemt en moord en doodslag uiteindelijk even gangbaar worden als vis en frieten. Onvermijdelijk wordt Robert op zijn beurt meegesleurd in de spiraal van bloedvergietend sadisme. 

‘High-Rise’ is grotendeels een love it or leave it-affaire. De onappetijtelijke personages en het vaak grafisch geweld zullen immers heel wat kijklustigen afstoten. Iets waar Wheatley alvast niet zal van wakker liggen, daar hij er dusver een kunst van heeft gemaakt om de mainstream zo ver mogelijk links te laten liggen. Wheatley is een cineast die eigenzinnig zijn weg zoekt, en dat hier voor de eerste keer heeft mogen doen met een ruim budget en een sterrencast. Wie wel tegen een stootje kan, mag zich cinematografisch laven aan een film die her en der een hommage aan Kubricks ‘A Clockwork Orange’ lijkt – zowel thematisch als visueel. Waarmee we niet zeggen dat ‘High-Rise’ op hetzelfde niveau staat, de parallellen zijn echter te opvallend om ze niet te vermelden. 

Vast staat dat ‘High-Rise’ tussen de pakkende plaatjes door te koud rond het hart is om volledig te bekoren. Uiteraard is dat gezien de thematiek bewust zo. ‘High-Rise’ zou zelfs zijn doel voorbijschieten mocht het een bekoorlijke film zijn. In die optiek moet je ‘High-Rise’ misschien zelfs eerder haten in plaats van ervan te houden. Feit is dat wie graag een boom opzet over ‘film als kunst’ zich hier ongeremd kan laten gaan. Wat buiten kijf staat: Tom Hiddleston bevestigt met zijn vertolking van Robert Laing definitief als een van de meest interessante Britse acteurs van het moment. En de Portisheadcover van ABBA’s ‘SOS’ is zonder twijfel het muzikale filmmoment van 2016. Kippenvel De Luxe.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray