Zoeken

Split

  • Cinevision.be/nl quoteert Split met een 3/5
  • Regisseur: M. Night Shyamalan
  • Cast: James McAvoy, Betty Buckley, Anya Taylor-Joy, Haley Lu Richardson
  • Genre: Thriller
  • Duur: 117 minuten
  • Releasedatum: 22-02-2017
  • Distributeur: Sony Pictures Releasing
Bekijk de cover van de film "Split"
Gespleten persoonlijkheden: tijdens het laatste tandartsonderzoek sprongen er bij deze filmbijtende Cinevisionredacteur drie te voorschijn. Waaronder eentje waarvan ik niet eens wist dat hij bestond. Het watje. Drie is natuurlijk een beetje flauw: iedere zelfverklaarde op identiteitsverdoezelende rookpluimen kickende medemens gaat op zijn minst to eleven, of in het geval van Kevin Wendell Crumb zelfs tot drieëntwintig. Drieëntwintig aliassen onder een dak: dat duurt ongetwijfeld een tijdje voor iedereen zich eens baas van de afstandsbediening heeft mogen noemen.

Zo, de appelflauwe intro hebben we ook weer gehad. Tijd om de essentie van stal te halen, en die is vrij eenvoudig: M. Night Shyamalan maakt terug interessante (horror)thrillers. Dat mag ook wel na de mindere ‘Lady In The Water’ en ‘The Happening’.  Om over de mega-uitschuivers ‘The Last Airbender’ en ‘After Earth’ nog maar te zwijgen. Vier films die ervoor zorgden dat Shyamalan als een has been geboekstaafd stond, mijlenver verwijderd van de genre-exploten (‘The Sixth Sense’ op kop) die hem in de jaren negentig populariteit en aanzien brachten.

Kwalitatief was Shyamalan eigenlijk vorig jaar al terug in vorm met de amusante found footage ‘The Visit’. Met ‘Split’ wist Shyamalan voor het eerst in lange tijd nog eens meer dan honderd miljoen te scoren aan de Amerikaanse kassa’s met een persoonlijk project. Onverdiend is dat niet: net als ‘The Sixth Sense’ destijds speelt ‘Split’ met genreconventies die zowel de occasionele horrorkijker als de onvoorwaardelijke fan op hun wenken zou moeten bedienen. En dat net als ‘The Visit’ met productionele steun van Jason Blum, de horrorproducer die zichzelf met ‘Paranormal Activity’, ‘Insidious’, ‘Sinister’, ‘The Conjuring’ en consoorten zowat de keizer van de hedendaagse lowbudgetgriezel mag noemen. Zelfs ‘Split’ kostte hoop en al maar negen miljoen dollar.

In ‘Split’ – ‘The 24th Sense’ is een passende alternatieve titel – gaat Kevin Wendell Crumb (een venijnige James McAvoy die zich de rol mocht toe-eigenen nadat Joaquin Phoenix het project verliet) door het leven met een dissociatieve identiteitsstoornis. In zijn schizofrene brein huizen er drieëntwintig verschillende identiteiten, en er is een vierentwintigste op komst. Helemaal sporen doet Kevin niet, getuige de drie tienermeisjes die hij ontvoert en ergens in een catacombenkerker opsluit. Eigenlijk zijn ze niet door Kevin ontvoerd, maar door Dennis en Patricia, Kevins twee meest dominante persoonlijkheden. Shyamalan mengt drie verhaallijnen door elkaar: de pogingen van de meisjes om te ontsnappen aan hun ontvoerder(s), de interactie van Kevin met zijn psychiater (Betty Buckley) en flashbacks die de psyche van een van de ontvoerde meisjes (Anya Taylor-Joy) moeten blootleggen. Naar goede gewoonte pakt Shyamalan op het eind uit met een twist. Ditmaal is het er een die je totaal niet ziet aankomen, eigenlijk zelfs geen invloed heeft op de plot en bij de helft van het publiek waarschijnlijk niet eens een bel zal doen rinkelen. Voor de rest … mum’s the word. En niet ‘Grease’.

Shyamalan doet zijn best om van ‘Split’ een eersteklasnagelbijter te maken, maar slaagt daar niet volledig in. Dat komt vooral door zijn eigenzinnigheid: eigenlijk is het scenario eerder een als thriller verpakte grap dan een bonafide nekhaarlift. Meegaan in de grap is het slimste dat je als kijker kan doen, zeker omdat er in het laatste halfuur een verhaalkronkel komt die zich eerder op Freddy Freak dan op Jan Modaal richt. Hier en daar gaat Shyamalan zelfs wat slordig te werk bij het uitrollen van de plot, en het dreigende camerawerk is er soms ook wat over. Wie meesurft op de dik in de verf gezette overdrijvingen zal zich hier echter niet aan storen. Integendeel. Et cetera. Schouderklopjes zijn er uiteraard voor de roedel terreurzaaiende James McAvoys, die er mee voor zorgen dat Shyamalans gespleten filmpje aan de goede kant van de waarderings- en ‘Raising Cain’ erende-meter finisht. En dat eindshot … tja.

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray