Zoeken

120 Battements Par Minute

  • Cinevision.be/nl quoteert 120 Battements Par Minute met een 4/5
  • Regisseur: Robin Campillo
  • Cast: Nahuel Pérez Biscayart, Arnaud Valois, Adèle Haenel, Antoine Reinartz
  • Genre: Drama
  • Duur: 143 minuten
  • Releasedatum DVD: 02-02-2018
  • Distributeur DVD: Twin Pics
Bekijk de cover van de film "120 Battements Par Minute"
Twee uur en een half lang neemt de Franse cineast Robin Campillo de welwillende kijker mee in het epicentrum van de aidsepidemie. Hij doet dat in een historisch kader door ‘120 Battements Par Minute’ te situeren in het begin van de jaren negentig. De centrale mokerslag is een aftakelingsproces van een aidspatiënt dat tot het bittere eind in beeld wordt gebracht. Campillo filmt alles vanuit een snelkloppend hart: hij was destijds zelf lid van ACT UP Paris, de Franse poot van de Amerikaanse ACT UP-organisatie. Die oefende vanaf 1991 op vaak spraakmakende en schenenschoppende manier druk uit op regeringen en farmaceutische bedrijven om de slachtoffers van aids te erkennen en te helpen. Risicogroepen zoals homo’s, prostituees, drugsverslaafden en gevangenen stonden immers niet hoog op die hun prioriteitenlijst, en aids werd in de wandelgangen vaak smalend ‘die homoziekte’ genoemd. Sensibilisering van de overheid en opgemerkt worden door het grote publiek waren de grote doelen van ACT UP.

Campillo schreef het scenario samen met Philippe Mangot, net als Campillo een voormalige ACT UP-militant. Die ervaringen van binnenuit leveren een ongemeen realistische film op. De vergaderingen bij en acties van ACT UP worden dan ook niet stiefmoederlijk behandeld. Het vaak documentaristisch karakter van de vergaderingen is een van de redenen dat ‘120 Battements Par Minute’ lang duurt: hier en daar kon het zeker korter, maar de detailaanpak zorgt er wel voor dat je de woede, hulpeloosheid en gedrevenheid van de (potentiële) aidsslachtoffers heel sterk aanvoelt. En de eigenlijke acties waarin de demonstranten hun doelwitten met vals bloed bekogelen zijn begeesterend fascinerend in beeld gebracht.

Daarnaast is ‘120 Battements Par Minute’ ook een liefdesverhaal. De relatie tussen de flamboyante ‘cheerleaderhomo’ Sean en ACT UP-nieuwkomer Nathan krijgt gaandeweg bijna evenveel aandacht als de politieke context. Tijdens de (ook al lange) vrijscènes schuwt Campillo het expliciete niet, al laat hij uiteindelijk toch het intieme primeren. Sentimenteel wordt het nooit, en Campillo laat zijn brok factuele cinema daardoor nog dieper snijden. Enkel de scène waarin hij zich even verliest in het inzoomen op cellen in het menselijke lichaam neigt naar overbodig cinematografisch navelstaren. De andere interludia waarin er vooral wordt gedansd en getranced treffen wel doel, zeker de laatste waarin de intro van Bronski Beats ‘Smalltown Boy’ de hartklop van de volledige homogemeenschap symboliseert.

‘120 Battements Par Minute’ is maatschappelijk relevante en intellectueel pregnante cinema. Een film die uit het hart van zijn maker komt en zich zonder schroom een weg naar het hart en de ziel van de kijker baant. En die cinematografisch staat als een rots. Campillo mag nu definitief als een van Frankrijks meest belangrijke humane cineasten worden gerekend, en gaat krachtig verder op het elan waarmee hij als coscenarist onder meer en intussen ook al weer negen jaar geleden Laurent Cantets middelbareschooldrama ‘Entre Les Murs’ mee vorm gaf. Schone cinema, zij het waarschijnlijk geen tandplakgenerator voor de snellehapaficionado’s. Al zou het dat wel moeten zijn.

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray