Zoeken

Velvet Buzzsaw

  • Cinevision.be/nl quoteert Velvet Buzzsaw met een 2/5
  • Regisseur: Dan Gilroy
  • Cast: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Toni Collette, John Malkovich
  • Genre: Horrorthriller
  • Duur: 112 minuten
  • Releasedatum: 01-02-2019
  • Distributeur: Netflix
Bekijk de cover van de film "Velvet Buzzsaw"

Derde keer is niet meteen goede keer voor de in 2014 van scenarist tot regisseur-scenarist gepromoveerde Dan Gilroy. Op zich niet erg, want de eerste en tweede keer waren wel goede keren. Een hattrick scoort hij niet met het nochtans tot de verbeelding sprekende getitelde ‘Velvet Buzzsaw’. Twee redenen hiervoor: ten eerste mixt de brede kunstsatire niet met de abstracte slashinsteek die vooral in het tweede deel de kop opsteekt. En ten tweede ligt de focus in tegenstelling tot in zijn eerste twee films niet op een centraal personage. Wat zorgt voor een versplinterd geheel met een cast die nooit echt glorieus tot leven komt.

Kwalitatief scoren deed Gilroy met zijn regiedebuut ‘Nightcrawler’ met op het voorplan een sterk vermagerde Jake Gyllenhaal die als televisiecameraman letterlijk over lijken ging om de ‘beste’ beelden te schieten voor het journaal. Onder de radar blijven deed Gilroy drie jaar later met opvolger ‘Roman J. Israel, Esq.’ waarin Denzel Washington als gewetensvolle advocaat in troebel water moest zien te zwemmen nadat hij zijn eigen waarden verloochende. Twee interessante films die het aan de kassa’s niet zo goed deden: al dan niet de reden waarom Gilroy zijn derde project onder de financiële vleugels van Netflix opnam. Voor de thuisbioscoop, zoals dat heet.

Van zijn dusver drie films is ‘Velvet Buzzsaw’ degene met de grootste en wildste satirische insteek. Niet moeilijk, gezien het script zich neervlijt in de egocentrische beau monde van de kunstwereld in Miami. Gilroy gooit nogal wat stereotiepen in de strijd: een gewetenloze en vaak genadeloze kunstcriticus (Jake Gyllenhaal in zijn tweede samenwerking met Gilroy), een opportunistische galerijhoudster (Rene Russo, in het echte leven getrouwd met Gilroy), een lepe curator (Toni Collette), een kunstenaar op zijn retour (John Malkovich), machtshongerige assistentes en op vinkenslag liggende concurrenten die allemaal de kunstwaan van de dag exclusief willen binnenrijven …  alles in een wereld waarin schoonheid vaak niet meer dan de luchtbelhype is. Zij het een waar veel geld mee te verdienen - en te verliezen - is. Geldgeilheid komt tegen een prijs zo blijkt. Wanneer iedereen zijn zitten zet op de schilderijen van een gestorven schilder, komt de demonische geest van de kunstenaar tot leven omdat hij nadrukkelijk had gevraagd om zijn werken na zijn dood te vernietigen. Iedereen die zijn laatste wil met de voeten treedt, komt in mysterieuze en gruwelijke omstandigheden om het leven. En het script bloedt mee.

Gilroy vindt geen evenwicht tussen de breed in de verf gezette personages met excessen als eierdozijnen zo groot en de grand guignol die hij etaleert tijdens de horrormomenten. Ook al omdat Gilroy als regisseur niet echt de meest standvastige gruwelregisseur blijkt te zijn en omdat hij er zich gemakkelijk vanaf maakt door de wraak van de gekwelde kunstenaar wiens ziel vastzit in zijn creaties niet of nauwelijks uit te werken. Jammer, want met het gegeven van tot leven komende schilderijen is wel degelijk wat aan te vangen. Wat iedereen die ooit Clive Barkers ‘Coldheart Canyon’ of Stephen Kings ‘Duma Key’ heeft gelezen met graagte zal beamen.

Als curiosum met potentiële cultwaarde heeft deze fluwelen cirkelzaag zeker zijn momenten, als narratieve stomp in de maag uitdelende-spielerei komt het echter nauwelijks van de grond. Jammer. En helaas.    

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray