Zoeken

Rules Don't Apply

  • Cinevision.be/nl quoteert Rules Don't Apply met een 2/5
  • Regisseur: Warren Beatty
  • Cast: Warren Beatty, Lily Collins, Alden Ehrenreich, Matthew Broderick
  • Genre: Drama
  • Duur: 126 minuten
  • Releasedatum: 03-06-2019
  • Distributeur: Netflix
Bekijk de cover van de film "Rules Don't Apply"

Een beetje grappig is het wel. Na het genadeloos floppen aan de bioskassa van deze ‘Rules Don’t Apply’ gingen de producenten over tot een rondje zwarte pieten over de centen. Arnon Milchan wou van Warren Beatty zo’n achttien miljoen recupereren voor de marketingkosten die hij had gemaakt om de film te promoten. Waarop drie andere producenten waaronder Brett Rattner prompt vijftig miljoen eisten van Milchan omdat het net diens gebrekkige marketinginspanningen waren die er voor hadden gezorgd dat de prent was geflopt.

Terwijl het floppen van ‘Rules Don’t Apply’ niet aan botsende marketingcampagnes moet worden toegeschreven: zelfs indien dit een goede film was, had hij waarschijnlijk nog geen gensters geslagen. Misschien dat Warren Beatty in stilte wel hoopte op een relevante comeback, maar vijftien jaar na zijn laatste vertolking en achttien jaar na zijn laatste regie was hij niet langer meer in the eye of the beholder. En dan ook nog eens uitpakken met een film die een deel van het leven van Howard Hughes behandelt … een commerciële doodsteek stond eigenlijk in de sterren geschreven. Ook al kon Martin Scorsese wel scoren met het veel omvangrijkere en relevantere ‘The Aviator’ - maar ook daarmee gaapte al een kloof van vijftien jaar.

Beatty liep al een tijd rond met een idee voor een Hughesfilm. Al meer dan veertig jaar zelfs, nadat hij Hughes ooit eens kortstondig ontmoette en op slag gefascineerd was door de man. Zelfs nadat Scorsese Beatty met ‘The Aviator’ het gras van voor de voeten had weggemaaid, bleef Warren werken aan zijn project. In 2011 werd gewag gemaakt van een samen met tweevoudig Oscarwinnaar Bo Goldman geschreven script dat door Paramount zou worden gefinancierd en gedistribueerd. Helaas pindakaas: Paramount liet het project vallen waarop het werd opgepikt door Milchan die vervolgens andere productionele partners zocht en Beatty’s project onderbracht bij Twentieth Century Fox. Dat Beatty zelf Hughes zou vertolken was wiedes. De vrouwelijke hoofdrol ging in eerste instantie naar Felicity Jones, maar door productievertragingen nam zij al in 2011 de bezemwagen. Uiteindelijk ging de rol naar Lily Collins, en de rol van haar aanbidder ging naar Alden Ehrenreich die in de laatste rechte castinglijn Justin Timberlake achter zich liet.

Op zich biedt ‘Rules Don’t Apply’ een boeiend verhaal verspreid over twee plotlijnen. Een waarin Hughes temidden van zijn persoonlijkheidsstoornissen zijn betrokkenheid in de vliegmaatschappij TWA wil veilig stellen, en een waarin een van zijn beschermelingen/actrices in spe een relatie aanhoudt met een haar door Hughes toegewezen chauffeur. En romances tussen de chauffeurs en de veelal bloedmooie starlets waren door Hughes ten strikte verboden, al was het maar omdat hij er liever zelf mee aan het rollebollen ging. Om de plotlijn rond Hughes te volgen heb je vooraf al kennis nodig van het doen en laten van de tycoon, of is het op zijn minst raadzaam dat je ‘The Aviator’ hebt gezien. Zeker omdat Beatty alles vrij schematisch en zonder al teveel structuur uitwerkt.

Ook de romance tussen Collins en Ehrenreich vat door de hakkelstructuur nooit echt vuur. ‘Rules Don’t Apply’ valt onzacht tussen de twee stoelen: na een nochtans veelbelovend eerste halfuur verliest de prent gaandeweg aan kracht en uiteindelijk weten Beatty en Goldman onvoldoende narratieve aantrekkingskracht te vinden. Waardoor alles zonder teveel animo naar de eindstreep kruipt. En daar kunnen de zichtbaar hun best doende Collins en Ehrenreich niets aan veranderen, net zomin als de met bekende koppen bevolkte bijrolcast dat kan. Eigenlijk jammer dat dergelijke ‘klassieke cinema’-projecten anno 2016 ten dode waren opgeschreven, maar fair is fair … kwalitatief is dit maar een mager beest. Zeker omdat het draagvlak ontbreekt om de geslaagde individuele scènes een mooi onderkomen te bieden.

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray