Zoeken

Sketches Of Frank Gehry

  • Cinevision.be/nl quoteert Sketches Of Frank Gehry met een 1/5
  • Regisseur: Sydney Pollack
  • Cast: Frank Gehry, Sydney Pollack
  • Genre: Documentaire
  • Duur: 82 minuten
  • Releasedatum: 18-10-2006
  • Distributeur: Alternative Film
Bekijk de cover van de film "Sketches Of Frank Gehry"

Niemand die er eigenlijk bij stilstaat, maar elk huis dat je ziet, elke villa die je voorbijrijdt, elke bungalow waarlangs je passeert is ontworpen door een architect. En dan zwijgen we nog over de ontelbare musea of overheidsgebouwen, die een specifieke vorm hebben en daardoor herkenbaar zijn van op kilometers afstand. Dat een gebouw zo’n stempel meedraagt, is hoofdzakelijk de verdienste van de architect. We hebben er eigenlijk geen idee van hoe zo’n man te werk gaat en welke stappen hij onderneemt om tot z’n uiteindelijke eindresultaat te komen.

‘Sketches Of Frank Gehry’ had hier deels verandering in kunnen brengen. Deze aan de beroemde Frank Gehry opgedragen documentaire is echter niet meer dan een langdradige opsomming van enkele van de bekendste wapenfeiten van de inmiddels 77-jarige architect. Bleek dat de man verantwoordelijk was voor onder andere het prestigieus ogende Disney Hall te Los Angels, het ‘dansende’ ING-gebouw in Praag én - en dit is waarschijnlijk z’n meest vermaarde creatie - het Guggenheimmuseum in Bilbao.

Het is altijd fijn als je een goede vriend hebt, die een film kan draaien, maar toch was cineast Sydney Pollack meer dan verbaasd toen Gehry hem voorstelde een documentaire te draaien. Pollack had zich immers nog nooit aan het genre gewaagd, hij wist bovendien niets af van architectuur en bovendien weigerde Gehry zelf al jaren om een documentaire over zijn persoon te draaien. Het resultaat is ‘Sketches Of Frank Gehry’, het bewijs waarom Pollack zich nooit eerder aan de documentarische filmkunst waagde. Deze tamelijk subjectieve schets is een warboeltje, waarin we eigenlijk niets te weten komen over de werkwijze van de gemiddelde architect. We zijn eigenlijk niets wijzer geworden dan wat we al in één of andere kunstencyclopedie zouden kunnen lezen. En dan vraag je je automatisch af waarom dit project uiteindelijk het levenslicht zag. Was het omdat Pollack en Gehry zo’n goede vrienden zijn dat ze dat ook op het witte doek geportretteerd wilden zien? Of was het gewoon om een zoveelste blinde ode te verkopen als objectieve documentaire?

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray